34 بیمار مشکوک به وبا در استان خراسان رضوی شناسایی شد


34 بیمار مشکوک به وبا در استان خراسان رضوی شناسایی شد

مشهد ـ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از شناسایی 34 بیمار مشکوک به وبا در استان خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش خبرگزار مهر، دکتر سید جواد حسینی روز چهارشنبه از شناسایی ۳۴ بیمار مشکوک به وبا در استان خراسان رضوی خبر داد، اظهار کرد: نتیجه آزمایش ۱۷ نفر از این تعداد، قطعی شده است، ولی بقیه به دلیل مراجعه نکردن برای انجام آزمایشات تکمیلی، نتیجه آزمایش آن‌ها مشخص نیست.

وی با بیان اینکه تمامی بیماران مورد پیگیری و مراقبت قرار گرفته‌اند و حال عمومی آن‌ها مساعد است، افزود: آموزش لازم در خصوص این بیماری به بیمار و اطرافیان آن‌ها در خصوص پیشگیری و مراقبت داده شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ۷۵ درصد افراد مبتلا به وبا، بدون علامت هستند، ادامه داد: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، بهترین راهکار در پیشگیری از ابتلاء به وبا است؛ با توجه به اینکه وبا در کشورهای همجوار شیوع پیدا کرده است، به دلیل حجم تردد مسافران ورودی به کشور، انتظار می‌رود تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور روند رو به افزایشی داشته باشد؛ لذا رعایت اصول بهداشتی مورد تاکید است.

دکتر حسینی با بیان اینکه وبا یک عفونت اسهالی حاد واگیردار است که به واسطه خوردن آب و غذای آلوده ایجاد می‌شود، عنوان کرد: این بیماری با دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی و غذای بهداشتی و فقدان سیستم جمع آوری فاضلاب مناسب، ارتباط دارد و در صورت رعایت نکردن بهداشت فردی، قدرت سرایت بالایی به اطرافیان دارد.

وی بیان کرد: اگرچه اغلب افراد مبتلا به وبا علائم بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و بدون درمان بهبود می‌یابند، ولی در حدود پنج درصد موارد نیز دچار اسهال حاد آبکی شدید می‌شوند که در این گروه از بیماران حتی تا ۵۰ درصد احتمال مرگ و میر وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وبا را می‌توان با مایع درمانی خوراکی و یا تزریقی همراه با تجویز آنتی بیوتیک مناسب به صورت موفق درمان کرد، همچنین آموزش مردم درباره استفاده از غذا و آب سالم و همچنین اهمیت شست و شوی دست‌ها و استفاده از سرویس بهداشتی از بروز موارد جدید جلوگیری می‌کند.

دکتر حسینی با اشاره به شیوع بیماری وبا در کشور عراق و با توجه به اینکه برخی از زائرین ایرانی برگشته از آن کشور دچار بیماری شده اند، از افرادی که به کشور عراق سفر می‌کنند خواست مواد غذایی خود را از محل مطمئن و بهداشتی تهیه و حتماً آب آشامیدنی بسته‌بندی شده استفاده کنند.

وی اضافه کرد: افراد در صورت مشاهده علائمی، چون تب و اسهال به صورت حاد آبکی بدون دل‌درد و دل‌پیچه و همراه با استفراغ، به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)