گام استوار بانوی روستایی در میدان اشتغال


گام استوار بانوی روستایی در میدان اشتغال

بیرجند- «مهدیه قلی نژاد» بانوی جوان روستایی با گام هایی مردانه در میدان اشتغال، به توانمندی شایسته ای رسیده است و با تکیه بر توان خویش مشکلات سد راه را هموار کرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اقتصاد مقاومتی اصطلاحی آشنا در جامعه است که سال‌ها پیش در بیانات رهبر فرزانه انقلاب مطرح شد. اهمیت این واژه به گونه‌ای بوده که رهبری طی سال‌های متمادی در شعار سال مورد استفاده قرار داده و نسبت به عملیاتی شدن آن تاکید کرده‌اند.

اگرچه جوانان و نوجوانان زیادی در گوشه گوشه از کشور فرمان رهبری در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی لبیک گفته‌اند اما خراسان جنوبی به خود می بالد که به همت مسئولانی همچون کمیته امام (ره) بانوان هم راه اشتغالزایی را پیش گرفته و برای اجرایی کردن منویات رهبری آستین همت بالا زده‌اند.

آری، خراسان جنوبی خاستگاه دلاور زنانی بوده که همچون شیر مردانی بوده در میدان عمل به اقتصاد مقاومتی قد علم کرده و با الگو گرفتن از خط مشی سربازان ولایت در هشت سال دفاع مقدس، با اقداماتی ارزنده جنگ اقتصادی دشمن را پاسخ می‌دهند.

همت بلند بانوی کویری

«مهدیه قلی نژاد» نمونه‌ای از بانوان خراسان جنوبی بوده که با اراده‌ای پولادین سختی‌ها را پشت سر گذاشته و مسیر کسب درآمد را هموار کرده است.

بانویی که ۳۴ سال بیش ندارد اما به اندازه صدها سال زندگی تجربه دارد. تجربه‌هایی که از مادر به یادگار گرفته و باعث شده در امر پرورش گاو و گوسفند بسیار موفق عمل کند.

از چند سال گذشته برای تک فرزندش هم مادر و هم پدر بوده و با صبورانه هایش او را پسری رشید و هنر آموخته تربیت کرده است.

درست در شرایطی که مشکلات زندگی بر چهارچوب زندگی‌اش چنبره می‌زند، آستین همت بالا زده و با سلاح اراده با سختی‌هایش دست و پنجه نرم می‌کند. ۱۵ رأس گاو و ۱۰ رأس گوسفند ماحصل تلاش پنج ساله این بانوی توانمند بوده که درآمد میلیونی در ماه را رقم می‌زند.

حکایت بانوی روستایی کویر، سراسر آمیخته از گام‌هایی مردانه است چراکه زندگی‌اش را از اتاقکی ۱۲ متری و مخروبه به خانه‌ای زیبا در کنج روستا می‌کشاند.

هر چند طی پنج سال گذشته سدهای زیادی را در مسیر هدفش هموار کرده اما در حال حاضر مشکلاتی اعم از نبود گاز و کمبود مکان برای توسعه گاوداری بر مدار فعالیت‌هایش چنگ میزند و خواستار همکاری هرچه بیشتر متولیان مربوطه برای رفع موانع پیش رو است که می‌طلبد مورد توجه جدی قرار گیرد.

انگیزه شاه کلید موفقیت بانوی روستایی

برای تماشای فعالیت‌های این بانوی توانمند عازم روستای «بُزقنج» در ۳۵ کیلومتری بیرجند می‌شویم.

ساعت حوالی هشت صبح است. از لابه لای جاده‌ای بهاری به روستای بزقنج می‌رسیم. بانویی سیاه چادر از دور به استقبالمان می‌آید. به خوبی می‌توان برق امید را در چشمانش نظاره کرد. با دست عرق پیشانی اش را پاک می‌کند. گویی پیش پای مان شیر گاو ها را دوخته، آخور دام‌ها را از یونجه پر کرده، لباس کار را عوض کرده و برای استقبال ورودی روستا منتظر مانده است.

در سلام و احوال پرسی پیشتازی می‌کند. سفره مفصلی از کره، پنیر، نان محلی و مربا که دسترنج خودش است، برای صبحانه مهیا کرده و ما را به منزل فرا می‌خواند.

از موفقیت‌هایش می‌پرسیم. امید و انگیزه در لابه لای تک تک کلماتش موج می‌زند و می‌گوید: در پنج سال گذشته هیچ حرفه‌ای بلد نبودم اما ایده اشتغال‌زایی، پایم را به دنیایی دیگر باز کرد.

خودش را مهدیه قلی نژاد معرفی می‌کند و می‌افزاید: با توجه به اینکه علاقه‌ای به فعالیت‌های هنری نداشتم، به سمت پرورش گاو و گوسفند روی آوردم.

آغاز ماجرا
وی با بیان اینکه سال ۹۷ تسهیلاتی به میزان ۲۰ میلیون تومان از کمیته امداد اخذ کردم، می‌افزاید: با پس اندازی که در دست داشتم، چهار رأس گاو خریدم و در همان سال اول فعالیت به هشت رأس گاو افزایش دادم.

نفس عمیقی می‌کشد و در حالی که خداوند را شاکر است، می‌گوید: در مرحله بعدی هم ۵۰ میلیون تومان تسهیلات اخذ کردم و در حال حاضر ۱۵ رأس گاو دارم.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۰۰ کیلوگرم شیر برای فروش دارم که علاوه بر هزینه‌های یونجه، پنج میلیون تومان درآمد دارند، می‌گوید: اگرچه در ابتدا سختی‌های زیادی را تحمل کردم اما موفقیت‌های زیادی ماحصل این دشواری‌ها و تحمل رنج مشقت‌ها بوده است.

مشکلات پیش رو

با دست اشاره‌ای به محل نگهداری دام‌ها می‌کند و می‌گوید: اینجا زمینی مخروبه بود و خودم به مدت سه سال در اتاقی ۱۲ متری زندگی کردم و با کار و تلاش و تکیه بر توان بازوان خودم محلی مناسب برای دام‌ها ساختم.

دعای خیری نصیب پسر ۱۲ ساله‌اش می‌کند و می‌گوید: فرزندم در سختی‌ها با قامت کوچکش همراه و دلگرمی‌ام بوده و در امر تحصیل و شرکت در کلاس‌های جانبی اعم از موسیقی باعث افتخارم است.

قلی نژاد با اشاره به برنامه‌هایش بیان می‌کند: توسعه و مکانیزه کردن گاوداری از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو بوده که برای این مهم نیازمند زمینی مناسب هستم.

وی با بیان اینکه در حال حال انبار نگهداری آذوقه دام ندارم و زمستان‌ها سخت است، می‌گوید: زمینی به مساحت ۱۵۰ متر برای مکانیزه کردن در اختیارم هست اما توسعه گاوداری به حداقل ۵۰۰ متر نیازمند است.

قلی نژاد نبود گاز کشی را یکی از مشکلات پیشرو می‌داند و می‌افزاید: علی رغم اینکه تمام روستا از نعمت گاز بهره مند هستند، به دلیل قرار نداشتن منزلم در طرح هادی، گاز ندارم که مشکلات عدیده‌ای به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه همچنین برای توسعه کار به ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات نیاز دارم، می‌افزاید: از متولیان خواستارم در امر تهیه زمین و برخورداری از گاز طبیعی همکاری کنند.

اشتغال آفرینی انگیزه می‌خواهد

این بانوی توانمند خطاب به جوانان به ویژه بانوان می‌گوید: اشتغال و کارآفرینی نیاز به مدرک خاصی ندارد و تنها نیازمند انگیزه است.

وی با بیان اینکه صفر تا ۱۰۰ فعالیت‌های گاوداری اعم از واکسیناسیون، زایمان و غیره را انجام می‌دهم، می‌گوید: با توجه به حجم بالای کار و داشتن ۱۰ رأس گوسفند، یک نیرو کارگر دارم. 

اگرچه مثال «مهدیه قلی نژاد» بانوان توانمند زیادی در خراسان جنوبی هستند که با تکیه بر توان داخلی راه اشتغال را پیشی کرده و منبع درامدی برای دیگران شده‌اند اما باز هم نیاز است با معرفی این گونه از افراد، از ان ها به عنوان الگویی برای جامعه یاد کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن