تصفیه خانه اضطراری آب یاسوج فرجام نداشت/ وعده مدیران شش ساله شد


تصفیه خانه اضطراری آب یاسوج فرجام نداشت/ وعده مدیران شش ساله شد

یاسوج_ در حالی که کهگیلویه و بویراحمد تنش آبی را بر گرده شهرها و روستاهایش حس می‌کند، پروژه تصفیه خانه اضطراری آب یاسوج پس از شش سال در میان وعده های تهی مدیران آب به فرجام نرسیده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: کهگیلویه و بویراحمد سرزمین آب‌ها و آبشارهاست که هر نقطه آن را بنگریم، زلال آب، دشت‌ها و جنگل‌هایش را بی هیچ منتی پر رونق از سرسبزی کرده، اما مردمانش در سایه بی تدبیری‌ها و ضعف زیرساختی تنش آبی را هر روز سخت‌تر از گذشته حس می‌کنند.

سابقه پروژه تأمین آب یاسوج

۳٠ بهمن ماه ۱۳۹۵ بود که معاونت مهندسی آبفای کهگیلویه و بویراحمد از آغاز مطالعات تصفیه خانه اضطراری آب در یاسوج خبر داد.

مسعود مرادیان با اشاره به اینکه حدود ۹۲ درصد آب شرب مورد نیاز شهروندان یاسوج و مادوان از طریق چاه و منابع آب زیر زمینی تأمین می‌شود، افزود: در همین راستا شرکت آب و فاضلاب استان قرار است تصفیه‌خانه اضطراری آب را در شهر یاسوج و با ظرفیت رودخانه بشار ایجاد کند.

تصفیه خانه اضطراری آب یاسوج فرجام نداشت/ وعده مدیران شش ساله شد

بنا بر این گزارش، با انجام مطالعات، یکسال بعد و در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ با حضور چیت چیان وزیر وقت نیرو، کلنگ پروژه تصفیه خانه اضطراری آب یاسوج بر زمین زده شد.

زمان بندی یکساله افتتاح

کلنگی که با توجه به نام اضطرار بر تأمین آب یک شهر، هیچکس گمانش را نمی‌برد که به یک حرکت کند و پروژه فرسایشی تبدیل شود.

بر اساس زمان بندی یکساله افتتاح، در فاز اول پروژه، ۲۰۰ لیتر بر ثانیه و در فاز نهایی ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب از رودخانه بشار با تصفیه مدرن وارد شبکه توزیع شهر یاسوج می‌شد.

با گذشت زمان و علیرغم وعده‌های مدیران مختلف آبفای استان، این پروژه هیچگاه رنگ افتتاح به خود ندید تا میلیاردها تومان هزینه در قالب طرحی میان مدت برای تأمین آب شرب بخشی از شهر دچار تنش آبی یاسوج به فرجامی نرسد.

یاسوج ۱۲ ساعت آب دارد

طی سال ۹۶ تاکنون، بر اساس مستندات خبری منتشر شده در رسانه‌ها، هر مدیر با تبلیغات خبری از افتتاح پروژه در سه ماه و ۱۰ ماه آینده خبر می‌داد، اما سال هاست که این پروژه در سایه بی توجهی متولیان به امر تأمین آب شرب مردم، افتتاح نشده است.

تصفیه خانه اضطراری آب یاسوج فرجام نداشت/ وعده مدیران شش ساله شد

در حال حاضر شهر یاسوج که نام پایتخت طبیعت ایران را به خود می بیند، دچار تنش آبی شده و بسیاری از مناطق آن تنها ۱۲ ساعت در طول شبانه روز آب شرب دارند.

شهری که بشار را از دل خود راهی سرزمین‌های پایین دست می‌کند، خود اندر خم کوچه تشنگی با تنش آبی دست و پنجه نرم کرده تا مشخص شود عزم راسخی توسط متولیان برای وارد مدار سازی تصفیه خانه این شهر وجود ندارد.

همچنین تغییرات اقلیمی با چاشنی کمبودهای زیرساختی این سرزمین پر آب را با تنش آبی رو به رو کرده است تا چاه‌ها آب شهر یاسوج نیز کفگیرشان به ته دیگ بخورد.

۱٠ درصد روان آب‌ها در کهگیلویه و بویراحمد است

استانی که قریب به ۱۰ درصد روان آب‌های ایران پهناور را از دل خود عبور می‌دهد، چرخه توسعه آن برنامه ریزی مناسبی برای عبور از ضعف‌ها نداشته است.

تیرماه ۱۴٠۱، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: تصفیه خانه آب یاسوج با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی عملیات ساخت قرار دارد.

اسفندیار برخه با بیان این‌که با بهره‌برداری از تصفیه خانه جدید آب در یاسوج ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب این شهر اضافه می‌شود، گفت: این طرح در مراحل پایانی است و با خرید لوله‌های آن وارد مدار بهره برداری می‌شود.

تصفیه خانه اضطراری آب یاسوج فرجام نداشت/ وعده مدیران شش ساله شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به اینکه تصفیه خانه آب یاسوج تنها از آبفای کشور اعتبار دریافت می‌کند، ادامه داد: علاوه بر تقویت فشار آب شهر یاسوج، مشکل آب شهرک‌های ولایت و الغدیر به‌طور کامل رفع می‌شود.

قریب به ۲۶٠ روستا تنش آبی دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۵٠٠ حلقه چاه آب در استان وجود دارد.

آرش مصلح با اشاره به شرایط تنش آبی، افزود: خشکسالی امسال در بخش آب شرب شهرها و روستاها و عشایر استان تأثیر خود را دارد و باید مدیریت مناسبی اجرایی شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قریب به ۲۶۰ روستای این استان با تنش آبی مواجه است.

تصفیه خانه اضطراری آب یاسوج فرجام نداشت/ وعده مدیران شش ساله شد

مصلح با اشاره به برداشت آب در استان، تصریح کرد: پنج هزار مجوز برداشت آب از منابع آب‌های سطحی شامل چشمه‌ها و رودخانه‌ها، ۹ شبکه آبیاری زهکشی، پنج نیروگاه برق آبی و دو سد در حال بهره برداری داریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان با اشاره به تبعات خشکسالی امسال تصریح کرد: خشکسالی امسال بر روی سه منبع آب شرب، صنعت و کشاورزی استان اثرگذار خواهد بود.

قطعی آب شرب پایدار است

وی با بیان اینکه منابع آب استان در حال اُفت و پایین رفتن است، خاطرنشان کرد: برخی از ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی بدون توجیه اقتصادی و سود دهی در اختیار کشاورزان است که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرغم وضعیت نامطلوب تأمین آب پایدار در یاسوج، پروژه تصفیه خانه اضطراری آب یاسوج همچنان تا مدار افتتاح فاصله داشته و قطعی آب در حوالی سرزمین رودخانه‌ها، مطمئن‌تر از وعده مسئولان پایدار است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شباهت عجیب "جعفر جکسون" به عمویش "مایکل جکسون"