اراک ظرفیت تولید یک عنوان کتاب شاخص در حوزه دفاع مقدس را دارد


اراک ظرفیت تولید یک عنوان کتاب شاخص در حوزه دفاع مقدس را دارد

اراک - مدیر مرکز مطالعات و فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری گفت: استان مرکزی و شهر اراک با وجود چندصد آزاده و چندین هزار شهید ظرفیت تولید حداقل یک کتاب شاخص در حوزه دفاع مقدس را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی سرهنگی شامگاه جمعه در اختتامیه دوره آموزشی تاریخ شفاهی در اراک گفت: ابتدای بحث را باید با یک سوال آغاز کرد و آن اینکه چرا برخی زندگی‌نامه‌ها جذاب نیستند؟ یکی از دلایل این موضوع، کیفیت مصاحبه است.

وی ادامه داد: مصاحبه‌گر فعال رکن اصلی و محور مصاحبه است و باید مصاحبه با مصاحبت و همراهی و همدلی مصاحبه‌گر و مصاحبه شونده آغاز شود و پیش برود.

مدیر مرکز مطالعات و فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری با تأکید بر اینکه مصاحبه‌گر تا خود در جایگاه مصاحبه‌شونده قرار نگیرد نمی‌تواند مصاحبه خوبی انجام دهد، افزود: مصاحبه‌گر باید ذخیره ذهنی و اطلاعاتی خوبی از مصاحبه‌اش داشته باشد مثلاً در مصاحبه‌ای که با یک آزاده انجام می‌شود مصاحبه‌گر باید پیرامون اردوگاه‌های اسرا در عراق مطالعه داشته باشد و اطلاعات اولیه کافی داشته باشد تا بتواند مصاحبه را به خوبی هدایت کند و به انجام برساند.

سرهنگی با اشاره به اینکه در تدوین مصاحبه باید طوری نوشت که باورپذیر باشد، عنوان کرد: ما در ادبیات جنگ با دو عصر مواجهیم عصر جنگ که بیان تبلیغی و حماسی است و عصر پس از جنگ که مبتنی بر تعقل است. اکنون در عصر پس از جنگ هستیم و بیش از آنکه ادبیات تبلیغی و شعاری را استفاده کنیم باید با تعقل پیش برویم.

وی بیان کرد: رئیس اتحادیه نویسندگان جنگ جهانی دوم روسیه به بنده گفت روسیه بدون ادبیات جنگ، یک خاک وسیع بیشتر نیست. در بوسنی نیز افسران اگر کتابی درباره جنگ بوسنی بنویسند تبعات مثل زندان به همراه دارد اما آنها کتاب را می‌نویسند و به زندان می‌روند تا ادبیات جنگشان را حفظ کنند.

مدیر مرکز مطالعات و فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری گفت: درباره اسیران دفاع مقدس، ۱۰ میلیون نامه بین اسرای ایرانی و بستگانشان رد و بدل شده است که سرشارند از امید؛ امید از طرف کسانی که در سختی و تنگنا و در بدترین شرایط قرار داند اما اینها الان کجا هستند؟ چه استفاده‌ای از آنها شده است؟ همین یک مورد می‌تواند سوژه چندین کتاب باشد.

وی با تأکید بر این مطلب که کار ما به عنوان نویسنده نقل است نه نقد، گفت: نویسنده مثل یک خیاط که کوک ریز میزند باید با جزئی نگری بنویسد. ذات جنگ‌های دفاعی، مردمی است. زبان مردم ساده است و نویسنده نیز باید با پرهیز از نگاه و روایت سطحی و زبان رسمی و رسانه‌ای تؤام با تکلف و شعارزدگی کاملاً ساده و روان باشد و تار و پود یک زندگی را روایت کند.

سرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های استان مرکزی در ادبیات پایداری عنوان کرد: استان مرکزی بیش از ۸۰۰ آزاده و ۷۲۰۰ شهید دارد از این استان باید حداقل یک کتاب شاخص تولید و در کشور مطرح شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن