لیست درخواست های شورا از سفر رئیس جمهور/ آنالیز پرونده 04 بیرجند


لیست درخواست های شورا از سفر رئیس جمهور/ آنالیز پرونده 04 بیرجند

بیرجند- بحران آب، رسیدگی به وضعیت راه ها و پرواز های فرودگاه شهید کاوه بیرجند، احداث راه آهن و رفع مشکل اراضی پادگان بیرجند از جمله درخواست های شورا برای سفر دوم رئیس جمهور به استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا حسنی صفت ظهر شنبه در جلسه علنی شنبه شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به اینکه سفر دوم رئیس جمهور در آینده نزدیک انجام خواهد شد، اظهار کرد: بحران آب یکی از مشکلات جدی کشور و شهر بیرجند بوده که در افزایش آسیب‌های اجتماعی تأثیر گذار است.

وی با بیان اینکه هر چند مدت در راه‌های منتهی به مرکز استان هر روز شاهد تصادفاتی هستیم که منجر به فوت تعدادی از مردم می‌شود، گفت: وضعیت راه‌ها مناسب نیست و با وجود وعده‌های انجام شده دوبانده شدن راه‌ها محقق نشده است.

حسنی صفت اضافه کرد: وضعیت پروازهای فرودگاه شهید کاوه بیرجند هم برخلاف سال‌های گذشته مناسب نیست که این موضوع در سلامت جسمی و روحی و معیشت افراد و بی رغبتی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این منطقه بسیار مؤثر است.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند احداث راه آهن را یکی از دغدغه‌های جدی مردم دانست و افزود: اگرچه اقداماتی در این خصوص تاکنون انجام شده است اما آثار آن برای مردم ملموس نیست و از رئیس جمهور خواستار تسریع در این موضوع را داریم.

حسنی صفت ادامه داد: ورودی‌های شهر بیرجند در شأن مرکز استان نیست و مناسب سازی آن از وظایف شهرداری نمی‌باشد بلکه با اختصاص اعتبار، اداره کل راه و شهرسازی استان باید اقدامات لازم را در این باره انجام دهد.

زخم کهنه ۲۰ ساله اراضی پادگان ۰۴

وی با بیان اینکه مشکل اراضی پادگان ۰۴ زخم کهنه‌ای است که با گذشت حدود ۲۰ سال هنوز اقدامی مؤثر در این خصوص انجام نشده است، افزود: فرماندهان ارتش گفته‌اند اگر به نرخ روز پول اراضی مورد نظر به آنها پرداخت شود برای تخلیه آن اقدام خواهیم کرد.

حسنی صفت تصریح کرد: با ساخت و سازهای که در این اراضی می‌شود، چیزی نصیب مردم این شهر نخواهد شد و آنها خواستار ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در این اراضی هستند.

وی اضافه کرد: هر چند آمار صحیحی از تعداد درخت‌های خشک شده در زمین‌های پادگان وجود ندارد اما دستگاه‌های دولتی حداقل خشک شدن پنج هزار و ۴۰۰ درخت را تأیید کرده‌اند.

رئیس شورای اسلامی بیرجند اظهار کرد: به کارشناسان رسمی دادگستری هم برای بررسی این موضوع اجازه ورود با این اراضی داده نشده است و علاوه بر خشک شدن درخت‌های مورد نظر، ۶۱ درخت هم در مکان واحدهای مسکنی ارتش خشک شده است.

حسنی صفت گفت: کارشناس رسمی دادگستری علت خشک شدن این درخت‌ها را آبیاری نکردن آنها اعلام کرده است که کارشناس حقوقی ارتش به آن اعتراض کرده و نتیجه آن هنوز اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه برای ما مشخص نیست که خشک شدن درخت‌های مورد نظر در این اراضی، در زمان تملک آنها توسط ارتش یا راه و شهرسازی بوده است، ادامه داد: متأسفانه بعضی از دستگاه‌های دولتی دستور قوه قضائیه را در این خصوص اجرا نمی‌کنند.

بودجه به شهرداری بیرجند نرسید

یکی دیگر از اعضای شورا هم در این جلسه تاکید کرد: باید از فرصتی که با انجام سفر دوم رئیس جمهور به استان به وجود می‌آید برای طرح مشکلاتی که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند آنها را رفع کند، باید استفاده شود.

مرتضی یزدان شناس ادامه داد: ساخت و ساز در اراضی زعفرانیه، مسکن ملی و اراضی پادگان ناخواسته مشکلاتی را بر شهرداری تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: برای رفع مشکلات ترافیکی آنها نیاز به احداث چهار تقاطع غیر هم سطح است که از توان شهرداری خارج است و با تأمین اعتبار ملی باید انجام شوند.

یزدان شناس با بیان اینکه از بودجه کمک به شهرداری‌ها، به شهرداری بیرجند تاکنون اختصاص نیافته است، گفت: همچنین برای استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهر نیاز به اختصاص بودجه ملی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی بیرجند هم در این جلسه گفت: گروه‌های مختلف مردم خواستار حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی در مساجد برای بررسی مشکلات موجود در نقاط مختلف شهر هستند.

حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد اضافه کرد: از بعضی از مدیران کل و حتی استاندار باید دعوت شود تا با حضور در جلسات شورا مسائل کلان مرکز استان طرح و مورد بررسی قرار گیرد چون اداره شهر بدون تعامل با مدیران دستگاه‌های دولتی امکان پذیر نیست.

به گفته وی در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا تصمیم گرفته شد که ۵۰ درصد بودجه فرهنگی شهرداری برای انجام کارهای فرهنگی، ۳۰ درصد ورزشی و ۲۰ درصد آن برای کارهای اجتماعی هزینه شود.

رفع مشکلات پارک‌های بیرجند

شهردار بیرجند هم با اشاره به اینکه پذیرای انتقادات منصفانه اعضای شورا هستم، گفت: دخالت بعضی از اعضای شورا در کارهای اجرایی شهرداری برخلاف قوانین موجود در این زمینه است.

مهدی بهترین تصریح کرد: مشکلاتی در پارک‌های آزادی، ثامن، دکتر گنجی و غیره وجود دارد که با گذشت زمان باید حل شوند.

به گفته وی مسئولان پروژه تجاری هلال تاکنون به هیچیک از تعهدات خود در این خصوص عمل نکرده‌اند و تا زمانی که این کار انجام نشود، برگزاری مزایده برای احداث پارکینگ به ضرر شهروندان است.

در ادامه تعدادی از اعضای شورا با این موضوع به دلیل اینکه خلاق مقررات موجود است، مخالفت کردند که رأی نیاورد.

در این جلسه اعلام شد چون برای ریاست کمیسیون خدمات شهری شورا کسی از اعضای شورا کاندید نشده است، به نامه‌های مربوط به این کمیسیون تا انتخاب رئیس کمیسیون، در شورا رسیدگی خواهد شد.

همچنین موافقت کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اجرای طرح مطالعات پساب برای آبیاری فضای سبز نیز اعلام شد تا بعد از ارائه مستندات لازم، اعضای شورا درباره بودجه آن تصمیم‌گیری کنند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 24 اسفند 1402 با معنی و تفسیر دقیق