از موکب‌داری ایران و عراق تا خدمت سازمان اوقاف در 700 موکب/ با تبیین اهداف زیارت اربعین، مقدمات ظهور فراهم می شود


از موکب‌داری  ایران و عراق تا خدمت سازمان اوقاف در 700 موکب/ با تبیین اهداف زیارت اربعین، مقدمات ظهور فراهم می شود

رئیس سازمان اوقاف از خدمت‌رسانی این سازمان در ۷۰۰ موکب اربعینی خبر داد و گفت: امسال در سفر اربعین با افزایش زوار روبرو هستیم و برای این افزایش باید برنامه ریزی لازم شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در راستای تکریم و تعظیم شعائر اربعین حسینی و ایجاد تعامل موثر، هم افزایی و هم اندیشی با موکب داران اربعین حسینی1401، سازمان اوقاف و امور خیریه اولین همایش ملی «قدم های آسمانی» را امروز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه در بقعه شیخ صدوق برگزار کرد در این همایش حجت الاسلام و المسلمین «سیدعبدالفتاح نواب»، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت گفت: اولین مسئله مهم در سفر اربعین اخلاص است، موکب داران در راهپیمایی اربعین اقدامات ارزشمندی را انجام می‌دهند اما اگر اخلاص نباشد چیزی عاید آنها نخواهد شد. پیامبر(ص) فرمودند من را به نه چیز توصیه کردند که اولین آنها اخلاص است، امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند عمل انسان با اخلاص بالا می رود، آنچه حاج قاسم سلیمانی را بزرگ کرد اخلاص ایشان بود.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت ادامه داد: هرکس نیت خود را خالص کند دچار پستی نمی شود، موکبداران باید به این مسئله توجه خاص داشته باشند، صاحب موکب ها امام حسین (ع) هستند ما موکب داران خادمان این موکب ها هستیم بنابرابن باید روش، منش و اخلاق ما با مهمانان امام حسین(ع)، حسینی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه امام حسین(ع) مظهر عزت به عزتمندی هستند اما ایشان با این همه عزت برای نماز از دشمن درخواست فرصت می کنند، ابزار کرد: موکب داران در هنگام ارائه خدمات به زائران برای نماز و قرآن خود نیز وقتی را قرار بدهند.

وی با بیان اینکه باید آسیب سفرهای قبلی شناسایی شده و برطرف شود، گفت: برای رفع مشکلات باید راهکار و برنامه های جایگزین ارائه شود.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه هدف نهایی از سفر اربعین کارهای فرهنگی و ساخته شدن انسانها است، اظهار کرد: برهمین اساس موکب دارها باید پیوست و مبلغ و فرهنگی داشته باشند. تامین نیازهای فرهنگی زائران، پاکیزگی محل نماز، یادآوری اهداف امام حسین(ع)، استفاده از تجربیات دیگران، برجسته کردن نام شهدا، دعوت مردم به صبوری از جمله اقداماتی است که باید در سفر اربعین مورد نظر قرار گیرد.

موکب‌داران در ارائه خدمات به زائران اخلاص و مرام حسینی داشته باشند

بنابر گزارش خبرگزاری شبستان در ادامه مراسم حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: تا کنون مردم کشور ما و عراق در خصوص ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی چیزی کم نگذاشتند که هر سال بر رونق این حرکت الهی افزوده می شود. رهبر معظم انقلاب همواره تاکید داشتند که حرکت مردمی اربعین باید مردمی بماند، بنابراین مسولان هم در کنار مردم اقدامات لازم را انجام دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه در راهپیمایی اربعین مردم عراق ثابت کردند که میزبان خوبی برای زائران هستند، عنوان کرد: در راهپیمایی اربعین حسینی اتفاقات بسیار خوبی رخ داده که برای جهان اسلام افتخار است، در هیچ کشور و منطقه‌ای برنامه ای همچون راهپیمایی اربعین وجود ندارد که هر کس از هرکجا صمیمانه و با اخلاق خوب، امکانات خود را در طبق اخلاص گذاشته و به زائران ارائه دهد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بیان کرد: در کنار همه خدماتی که به زائران ارائه می‌شود باید اهداف راهپیمایی امام حسین(ع)نیز برای زائران تبیین شود. راهپیمایی اربعین حسینی بزرگترین اتفاق جامعه شیعه است که باید برای تقویت درک و شعور دینی مردم استفاده شود که تحول اسلامی مورد نظر اهل بیت رخ دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ادامه داد: مردم از کشورهای مختلف در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت می کنند باید این فراگیری در راستای اهداف امام حسین(ع) و مقاومت مقابل مستکبران باشد. تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با بیان اینکه ما باید با نزدیک شدن به امام حسین(ع) در پیشگاه خداوند آبرو کسب کنیم، اظهار کرد: باید شرایط زیارت برای زائران تبیین شود که آنان بدانند اهداف و بلندی در زیارت نهفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همانگونه که می دانید نهضت عاشورا و عزاداری سبب شده که شیعه زنده و پویا بماند بنابراین باید با تبیین اهداف زیارت در پرتو تحول روحی و اخلاقی مقدمات ظهور فراهم شود.

پیوند مردم ایران و عراق در موکب‌داری مشترک زبانزد جهان معاصر است

بنابراین گزارش، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نخستین همایش مسئولان مواکب اربعین حسینی با تاکید براینکه تعظیم شعائر حسینی در جهان امروز روز به روز پر شورتر می شود، گفت: پیوند مردم ایران و عراق در موکب داری مشترک زبانزد جهان معاصر است و هر سال این پیوند محکمتر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی گفت: در ثواب زیارت ابا عبدالله (ع) گفته‌اند که سبب درج حسنات و محو سیئات است و کسی که حضرت را زیارت نکرده باشد دچار حسرت یوم القیامه می‌شود در روایت دیگری آمده است کسی که اباعبدالله را زیارت کرده است مانند این است که خدا را زیارت کرده باشد.

وی ادامه داد: به شما اعزه و زحمت کشان و کسانی که تمرین موکب داری دارد تبریک می گویم به خاطر راهی که انتخاب کرده‌اید. خاموشی با تاکید بر اینکه پرچم ابا عبداالله الحسین (ع) سال به سال با پیشرفت دانش بشری برافراشته تر می شود، افزود: چون جبهه مقابل امام حسین (ع) جبهه جهل بود هر چه قدر علم و آگاهی بیشتر شود آشنایی با امام حسین (ع) بیشتر می‌شود. تجربه شیوع کرونا همین را نشان داد.

وی تصریح کرد:عده ای گمان می کردند که این دو سال فَترت و وقفه - البته هیئات مذهبی و کسانی احساس مسئولیت می کردند، در این دو سال بر آنچه وظیفه شان بود اهتمام کردند- این جریان متوقف شود ولی در دهه اول محرم امسال عزاداری به صورت پرشورتر و پررونق تر از گذشته پیش رفت .

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تعظیم شعائر حسینی در جهان امروز روز به روز پر شورتر می شود، یادآور شد: بنده افتخار این را دارم که اعلام کنم سازمان اوقاف تعداد معتنابهی موکب در داخل ایران برای خدمت رسانی به مجموعه زائران ایرانی و در مداخل ورودی کشور برای میزبانی از زوار کشورهایی مثل پاکستان و آذربایجان و همچنین در داخل عراق در خط نجف به کربلا در مجموعه سامرا و کاظمین و نقاط دیگر برای خدمت رسانی به زوار اعتاب مقدسه فراهم کرده است.

خاموشی گفت: پیوند مردم ایران و عراق در موکب داری مشترک زبانزد جهان معاصر است و هر سال این پیوند محکمتر می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیان چند تذکر در مورد شرایط خاص اربعین امسال همچون گرمای هوا و افزایش تعداد زوار و لزوم تدابیر ویژه برای رفع مشکلات احتمالی پرداخت.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان