زنان و نوجوانان بیشتر به هیأت می‌روند


زنان و نوجوانان بیشتر به هیأت می‌روند

بانوان بیش از آقایان در مراسمات شرکت کرده‌اند. ترکیب سنی شرکت کنندگان نیز نشان می‌دهد؛ هیأتی‌های قدیم با وجود افزایش سن، همچنان در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند و میزان مشارکت نوجوانان نیز رشد کرده است.

زنان و نوجوانان بیشتر به هیأت می‌روند

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ هیئت های عزاداری در سه دهه اخیر شاهد رشد حضور مردم کشور بوده اند. در پیمایش های انتهای دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ بیش از ۴۰ درصد مردم اعلام کرده بودند که هیئت نمی روند. این رقم در پیمایش انتهای دهه ۹۰ به نصف کاهش پیدا کرده است؛ ضمن اینکه در این مدت جمعیت کشور نیز رشد کرده است.

در همه این سال ها اما بانوان بیش از آقایان در مراسمات شرکت کرده اند. ترکیب سنی شرکت کنندگان نیز نشان می دهد هیئتی های قدیم با وجود افزایش سن، همچنان در این مراسم ها شرکت می کنند و میزان مشارکت نوجوانان نیز رشد کرده است.

چه کسانی در دهه هفتاد بیشتر اهل رفتن به مجالس عزاداری بودند؟

در آن سال ها حدود ۶۵% مردم در مراسم عزاداری شرکت نمی کردند. %۹۳ شرکت کنندگان، زن و ۲۳% آنها مرد بودند. جوانان ۲۹ تا ۶۰ ساله نیز بیشتر از سایر گروههای سنی، در مجالس عزاداری شرکت می کردند.

حال و هوای هیئت‌ها در دهه هشتاد چگونه بود؟

در این دهه حدود ۴۰% مردم به هیئت هانرفته اند و زنان ۳۶% و مردان ۲۲% جمعیت شرکت کنندگان را تشکیل می دادند. ۲۶ تا ۴۰ ساله‌ها نیز به مانند دهه گذشته، بیشتر از سایر گروه‌های سنی در هیئت ها حاضر می شدند.

دهه نود و شرکت در روضه و عزاداری

در جمعیت نمونه پیمایش ۱۳۹۸، زنان ۶۰% حاضران و مردان ۳% حاضران در مراسم عزاداری اند. ۲۳% پاسخ دهندگان نیز علاقه ای به شرکت در هیئت ندارند. تغییر مهم در این سال ها، افزایش حضور مردم در هیئت است و البته ثبات یا کاهش نسبی در حضور جوانان در هیئات موضوعی است که باید مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامزد جدید بلا حدید، خانم سوپرمدل، کیست؟!