زباله‌های روستایی استان مرکزی به شکل مکانیزه جمع‌آوری می‌شود


زباله‌های روستایی استان مرکزی به شکل مکانیزه جمع‌آوری می‌شود

اراک - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: 100 درصد زباله‌های روستایی این استان به شکل مکانیزه جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا « مهدی زندیه وکیلی» روز پنجشنبه در آیین رونمایی از سامانه هوشمند مدیریت پسماند «اکو acco» در فرهنگسرای شهر اراک، افزود: این مهم یکی از نقاط قوت استان مرکزی است و به این شکل در هیچ استان کشور وجود ندارد.

وی بیان کرد: استان مرکزی در حوزه جمع‌آوری زباله مشکل ندارد اما در حوزه بازیافت کار انجام نشده، بسیار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: بحث تفکیک زباله از مبدا در سال‌های گذشته در اراک آغاز شده بود اما مدت‌ها بود که رها شده بود و مجدد از سرگرفته شده است.

زندیه وکیلی اظهار داشت: تفکیک از مبدا نقش موثری در حفظ محیط زیست و مقابله با پدیده زباله‌گردها به عنوان یک آسیب اجتماعی دارد.

وی بیان کرد: در راستای کاهش زباله‌گردها نیاز است سطل‌های جمع‌آوری زباله بازنگری شود و از استان‌های موفق در این زمینه الگوگیری کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: اراک در سال‌های قبل در حوزه پسماند بحث پردازش و تولید کمپوست را نیز آغاز کرد اما این طرح هم رها شده و نیاز است شهرداری این مهم را که نیاز به سرمایه‌گذاری کلان ندارد، با جدیت پیگیری کند.

زندیه وکیلی گفت: بحث تجمیع محل‌های دفن پسماند در کارگروه پسماند استان با جدیت دنبال شده و در این راستا مشکلی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: بازیافت زمانی صرفه اقتصادی دارد که با تناژ بالا صورت گیرد و تجمیع محل‌های دفن در این راستا مورد توجه بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: این استان در بحث جمع‌آوری، بی خطرسازی و دفن پسماندهای عفونی نیز شرایط خوبی دارد.

شهردار اراک هم در این آیین گفت: زندگی و سبک زندگی بشر امروز تولید زباله را اجتناب‌ناپذیر کرده و به گونه‌ای رقم خورده که دنیا با بحرانی به نام ازدیاد زباله مواجه شده است.

« علیرضا کریمی» افزود: می‌طلبد مجموع تصمیم‌گیران و دست‌اندرکاران و مجموع عوامل اجرایی در مقابله با این بحران در کشور، استان مرکزی و اراک بسیج شوند.

وی بیان کرد: یکی از ضروریات توسعه پایدار، مقابله با این بحران است و تلاش برای کاهش تولید زباله است.

شهردار اراک ادامه داد: در کنار کاهش تولید زباله باید به بحث بازیافت زباله نیز که در دنیا مرسوم و مورد توجه است، پرداخته شود.

کریمی عنوان کرد: طلایی ترین روش بازیافت، موضوع تفکیک از مبدا و جداسازی زباله‌های تر و خشک است.

وی گفت: موفقیت در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا با همکاری شهروندان میسر می‌شود و امید است با فرهنگ‌سازی مناسب به این مهم پرداخته شود.

شهردار اراک اضافه کرد: روزانه ۵۵ هزار تن زباله در ایران تولید می‌شود و سرانه تولید زباله در اراک روزانه به ازای هر نفر ۵۵۰ گرم است.

کریمی عنوان کرد: سرانه تولید زباله در اراک از میانگین کشوری با ۷۶۰ گرم به ازای هر نفر، کمتر است و این نشان دهنده آن است که در بحث کاهش تولید زباله در اراک اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه روزانه ۲۶۰ تا ۲۹۰ تن زباله در شهر اراک تولید و جمع‌آوری می‌شود، اظهار داشت: هزینه نظافت شهر اراک و دفن پسماند این شهر نیز در هر روز یکصد میلیارد ریال برآورد می‌شود.

کریمی عنوان کرد: روزانه ۵۵۰ نفر کارگر خدمات شهری، نظافت شهری را برعهده دارند و روزانه به ازای هر شهروند هشت هزار تومان و سالانه به ازای هر شهروند ۱۰۰ هزار تومان بابت جمع‌آوری پسماند هزینه می‌شود.

وی تصریح کرد: روزانه برای حمل زباله‌های شهر اراک ۴۰ دستگاه کامیون، ۳۵ دستگاه واحد مکانیزه و پنج دستگاه غیرمکانیزه فعال است.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک هم در ادامه این آیین گفت: محیط زیست و حفظ آن یکی از ابرچالش‌های امروز جامعه بشری است.

سید « وحید میرنظامی» افزود: تفکیک زباله از مبدا بحث فرهنگی است که باید آموزش در این بخش از مدارس، خانواده و مجموعه‌هایی که قابلیت یادگیری دارند مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته همه مبانی حقوق شهروندی از مدارس شروع می‌شود و توجه به این مهم ضروری است.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: اگر در بحث دفن زباله و پسماند دقت ویژه نشود به طور قطع به آب‌های زیرزمینی آسیب وارد می‌شود و سلامت مردم به خطر می‌افتد.

میرنظامی عنوان کرد: ترویج فرهنگ تفکیک از مبدا مسئولیت اجتماعی است که تنها برعهده شهرداری نیست و رسانه‌ها در این راستا رسالت سنگینی برعهده دارند.

در پایان این آیین از سامانه هوشمند مدیریت پسماند اکو به آدرس ecobin.ir رونمایی شد.

اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه بیش از ۵۸۰ هزار نفر ساکن است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه فهمیدن نداشت