رد پای فرش ماشینی ایران در بازارهای جهانی / احتمال صادرات 400 میلیون دلاری در 1401


رد پای فرش ماشینی ایران در بازارهای جهانی / احتمال صادرات 400 میلیون دلاری در 1401

رئیس اداره صمت کاشان آینده توسعه صادرات فرش ماشینی را روشن دانسته و معتقد است:« هدفگذاری فعالان این صنعت، صادرات 400 میلیون دلاری در سال جاری است».

چه کسی فکرش را می کرد که فرش ماشینی، ۳۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشورداشته باشد، این در حالی است که کارشناسان این حوزه برای سال جدید هدف‌های بزرگتری برای این صنعت مد نظر قرار داده اند و امروز صنعت فرش ماشینی در کاشان ( آران و بیدگل) باعث شده تا این صنعت به عنوان قطب فرش ماشینی در کشور شناخته شود. بنابراین رسیدن به اهداف بالاتر همچون رد شدن از موانع داخلی و توسعه صادرات امری غیر واقعی نیست.

درباره مشکلات و راه های برون رفت از صنعت فرش ماشینی و پیش بینی های لازم در راستای توسعه صادرات این صنعت با رئیس اداره صمت کاشان گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.با گسترش نیوز همراه باشید.

مجید برازنده، رئیس اداره صمت کاشان در گفتگو با گسترش نیوز گفت: « وضعیت تولید و صادرات فرش ماشینی خوب است. خوشبختانه سال گذشته حدود ۳۰۰میلیون دلار صادرات فرش ماشینی داشته ایم».

وی ادامه داد: « فرش ماشینی که در آران و بیدگل کاشان تولید می شود دارای بازار هدف منحصر به فرد خود بوده و صادرات آن اکثرا به کشورهای آسیای دور، حوزه بالکان، کشورهای اروپایی، چین و کشورهای امریکای جنوبی انجام می شود».

رد پای فرش ماشینی ایران در بازارهای جهانی / احتمال صادرات 400 میلیون دلاری در 1401

برازنده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که در بازارهای صادراتی ، متقاضی بسیاری برای این محصول داریم خاطرنشان کرد: «حدود ۱۵ تا ۲۰ مورد از محصولات فرش ماشینی تولید شده در منطقه آران و بیدگل بوده که از کشورمان به سایر کشورها صادر می شود».

رئیس اداره صمت کاشان در پاسخ به این سوال که تولید سالانه این فرش ها چند متر مربع است؟ گفت: «حدود ۹۵ میلیون متر مربع بوده که از این میزان ۷۰ میلیون متر مربع مربوط به منطقه کاشان آران و بیدگل است».

مهمترین مشکلات سر راه تولید فرش ماشینی

وی در پاسخ به این سوال که عمده ترین مشکلات چالش برانگیز در حوزه فرش ماشینی در شهرک های صنعتی کاشان چیست گفت: « افزایش نرخ مواد اولیه که در قیمت تمام شده محصولات نهایی تاثیر گذارند و گزینه بعدی، وابستگی تکنولوژی است که در این حوزه باید سازندگان داخلی ورود کنند».

برازنده ادامه داد: «باید از دانشگاهیان برای ساخت ماشین‌آلات تولید فرش، بهره مند شده و از الیاف جایگزین مثل الیاف مصنوعی نیز استفاده شود تا از این طریق نرخ تمام شده محصول نهایی کاهش یابد و شرایط صادراتی بیشتری برا این صنعت فراهم شود».

گفته می شود، پیش از این بخش اعظمی از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت، الیاف اکریلیک بوده که وارد کشور می شد درحالی که کارخانه پلی اکریل اصفهان در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهرک صنعتی فرش آران و بیدگل توان تامین این مواد اولیه را دارد. سال هاست که خطوط تولیدش با خصوصی سازی‌های نادرست از کار افتاده است.

با علم به این موضوع ، رئیس اداره صمت کاشان در پاسخ به این سوال که وضعیت کارخانه پلی اکریل اصفهان برای تولید الیاف به چه شکلی است گفت: « البته اگر این شرکت با تمامی ظرفیت خود کار کند موفق می شود تنها ۲۰ درصد ظرفیت کشور را پوشش دهد به عبارتی تولیدات این کارخانه ، چندان در بازار تاثیرگذار نیست این در حالی است که به عنوان یک ظرفیت خوب در منطقه مطرح است و به عنوان یک صنعت بومی منجر به کاهش بسیاری از دغدغه‌های تولیدکنندگان شده است».

برازنده در پاسخ به این سوال که چند واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کاشان مشغول به تولید فرش ماشینی هستند؟ گفت: « واحدهای بزرگ، کوچک و متوسط نزدیک به ۱۰۰۰ واحد صنعتی البته ۸۰۰ واحد صنعتی داریم اما در زمینه فرش ماشینی واحدهای صنفی هم باید در نظر بگیریم یا واحدهایی که مجوز از وزارت صمت ندارند مشغولند.

پیش بینی برای صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری

وی ادامه داد: «با توجه به حضور فعالان صنعت فرش ماشینی در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و تعاملاتی که در این عرصه با سایر کشورها شده است به نظر می رسد امسال بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم، اگرچه میزان صادرات همچنان به حد ایده‌آل مدنظر ما نرسیده اما با تمهیداتی که در این خصوص اندیشیده شده و رفع تعهد‌های ارزی که صورت گرفته به نظر می رسد صادرات افزایش یابد».

برازنده در خاتمه آینده روشنی را درانتظار فرش ماشینی دانست و گفت: «امیدواریم که ما در آینده نزدیک، به عنوان تولیدکننده اصلی تکنولوژی، شناخته شده و تولید داخل، جایگزین محصولات وارداتی شود و مباحث صادراتی و عدم وابستگی به خارج از کشور در راستای تأمین مواد اولیه مدنظر قرار بگیرد و بتوانیم به عنوان قطب تولیدکننده منسوجات مخصوصاً فرش ماشینی به اقصی نقاط جهان صادرات داشته باشیم».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان