سبزی و صیفی کاران کندوهای زنبور عسل را در مزارعشان مستقر کنند


سبزی و صیفی کاران کندوهای زنبور عسل را در مزارعشان مستقر کنند

کرج - ایرنا - رییس پژوهشکده سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سبزی و صیفی کاران برای افزایش تولید محصول یا افزایش تولید بذر بایستی از کندوهای زنبور عسل در مزارع خود استفاده کنند.

محسن خدادادی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری همایش روز جهانی زنبور عسل که در مرکز آموزشی عالی امام خمینی (ره) وزارت جهاد کشاورزی واقع در منطقه مشکین دشت استان البرز برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در محصولات کدوییان مثل خیار، گوجه فرنگی و هندوانه توصیه اکید می شود هم در تولید بذر و هم در تولید محصول اجازه استقرار کندوهای زنبور عسل را به زنبورداران بدهند.

وی با بیان اینکه برای تولید محصولات گلخانه ای از زنبورهایی به نام «بامبل» استفاده می کنیم، اظهار داشت: در تولید محصولاتی مثل بادمجان یا گوجه فرنگی کار گرده افشانی در مزارع حشرات نقش زیادی ندارند ولی در گلخانه برای افزایش عملکرد از زنبورهای بامبل که از خارج از کشور وارد می شود، استفاده می کنیم.

خدادادی با تاکید بر اینکه بایستی با یک کار دانش بنیان زنبور بامبل را برای گلخانه ها تولید کنیم تا دیگر وابستگی به خارج از کشور نداشته باشیم، گفت: در افق ۱۴۰۴ برنامه توسعه گلخانه ها خیلی جدی است زیرا در آن زمان آب نخواهیم داشت و باید گلخانه ها افزایش یابند.

وی افزود: برای افزایش گلخانه ها باید تمهیداتی همچون تولید بذر مناسب و زنبور بامبل برای افزایش عملکرد فراهم شود که در این میان شرکت های دانش بنیان نقشی اساسی دارند.

وی تصریح کرد: در گلخانه ها با یک دهم آب مصرفی مزرعه تا ۱۰ برابر افزایش عملکرد می گیریم که این ۱۰ برابر افزایش عملکرد در محصولی مثل گوجه فرنگی از ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن است که با استفاده از زنبور بامبل و گرده افشانی آن ها می توان بین ۵۰ تا ۱۰۰ تن دیگر در هکتار نیز افزایش تولید داشته باشیم.

رییس پژوهشکده سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از طرفی دیگر برای افزایش تولید بذر و تولیدات مزرعه ای استفاده از زنبورهای گرده افشان و عسل یک واجب عینی است که بایستی تعاونی ها دست به دست هم دهند تا فرهنگ سازی مناسب برای استفاده از کندوها در مزارع در بین کشاورزان انجام شود.

وی این فرهنگ سازی را با استفاده از کارهای ترویجی و آموزشی دانست و افزود: در مزرعه تولید بذر پیاز اگر از زنبور استفاده نشود آزمایش ها نشان می دهد در هر هکتار ۵۰۰ کیلوگرم بذر تولید می شود ولی اگر در همان مزرعه پنج کندوی زنبور عسل مستقر شود، تولید بذر در هر هکتار به ۸۰۰ کیلوگرم افزایش می یابد.

خدادادی یادآور شد: هر کیلوگرم بذر پیاز بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می رود که در این صورت درآمد هنگفتی برای کشاورز در پی دارد ضمن اینکه زنبوردار نیز از مزایای استقرار کندوهایش در مزارع بهره می برد.

۳۱ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی زنبورهای گرده افشان نامگذاری شده است.

پژوهشکده سبزی و صیفی به عنوان یکی از پژوهشکده های موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در استان البرز مستقر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج