شعر طنز سرودن در جایگاه فوق تخصص قرار دارد


شعر طنز سرودن در جایگاه فوق تخصص قرار دارد

اگر شعر را تخصص حساب کنیم شعر طنز سرودن در جایگاه فوق تخصص قرار دارد. شاعر طنز پرداز گفت: فضای مجازی بستری را فراهم کرده... ادامه مطلب...

اگر شعر را تخصص حساب کنیم شعر طنز سرودن در جایگاه فوق تخصص قرار دارد.

شاعر طنز پرداز گفت: فضای مجازی بستری را فراهم کرده تا هرشخصی بدون محدودیت به خود اجازه طنز پردازی دهد تا در نهایت میزان اشعار طنز کم مایه، میان مایه و بدون پشتوانه قوی گسترش پیدا کند.

به گزارش شیرین طنز، ناصر فیض در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به جایگاه شعر طنز اظهار کرد: اگر بخواهیم شعر طنز امروز را با گذشته قیاس کنیم باید به نکات متعددی توجه کنیم.

فیض با بیان اینکه تنوع شعر طنز نسبت به گذشته بیشتر شده است بیان کرد: در گذشته به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مباحث طنزپردازی نسبت به زمان حال محدودتر بود اما درحال حاضر با توجه به شکل زندگی ما مباحث بیشتری به موضوعات طنز اضافه شده است و حتی مسائل به ظاهر پیش پا افتاده که دغدغه مردم هستند تبدیل به موضوعات شعر شده‌اند.

تنوع در شعر طنز

وی با اشاره به اینکه موضوعات شعر طنز در درون و برون مرزها متنوع شده است گفت: تنوع در شعر طنز تنها مختص به موضوعات نیست بلکه در حوزه قالب‌ها نیز اتفاق افتاده است و شاعران علاوه بر اشعار کهن از شعرهای نو و نیمایی نیز استفاده می‌کنند و در این میان طنز مطبوعاتی نیز گسترش یافته است.

این شاعر بیان کرد: شعر طنز در گذشته استخوان‌دار تر از حالا بوده است زیرا افرادی به سراغ شعر طنز می‌رفتند که در گام اول خود را در شعر و نثر اثبات کرده و پس از محکم شدن پایه به سراغ طنز می‌رفتند و زمانی که افراد با کسب علم و تجربه نسبت به شعر، به سراغ طنز می‌روند ما می‌توانیم بگوییم در طنز اتفاقات خوبی رخ داده است.

خرید کتاب های ناصر فیض

وی افزود: در گذشته شاهد آن بودیم که اشخاصی نظیر عبید، فردوسی و حافظ اگر در بیان خود طنز و شوخ طبعی را به کار می‌برند این بیانات بسیار پخته و با زبان محکم است اما درحال حاضر خیلی از افراد که حتی در حوزه شعر هم تخصصی نداشتند به خود اجازه داده‌اند در شعر طنز ورود پیدا کنند.

شعر طنز سرودن در جایگاه فوق تخصص

این شاعر بیان کرد: اگر شعر را تخصص حساب کنیم شعر طنز سرودن در جایگاه فوق تخصص قرار دارد یعنی برای سرودن شعر طنز لازم است افراد به طنز، ظرافت‌های شعری و شوخ طبعی مسلط باشند که باتوجه به این مسئله باید گفت شعر طنز در جایگاه کمتری از شعر قرار ندارد بلکه جایگاه آن از شعر نیز بالاتر است.

وی بیان کرد: شعر طنز معاصر به علت تنوع، گستردگی در انتشار و فضای مجازی که بستری را فراهم کرده تا هر شخصی بدون محدودیت به خود اجازه طنز پردازی دهد سبب شده تا میزان اشعار طنز کم مایه، میان مایه و بدون پشتوانه قوی گسترش پیدا کند.

فیض تصریح کرد: با توجه به مسائل مطرح شده، ممکن است از این دریای بی‌کران افراد متخصص و فاخر در حوزه طنز به افراد شاخص تبدیل شوند چنانچه در حال حاضر نیز اشخاصی نظیر عمران صلاحی، مرحوم کیومرث صابری در طنز مطبوعاتی و اکبر اکسیر در حوزه شعر فرانو یا طنز سپید خوش درخشیدند.

وی در پایان گفت: اگر در یک قرن یک شاعر بتواند خوش بدرخشد و سرآمد شود برای کشور ارزشمند است چنانچه شاعران مطرحی همچون سعدی، حافظ و فردوسی نیز محصول قرن‌های متفاوت هستند اما نامشان همچنان افتخار آفرین است.

در ادامه ببینید : شعر خوانی ناصر فیض در بفرمایید فروردین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ می دانستید که این دختر همسر شهرام کاشانی بوده است!