خیلی از مسائل در کشور با وجود ظرفیت های علمی و تحقیقاتی متعدد، حل نشده مانده‌اند


خیلی از مسائل در کشور با وجود ظرفیت های علمی و تحقیقاتی متعدد، حل نشده مانده‌اند

زنجان – ایرنا - رییس کارگروه محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مساله هایی که در کشور با آن ها مواجه هستیم در مقابل ظرفیت های علمی، انگشت شمارند ولی خیلی از مساله ها حل نشده هستند و ما در زمینه های مختلف همچنان مشکل داریم.

به گزارش ایرنا علی‌محمد لطیفی روز پنجشنبه در بازدید از پکیج تصفیه فاضلاب زیست توده گرانولی دانشگاه زنجان با اشاره به ظرفیت های عملی کشور، افزود: در سطح کشور صدها دانشگاه، چند هزار مرکز تحقیقاتی و حدود ۸۵ هزار نفر اعضای هیات علمی داریم و باید از این توانمندی ها به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی ادامه داد: سالانه هزاران پژوهش و پایان نامه در کشور انجام می شود، باید ببینیم ظرفیت های عملی موجود در هر استان چقدر توانسته به حل مسائل در هر استان کمک کند.

لطیفی به لزوم تبیین مسائل کشور برای جامعه دانشگاهی و نخبگان اشاره کرد و اظهار داشت: اگر هر دانشگاه و مرکز عملی را مامور کنیم که فقط روی یکی از مسائل کشور کار کند، اتفاق های بزرگی در سطح ملی خواهد افتاد.

وی گفت: در معاونت علمی ریاست جمهوری سعی کردیم به صورت مساله محور حرکت کنیم، در این راستا مساله های اولویت دار حوزه زیست محیطی کشور شناسایی و به جامعه علمی و نخبگان ارائه شد.

لطیفی افزود: آب یکی از مسائل اولویت دار کشور است، فاضلاب ها هم تهدید است و هم البته می تواند با بازچرخش آب به فرصت تبدیل شوند که نمونه موفق و بارز مدیریت آن، راه اندازی پکیج تصفیه فاضلاب زیست توده گرانولی دانشگاه زنجان است.

وی با بیان اینکه حل مسائل کشور باید به مأموریت مراکز دانشگاهی تبدیل شود، افزود: هر مشکلی قطع یقین راهکارهای علمی دارد، مهم این است که به ظرفیت های علمی در کشور اعتماد کنیم و جامعه عملی هم برای حل آنها تلاش کنند.

رییس دانشگاه زنجان نیز در این برنامه با بیان اینکه ایران جزو کشورهای کم آب دنیا است، گفت: این بدان معنی است که مجبوریم در خصوص بازیابی آب و مدیریت پساب ها فکر جدی و اساسی کنیم.

جلال بازرگان افزود: پکیج راه اندازی شده تصفیه فاضلاب زیست توده گرانولی در دانشگاه زنجان، مزایای مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به استفاده از خروجی آن برای آبیاری فضای سبز و باغات اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای مدیریت فاضلاب های خانگی و شهری نیز می توان از این تکنولوژی پیشرفته بهره گرفت.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


افزایش موقعیت خرید نشان دهنده اوج بیت کوین