به گزارش «اخبار خودرو»،مدیرعامل جدید گروه خوروسازی سایپا جزئیات برنامههای خود را اعلام کرد. محمدعلی تیموری در ابتدای سخنان خود با اشاره به شرایط حاکمبر صنعت و بازار خودرو در سالهای اخیر گفت: «باتوجه به شرایط خاصی که در سالهای گذشته در حوزه صنعت و بازار خودرو کشور به وجود آمده، خودرو به کالا و محصولی سیاسی تبدیل شده است و بخش های زیادی از حاکمیت با آن مرتبط شدهاند. از این رو لازم است تمرکز خود را بر اجرای برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت و تحقق هدفگذاریهای صورتگرفته در این بخش قرار دهیم.» وی افزود: «مهمترین موضوع حالحاضر، بحث خودروهای ناقص دو خودروساز بزرگ کشور است که باعث شده بسیاری از اقشار جامعه درباره آن صحبت و اظهارنظر کنند، بنابراین نخستین و مهمترین کار ما در کوتاهمدت، تمرکز بر تکمیل و تجاریسازی این محصولات است.»
تمرکز توان سایپا بر تقویت زنجیره تامین
تیموری با بیان اینکه کاهش خودروهای ناقص در پارکینگهای سایپا را بهصورت شبانهروزی دنبال خواهیم کرد، اظهار کرد: «برای عملیشدن این برنامه و همچنین تحقق هدفگذاریهای صورتگرفته در بحث افزایش تیراژ تولید، به همراهی و تقویت زنجیره تامین نیاز مبرم داریم. از این رو، ۸۰درصد توان مالی و غیرمالی ما باید به سمت زنجیره تامین سوق داده شود.» وی ادامه داد: «بعد از زنجیره تامین، باید به زنجیره عرضه که حوزه فروش و خدمات پس از فروش را شامل میشود، توجه ویژهای داشته باشیم. چراکه این بخش از گروه، در ارتباط مستقیم با مردم هستند و نوع عملکرد آنها تاثیر جدی و تعیینکننده بر تصویر ذهنی جامعه و رضایت آنها از سایپا خواهد گذاشت.» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به این موضوع که کمبود قطعات در سطح نمایندگیهای سایپا یک چالش اساسی است که باید به سرعت برطرف شود، بیان کرد: «برای تقویت شبکه خدمات پس از فروش، زنجیره تامین سایپا نیز نقش کلیدی خواهد داشت و میتوان با تامین بهموقع، بهاندازه و باکیفیت قطعات، زمینههای افزایش رضایت مشتریان را فراهم کرد.»
اقتصادیکردن تولید برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: «یکی از مشکلاتی که همواره صنعت خودرو ایران را با مشکل مواجه کرده، تولید محصول با تیراژ کم یا نهایتا متوسط است که در خودروسازان برتر دنیا، امری نکوهیده و فراموش شده است.» تیموری افزود: «اگر تولید یک محصول اقتصادی نباشد، نمیتوانیم کیفیت بیشتر و قیمت تمامشده کمتر را در آن انتظار داشته باشیم. بنابراین اقتصادیکردن تیراژ تولید هر یک از محصولات یکی از برنامههای اصلی ما خواهد بود و در طراحی و تولید محصولات جدید نیز این موضوع شرط اصلی به حساب میآید.» وی ادامه داد: «یکی از راهکارهایی که برای تولید اقتصادی محصولات مدنظر ماست، همکاری دو خودروساز بزرگ کشور است که میتواند با راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق شود.»
مشارکتجویی از قطعهسازان برای طراحی محصولات جدید
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه به ظرفیت بالای صنعت قطعه در کشور اشاره کرد و افزود: «در زنجیره تامین قطعات مشکلی نداریم، اما پاشنهآشیل سایپا همیشه موضوع موتور و قوای محرکه بوده که البته با فراگیر شدن خودروهای اتوماتیک، مشکل گیربکس نیز بهتازگی به آن اضافه شده است. این موارد باید با یک برنامهریزی کامل و عملیاتی، در کوتاهمدت برطرف شود.» وی با بیان اینکه هیچ نگرانی برای اعطای مسئولیتهای بیشتر به قطعهسازان کشور نداریم، اظهار کرد: «یکی از اقداماتی که باید در دستور کار قرار گیرد، مشارکت و همراهی قطعهسازان از مراحل اولیه طراحی محصولات جدید است. چراکه اگر قطعهساز از آغاز کار، در جریان طراحی و ویژگی های محصول قرار نگیرد و نظرات خود را اعلام و اعمال نکند، منجر به اتلاف وقت و هزینههای زیادی خواهد شد.»
بازمهندسی سیستمها، اصلاح و ارتقای ساختار
مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا، در مراسم معارفه خود نیز ضمن تاکید بر تولید اقتصادی با هدف ارتقای کیفیت، مقرونبهصرفهسازی قیمت تمامشده و تحویل بهموقع اظهار کرد: «برای داشتن تولید اقتصادی، علاوهبر توجه و تمرکز به زنجیره تامین، بحث منابع انسانی و روحیه و انگیزش آن عاملی مهم و تاثیرگذار است که مدیرعامل، همه معاونان و مدیران شرکتهای گروه ملزم به بازمهندسی سیستمها، اصلاح و ارتقای ساختار برای تحقق آن هستند.» وی افزود: «محور و شاخص بعدی برای دست یافتن به تولید اقتصادی محصولات، فعالکردن خطوط مدرنی است که درحالحاضر غیرفعال هستند.» بهگفته تیموری، نخستین جلسه کاری وی با معاون تولید و معاون برنامهریزی جامع تولید بوده و در ادامه نیز به اتفاق مدیران مرتبط با این حوزه، بهصورت روزانه تکمیل و تحویل خودروهای کسریدار را پیگیری و رصد کرده است. تیموری همچنین به مدیرانعامل شرکت سازهگستر و مگاموتور تاکید کرد تامین قطعات کسری و مورد نیاز برای تکمیل خودروهای کف باید مدیریت شود.