پالایشگاه شهید سلیمانی در کشور احداث می‌شود


اصفهان – ایرنا – معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ‌ملی پالایش و پخش فرآورده­‌های نفتی ایران گفت: مقدمات مجوز احداث پالایشگاه شهید سردار قاسم سلیمانی از محل منابع دولتی و توان بخش خصوصی در بودجه سال 1401 انجام شده است.

به گزارش ایرنا، جلیل سالاری روز چهارشنبه در مراسم معارفه مدیرعامل شرکت پالایش نفت (پالایشگاه) اصفهان افزود: این پالایشگاه در جنوب کشور احداث می شود و ظرفیت آن ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: احداث پالایشگاه‌­های جدید همسو با نیاز کشور و رشد حوزه مصرف ضروری است و پالایشگاه شهید سلیمانی نیز بهمین منظور ایجاد خواهد شد.

سالاری با اشاره به چالش های خام فروشی تصریح کرد: برای رفع آن لازم است در بخش‌­های مهندسی، دانش فنی، ساخت داخل، تامین منابع مالی و روش‌­های مربوط به آن توجه خاصی صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت‌ ملی پالایش و پخش فرآورده‌­های نفتی ایران با تاکید بر پرورش متخصصان جوان اضافه کرد: امید است با حفظ تولید و بهینه‌­سازی مصرف انرژی، چالش­‌های پیش روی شرکت مانند کمبود آب را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به جایگاه شرکت پالایش نفت اصفهان در زمان جنگ تحمیلی، خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات سوخت رسانی در آن دوران، این پالایشگاه با تغییر کاربری و افزایش ظرفیت تولید جایگاه ویژه ای در زمینه تامین سوخت کشور پیدا کرد و هنوز یکی از مهمترین شرکت‌­های پالایشی کشور بشمار می آید.

سالاری با اشاره به اینکه پالایشگاه اصفهان در سال ۸۶ بعنوان سودآورترین شرکت پالایشی در فهرست واگذاری قرار گرفت، گفت: این واگذاری به مغفول ماندن بخشی از طرح‌­های ارزشمند پالایشگاه مانند تبدیل نفت کوره به محصولات با ارزش­تر منجر شد درحالیکه پالایشگاه شازند امام خمینی (ره) که سهام آن در اختیار دولت بود توانست با اجرای طرح‌­­های توسعه‌­ای مشابه پالایشگاه اصفهان با کاهش تولید نفت کوره از ۲۸ به هشت درصد و تامین خوراک واحدهای پایین دستی مانند پتروشیمی، به استانداردهای روز دنیا برسد.

وی اضافه کرد: از شرکت پالایش نفت اصفهان که صنعت راهبردی ملی است انتظار می رود از شرایط سوخت محور به سود محور تبدیل شود و با تامین نیازهای سوخت کشور با افزایش کیفیت محصولات مطابق با استانداردهای روز دنیا در بازارهای منطقه‌­­ای حضور پررنگ­تری داشته باشد.

معاون وزیر نفت با اشاره به حرکت شرکت پالایش نفت اصفهان به سمت پترو پالایش شدن بر تسریع اجرای طرح های توسعه‌­ای این پالایشگاه تاکید کرد.

محسن قدیری مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در این مراسم بر شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود شرکت، طراحی برنامه های مطلوب برای پیشبرد کارها، حفظ حقوق سهامداران، کاهش هزینه های غیرضروری در این مرکز صنعتی تاکید کرد.

در این مراسم از مرتضی ابراهیمی مدیرعامل سابق شرکت پالایش نفت اصفهان تجلیل شد.

شرکت پالایش نفت اصفهان ( پالایشگاه اصفهان ) در زمان حاضر وظیفه تامین حدود ۲۵ درصد از سوخت کشور را به عهده دارد و بنزین و گازوییل از محصولات اصلی این شرکت بشمار می‌آید بطوری‌که سوخت ۱۶ استان از جمله اصفهان را تامین می‌کند.

ایـن شرکت در منطقه‌ای به مساحت ۳۴۰ هکتار در شمال غربی اصفهان واقع و ظرفیت آن حدود ۳۷۵ هزار بشکه در روز است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آتش در خانواده نیکا شاکرمی