جنوب سیستان و بلوچستان زیر باران/ امداد رسانی ها ادامه دارد


جنوب سیستان و بلوچستان زیر باران/ امداد رسانی ها ادامه دارد

چابهار - ایرنا - شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان خصوصا چابهار، دشتیاری و کُنارک پس از گذشت چهار روز همچنان زیر بارش‌های زمستانی باران هستند و بسیاری از مردم این مناطق چنین بارندگی‌هایی را بی‌سابقه عنوان می‌کنند. تلاش برای رفع مشکلات ناشی از بارندگی ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، ریزش باران از روز پنجشنبه ۹ دی‌ماه در شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان خصوصا حوزه سواحل مکُران آغاز شده است. طبق پیش‌بینی اداره هواشناسی، بارش باران تا پایان روز جمعه آتی در این مناطق تداوم خواهد داشت.

طبق آخرین اطلاعات، طی چهار روز گذشته حجم آب ذخیره شده پشت سدهای این استان تا حدود ۲۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. روستاهای زیادی در شهرستان دشتیاری چابهار و کنارک دچار آبگرفتگی و سیل شده‌اند اما امداد رسانی و کمک به سیل زدگان با حضور گروه‌های مردمی و جهادی، دستگاه‌های مختلف اجرایی و نیروهای نظامی و انتظامی از لحظات نخست بارش باران و جاری شدن سیلاب آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

اما؛ کمک‌رسانی در هنگامه بحران، گویا حلقه مفقوده‌ای است که زیرساخت‌های آن می‌بایست از سال‌ها قبل مهیا می‌شد. این دیارِ دورافتاده از پایتخت، بحران‌های متعددی همچون سیل و توفان و زلزله را پشت سر گذاشته و این یعنی بارندگی‌های امروز بحران جدیدی در جنوب سیستان و بلوچستان به شمار نمی‌رود. مشکلِ امروزِ مناطق جنوبی این خطه، نبود دسترسی مناسب به روستاها است و کیست که نداند راه و جاده و شبکه‌های تلفن همراه و اینترنت جزو بدیهی‌ترین زیرساخت‌هایی هستند که تامین آن‌ها می‌بایست پس از سیلاب‌های ویرانگر سال‌های گذشته در دستور کار قرار می‌گرفت تا امروز کمک‌رسانی به مردم با سرعتِ بیشتر و مطلوب‌تری انجام شود.

مسلما نبود زیرساخت مناسب و مسدود بودن مسیرها در شرایط بحرانی می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به جامعه وارد کند.

فوت ۲ نفر بر اثر ریزش آوار ناشی از بارندگی در دشتیاری

عادل عفتی فرماندار دشتیاری در این رابطه اظهار داشت: بر اثر ریزش آوار ناشی از بارندگی های شدید، ۲ نفر در منطقه نگور دشتیاری جان خود را از دست دادند. در این حادثه ناگوار یک مادر ۳۸ ساله و یک کودک سه ساله زیر آوار ماندند و فوت کردند.

وی افزود: ۲ نفر دیگر از اعضای این خانواده برای درمان به بیمارستان امام علی (ع) چابهار منتقل شدند.

آبگرفتگی بیش از ۲ هزار خانه در کُنارک

"عبدالغفور هوت" فرماندار کُنارک در جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت: آب حاصل از بارش باران به بیش از ۲ هزار خانه در این شهر بندری نفوذ پیدا کرده است و بیش از ۱۲ هزار نفر درگیر آبگرفتگی خانه‌های خود هستند.

وی اظهار داشت: شهر کُنارک بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد و به‌ واسطه خاک نفوذناپذیری که دارد نمی‌تواند بیش از پنج میلی‌متر آب را در خود جای دهد و در واقع زمین این شهر کِشش لازم برای جذب بیش از ۳۵۰ میلی‌متر بارندگی چند روز اخیر را ندارد. نکته قابل تامل دیگر اینکه بسیاری از این محله‌ها دارای کوچه‌های باریک و با عرض خیلی کم هستند و همین موضوع، روند کمک‌رسانی را با کُندی مواجه کرده است.

پیش‌بینی پنج مکان اسکان اضطراری با ظرفیت ۲ هزار نفر در کُنارک

فرماندار کنارک با اشاره به اینکه پنج مکان اسکان با ظرفیت ۲ هزار نفر در کنارک پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: اولویت با تخلیه آب از خانه‌ها و محلات دچار آبگرفتگی است تا مردم بتوانند به روند عادی زندگی خود برگردند چراکه بسیاری از مردم به هر دلیلی حاضر نیستند خانه‌های خود را ترک کنند و در مکان‌های اسکان اضطراری مستقر شوند.

هوت با بیان اینکه بارش ۱۰۰ میلی‌متر باران طی ۲۰ دقیقه آغازین روز گذشته در طول تاریخ این شهرستان بندری، بی‌سابقه بوده است، اظهار داشت: طی روزهای گذشته نیروهای امدادی و ماشین‌آلات متعددی از دستگاه‌های مختلف اداری و بخش خصوصی تمامی سیلاب و آبگرفتگی خانه‌ها را تخلیه و ۵۰ درصد خانه‌ها آماده شده بود که مجددا وضعیت به حالت قبل برگشته است.

خیران و نهادهای حمایتی به کمک مردم کُنارک بشتابند

فرماندار کنارک با بیان اینکه درواقع همه اهالی کنارک درگیر آبگرفتگی خانه هستند، افزود: مردم آسیب‌دیده از بارندگی‌ها شدیدا به موادغذایی، پتو و چادرهای امدادی نیاز دارند که انتظار داریم هرچه سریع‌تر توسط نهادهای خدمات‌رسان و خیران تهیه و به این شهرستان ارسال و توزیع شود.

تخصیص ۴۸ میلیارد تومان برای دفع آب‌های سطحی چابهار، کُنارک و زرآباد

"معین‌الدین سعیدی" نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کُنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ۴۸ میلیارد تومان برای جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی چابهار، کنارک و زرآباد از منابع مختلف شامل منطقه آزاد چابهار، سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌ها و اعتبارات استانی تخصیص داده شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع جلسه‌ای با وزیر کشور پیرامون وقوع سیل و آبگرفتگی شدید خانه‌های مردم در شهر کُنارک و خسارت‌های سیل در چابهار و دشتیاری و سایر شهرستان‌های حوزه انتخابیه برگزار شد که دستور ویژه به مسوولان مرتبط داده شد تا سریعا خدمات‌رسانی انجام شود.

به گفته وی، طی چند روز از شهرداری‌های تهران و مشهد درخواست کمک‌ شده است که شهرداری مشهد در شهر کُنارک مستقر شده و تیم‌های شهرداری تهران هم با امکانات لازم بزودی در شهر کنارک مستقر و خدمات‌رسانی لازم را انجام خواهند داد.

تخلیه آب باران از محله‌های کُنارک باید با سرعت بیشتری انجام شود

"حسین مدرس خیابانی" استاندار سیستان و بلوچستان هم با بیان اینکه تخلیه آب باران از محله‌های کُنارک باید با سرعت بیشتری انجام شود گفت: امیدواریم با افزایش پمپ‌های کف‌کِش بزرگ‌تر و با دِبی بالا بتوانیم هرچه سریع‌تر کار تخلیه آب از محله‌ها و خانه‌ها را به اتمام برسانیم.

به گفته وی، همزمان با بارش‌های نخستین گروه‌های جهادی، شهرداری و همه مجموعه‌های کمیته بحران تلاش کردند تا آب معابر را تخلیه کنند و کارهم به خوبی پیش می‌رفت، اما از روز گذشته تا کنون بارش جدیدی داشتیم که اعلام شد طی ۲۰ دقیقه ۱۲۰ میلی‌متر باران در کنارک باریده است و تقریبا همه خانه‌ها در آب هستند و در همین راستا تلاش کردیم چادرهای موقتی را فراهم و اهالی را به این چادرها منتقل کنیم، اما بسیاری از مردم هم تمایلی ندارند بیرون از خانه خود ساکن شوند و می‌خواهند هرچه سریع‌تر کار تخلیه آب از خانه‌هایشان به اتمام برسد.

مدرس خیابانی افزود: تقریبا همه گروه‌های مقابله با بحران، شهرداری، فرمانداری کُنارک، شهرداری کلان‌شهرهایی همچون مشهد درحال کمک هستند تا آب از معابر و خانه‌ها تخلیه شود.

وی تاکید کرد: حجم آب بیش از میزانی است که انتظار می‌رفت.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: پمپ‌های متعددی برای تخلیه آب وصل شده اما توان این پمپ‌ها کم است و به پمپ‌های بزرگتری نیاز داریم البته گروه‌هایی از شهرداری تهران در مسیر کنارک هستند و امیدواریم با کمک همه گروه‌ها بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم. ابتدا باید آب معابر تخلیه شود، درغیر اینصورت نمی‌توانیم آب خانه‌ها را تخلیه کنیم.

وزیر نیرو به دستور رییس جمهور وارد کُنارک شد

"علی اکبرمحرابیان" وزیر نیرو پیرو دستور آیت الله رییسی رییس جمهور برای بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان با همراهی معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی وارد کُنارک شد و از مناطق سیل‌زده و دچار آبگرفتگی این شهرستان بازدید کرد.

مردم کُنارک از سکونت در خانه‌های دچار آبگرفتگی خودداری کنند

وزیر نیرو با بیان اینکه بارش باران طی چهار روز گذشته باعث آبگرفتگی و خیس خوردن برخی خانه‌های قدیمی کُنارک شده است گفت: باتوجه به اینکه اماکن مناسبی برای اسکان موقت مهیا شده است، مردم مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان خصوصا کُنارک از سکونت در خانه‌های دچار آبگرفتگی خودداری کنند.

محرابیان با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم که از ظرفیت‌های اسکان استفاده کنند تصریح کرد: در این راستا خوردروهایی در نظر گرفته شده تا مردم راحت به مکان‌های اسکان منتقل شوند، از حدود ۲ هزار خانواده کمتر از ۵۰۰ خانواده استقبال کردند و البته برخی از خانواده‌ها ترجیح دادند به خانه‌های اقوام و حتی روستاهای اطراف منتقل شوند، اما خواهش ما این است که در منازل نا ایمن زندگی نکنند و حتما این منازل را ترک کنند.

وی اظهار داشت: در منطقه کُنارک مجموعا ۳۳۴ میلی‌متر بارش باران اتفاق افتاد که با چهار سال بارندگی این منطقه برابری می‌کند. درواقع چهار سال بارش طی چهار روز انجام شد و نکته حائز اهمیت این است که روز گذشته به مقدار ۱۰۸ میلی‌متر باران طی مدت‌زمان ۲۰ دقیقه باریده است که این میزان بارش موجب حجم آب گرفتگی در شهر کنارک شد.

ارسال ۱۰۰ پمپ کف‌کِش به کنارک

وزیر نیرو گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که امشب حداقل ۱۰۰ دستگاه پمپ کف‌کِش به منطقه ارسال می‌شود و فردا شاهد تخلیه و انتقال آب از منازل و خیابان‌ها به بیرون شهر خواهیم بود.

آب‌های جمع شده باران در شهر کنارک با لوله به دریا منتقل می‌شود

"حمیدرضا جانباز" مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز گفت: آب‌های جمع شده باران که به تردد در معابر شهر کنارک را سخت کرده است با لوله به دریا پمپاژ و منتقل می‌شود.

ورود ۲ سامانه بارشی به شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان طی چهار روز گذشته و ریزش بیش از ۳۰۰ میلی‌متر باران باعث جاری شدن سیل و آبگرفتگی بسیاری از خانه‌ها در شهرستان‌های کُنارک، چابهار و دشتیاری شده است.

با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد خانه‌ها در شهر بندری کُنارک با مشکل آبگرفتگی مواجه شده است، بسیاری از مردم در سالن‌های اسکان موقت مستقر شده‌اند و برای بازگشت به خانه‌های خود مشکلاتی دارند و طبق گفته مسوولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، رفع این مشکلات نیازمند توجه مسوولان در سطوح استانی و ملی است.

بارش شدید باران به زیرساخت‌ها و منازل مسکونی زیادی در جنوب سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرده است و ازآنجا که هواشناسی تداوم بارش‌ها را تا پایان روز جمعه پیش‌بینی کرده، برآورد میزان دقیق خسارات وارده، هفته آینده ارزیابی و اعلام می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان