توسعه گیلان؛ آنسوی پروژه‌های نیمه تمام


توسعه گیلان؛ آنسوی پروژه‌های نیمه تمام

رشت - ایرنا - یکی از مهمترین عوامل عقب‌ماندگی گیلان در بخش‌های توسعه‌ای و زیرساختی، وجود تعداد زیادی از پروژه‌های نیمه تمام است که تکمیل و بهره‌بری از ظرفیت آنها مورد اهتمام و تاکید مسئولان استان در دوره جدید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان گیلان با وجود برخورداری از طبیعت زیبا و بکر، ظرفیت های اقتصادی و گردشگری و تاریخ و فرهنگی غنی ، در چند دهه اخیر با رکود و عقب‌ماندگی در بخش‌های مختلف مواجه بوده است. یکی از مهمترین عوامل عقب‌ماندگی گیلان در بخش‌های توسعه‌ای و همچنین زیرساختی، وجود پروژه‌های نیمه‌تمام زیاد در این استان است که لزوم بهره‌برداری این پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف را به طور وضوح نمایان می کند.

بی تردید تکمیل این پروژه ها و بهره برداری از آنها در بخش‌های رفاهی ، صنعتی، تولیدی و دیگر حوزه ها علاوه بر جبران عقب ماندگی ها تا حد زیادی سرعت و تنوع توسعه استان را در بر خواهد داشت.

پروژه راه آهن رشت - کاسپین - آستارا، اتصال به بازارهای جهانی

اجرای پروژه راه آهن قزوین - رشت و همچنین تکمیل پروژه راه آهن رشت - کاسپین - بندرآستارا را می‌توان یکی از مهمترین پروژه‌های گیلان و حتی پروژه ملی ذکر کرد چون از این طریق به راحتی می‌توان با مراکز اقتصادی کشورهای مختلف ارتباط برقرار کرد.

پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و نیمه اسفند سال ۹۷ به بهره برداری رسید که این پروژه به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو، در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.

توسعه گیلان؛ آنسوی پروژه‌های نیمه تمام

این مسیر ریلی از ایستگاه رشت ۲ شاخه شد که یک شاخه‌ها با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل می شود و دیگری به شهر مرزی و بندری آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد تا مهم ترین مراکز اقتصادی استان را به خطوط ریلی کشور متصل کند.
اکنون راه آهن رشت - قزوین و در ادامه مسیر رشت - انزلی و آستارا هدفگذاری شده است که مسیر رشت - کاسپین آن شتابان پیش می رود و نه تنها برای مردم این منطقه ، بلکه از لحاظ ملی و بین المللی مهم است و حلقه مفقوده در گذر ترانزیتی جنوب - شمال با تکمیل آن کامل خواهد شد.
پروژه راه آهن رشت – انزلی- آستارا علاوه بر اتصال راه آهن قزوین- رشت به بنادر کاسپین منطقه آزاد، انزلی و آستارا، باعث اتصال خط راه آهن جمهوری اسلامی ایران به اروپا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع ( cis ) می شود.
اجرای این پروژه، علاوه بر تکمیل شبکه حمل و نقلی کشور به عنوان یک شاهراه بین المللی و اتصال استان به شبکه ریلی کشور و گذر ترانزیتی ترانزیت بین المللی تمام ریلی شمال- جنوب منجر به اتصال شبکه ریلی دو کشور آذربایجان و ایران در مرز بندرآستارا و ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای ۲۶۰ میلیونی کشورهای مشترک المنافع را با سهولت فراهم می کند.
با بهره برداری از این طرح ها، استان گیلان به عنوان درگاه استراتژیک حمل و نقل ریلی، جاده ای و ترکیبی می تواند تاثیر قابل توجهی در توسعه گردشگری، ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه و مسیر شمال جنوب ایفا کند.
اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان، خط ریلی پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را به هم وصل می کند که با این اتصال حمل بار در گذر ترانزیتی شمال به جنوب، از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش پیدا می کند و راه نیز حدود ۲ هزار کیلومتر کوتاه می شود. بنابراین این اتفاق تحولی بزرگ در حمل و نقل ریلی کشور و حتی منطقه خواهد بود.

پروژه نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت، برطرف کننده معضل زباله در مرکز گیلان
یکی دیگر از پروژه‌های نیمه تمام گیلان که یک پروژه ملی محسوب می‌شود، احداث و راه اندازی نیروگاه ۶۰۰ تنی زباله سوز رشت است که قرارداد ساخت آن در سال ۱۳۹۲ توسط شهرداری رشت منعقد شد که تاکنون با گذشت حدود یک دهه و عبور از ۲ شورای شهر کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برای این نیروگاه، قابلیت تولید ۳۸ هزار مگاوات برق در سال نیز پیش بینی شده است.
کل اعتبار پیش بینی شده برای احداث نیروگاه زباله سوز در قرارداد سال ۹۲ ، حدود ۴۰ میلیون دلار بود که شهرداری رشت ابتدا باید ۲۵ درصد پیش پرداخت را برای خرید تجهیزات تزریق می‌کرد اما بر اساس آخرین گزارش رسمی تاکنون ۱۸.۵ درصد آن تزریق شده است.
انباشت زباله در سالیان اخیر معضل بزرگی برای جامعه بشری شده که همواره مسئولان سعی در حل این مشکل دارند اما این بحران در گیلان و به خصوص در رشت همچنان پایرجاست و شاهد کوهی از انباشت زباله در منطقه سراوان رشت هستیم.
از سوی دیگر پروژه تولید پسماند به عنوان باقیمانده کالای مصرفی، امری اجتناب ناپذیر در زندگی امروزی بشر است، اما متاسفانه ترویج ، گسترش و عمیق شدن مصرف گرایی به افزایش حجم آن دامن می زند در کنار بی‌توجهی به محیط‌زیست و مسئولیت های مدنی، تاکنون نتیجه ای جز رهاسازی و انباشت زباله در دامان طبیعت نداشته است.

توسعه گیلان؛ آنسوی پروژه‌های نیمه تمام

با توجه به اینکه استان گیلان در شمال ایران با مواهب و نعمت های زیبای خدادادی نظیر دریا، جنگل و مناطق و مناظر کوهپایه ای و جلگه ای، از دیرباز به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگران و مسافران داخلی و خارجی شناخته شده است اما از رهاشدن و انباشت زباله در تفرجگاه ها و گردشگاه ها رنج می برد.
هم اینک بر اساس آمارها روزانه حدود ۲ هزار تن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می شود که در این میان بیشترین تولید زباله در روز، مربوط به کلانشهر رشت است که در ایام نوروز با ورود مسافران وگردشگران به گیلان حدود ۲۵۰ تن زباله به میزان تولید زباله این استان در روز افزوده می شود.
این در حالی است که با راه اندازی نیروگاه ۶۰۰ تنی زباله سوز رشت و همچنین آغار بکار فازهای یک و ۲ شرکت کودآلی گیلان با ظرفیت روزانه ۵۰۰ تن و همچنین اجرای پروژه افزایش آن به یک هزار تن در روز، عمده مشکلات انباشت و معضل زباله در گیلان برطرف خواهد شد.
از سوی دیگر به گفته کارشناسان اگر منابع مالی برای تکمیل و راه اندازی نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت که بزرگترین نیروگاه نوع خود در کشور محسوب می‌شود، فراهم شود، حداکثر تا سه سال آینده این پروژه به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید.
ابن پروژه های ریلی و زیست محیطی دو نمونه مهم طرح های نیمه تمام استان است، افتتاح پروژه ها در ابعاد مختلف صنعتی، گردشگری، حمل و نقل ، ورزشی ، محیط زیست ، منابع طبیعی، پسماند و سایر موارد رشد اقتصادی استان را به مراتب برجسته تر از گذشته کرده و چسم اندازهای جدید شکوفایی و رشد را پیش روی متولیان استانی خواهد گذاشت.
اهمیت این مساله موجب شده مسئولان ارشد استان گیلان، اولین و مهمترین اولویت کاری خود را بر تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های نیمه تمام ذکر کرده که در این خصوص می‌توان به توجه ویژه استاندار جدید و نمایندگان مردم گیلان در مجلس اشاره کرد.

تامین اعتبار برای پروژه‌های نیمه تمام؛ مهمترین خواسته نماینده عالی دولت در گیلان

اسدالله عباسی استاندار گیلان پس از برگزاری نشست مجامع نمایندگان استان‌های شمالی با رئیس‌جمهوری از آقای رئیسی درخواست کرد تا اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و طرح‌های توسعه‌ای و زیست محیطی این استان اختصاص یابد.

عباسی درخصوص وضعیت سدهای در حال احداث، هشت کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین-رشت و نیز اتصال راه آهن رشت به بندر کاسپین و در ادامه به بندرانزلی و آستارا هم گزارشی ارائه و تأمین منابع اعتباری موردنیاز برای تسریع در روند احداث و تکمیل آنها را درخواست کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان اختصاص اعتبارات لازم برای لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها و آب بندان‌ها و نیز ارائه گزارشی از روند اجرای طرح جهش تولید مسکن در استان را از دیگر مواردی عنوان کرد که در نشست با رئیس‌جمهوری مطرح شده است.

این امر نشان می‌دهد که بهره‌برداری طرح‌های نیمه‌تمام به چه اندازه می‌تواند در پیشرفت و توسعه استان گیلان تاثیرگذار باشد که محور خواسته های نماینده عالی دولت از رئیس جمهور، متمرکز بر اختصاص اعتبارات لازم برای به ثمر نشستن این پروژه ها می باشد.

همچنین احمد دنیامالی نماینده مردم شهرستاان بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی نیز اتمام پروژه های نیمه تمام این استان را از اولویت های مهم دانست و گفت این پروژه‌ها در چند حوزه تعریف شده که حوزه محیط زیستی، پسماند و شبکه‌های حمل و نقلی در اولویت قرار دارد.

به گفته این نماینده مجلس، اتصال خطوط ریلی رشت – کاسپین – انزلی – آستارا و برخی پروژه‌های نیمه تمام مانند کمربندی انزلی از سوی دولت، وزارت راه و شهرسازی و بانک ملی ایران تامین اعتبار شده است و ما به دنبال گشایش در این بخش بسیار کاربردی هستیم.

برخورد دستگاه قضای گیلان با عوامل تاخیر در اتمام پروژه‌های نیمه تمام

از سوی دیگر دستگاه قضایی گیلان نیز به تکمیل و لزوم بهره برداری پروژه های نیمه تمام در این استان تاکید کرده است.

حجت الاسلام حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری گیلان چندی پیش در نشست شورای مدیریت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری این استان با اشاره به اینکه توسعه، پیشرفت، عمران و آبادی امری فطری بوده و بشر همواره در راه آبادانی شهر و دیار خود تلاش می‌نماید، اظهار کرد که تاخیر در پروژه های عمرانی خسارات فراوانی به دنبال دارد و یکی از مطالبات مردم، عمل به زمان بندی های اعلام شده در اجرای طرح هاست.

رئیس شورای قضایی استان با بیان اینکه مسئولان باید به لحاظ این تاخیرها پاسخگوی مردم باشند، تاکید دارند با اخلالگران در روند اجرای پروژه های عمرانی برخورد خواهد شد.

گیلان و مردمانش امروز منتظرند تا با سرعت گیری روند اتمام پروژه های نیمه تمام فرصت بهره گیری از ظرفیت های موجود اقتصادی استان فراهم شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصویر روز ناسا: پیش‌بینی وضع هوا در سیاره فراخورشیدی «اسطرلاب»