در چهار هفته اینده منتظر اوج گیری اومیکرون باشید/ دو داروی خوراکی کرونا در انتظار تایید سازمان غذا و دارو / تولیدات داخلی برای تزریق دوز سوم کفایت می کند


در چهار هفته اینده منتظر اوج گیری اومیکرون باشید/ دو داروی خوراکی کرونا در انتظار تایید سازمان غذا و دارو / تولیدات داخلی برای تزریق دوز سوم کفایت می کند

سلامت نیوز:دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه: ما پیشنهاد اجرای محدودیت ها را داده ایم. با توجه به زمان تکثیر امیکرون که یک و نیم تا سه روز است انتظار می رود اگر پروتکل ها را رعایت نکنیم حداقل سه تا چهار هفته اینده با اوج امیکرون مواجه شویم. تاکید کرد: تقریبا تمامی پیش بینی ها درباره دوز سوم شده است. تولیدات داخلی ما برای دوز سوم کفایت...

سلامت نیوز:دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه:«ما پیشنهاد اجرای محدودیت ها را داده ایم. با توجه به زمان تکثیر امیکرون که یک و نیم تا سه روز است انتظار می رود اگر پروتکل ها را رعایت نکنیم حداقل سه تا چهار هفته اینده با اوج امیکرون مواجه شویم.» تاکید کرد:« تقریبا تمامی پیش بینی ها درباره دوز سوم شده است. تولیدات داخلی ما برای دوز سوم کفایت می کند و انتظار داریم که افراد مراجعه کنند و دوز سوم را هر چه سریع تر بزنند.»


به گزارش سلامت نیوز، دکتر حمیدرضا جماعتی، در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران گفت:« سویه امیکرون سه برابر ویروس دلتا سرایت پذیری بیشتری دارد. وقتی یک نفر مبتلا می‌شود می‌تواند ویروس را به ۱۰ نفر دیگر هم انتقال دهد. این ویروس نسبت به سویه های قبل بیش از ۵۰ برابر جهش پیدا کرده است. ما درباره رفتار این ویروس هنوز خیلی چیزها را نمی‌دانیم و منتظر مطالعات بیشتر در مورد آن هستیم تا بر اساس آن بتوانیم تصمیم گیری کنیم.»


وی در ادامه گفت:« چون سویه امیکرون قدرت سرایت پذیری بالایی دارد در بسیاری از کشورهای دنیا بخصوص کشورهای اروپایی به نوع غالب ویروس درآمده است و در آمریکا تا حدود ۷۳ درصد این سویه گسترش پیدا کرده است. بر اساس آخرین گزارشات تقریبا تمام کشورهای دنیا آلوده به این جهش شده اند بنابراین ما باید در مورد این ویروس بیشتر بدانیم. فعلا بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشورهای اروپایی می‌دانیم که بیشترین سنی که گرفتار این ویروس می‌شوند سنین ۲۰ تا ۳۰ سال و نیز افرادی که بالاتر از ۶۰ سال هستند مورد تهاجم این ویروس قرار می‌گیرند.»


دکتر جماعتی افزود:« خوشبختانه میزان بستری بر اثر ابتلا به امیکرون نسبت به سویه دلتا 40 تا 50 درصد در بیمارستان ها کمتر بوده ولی با توجه به سرایت پذیری زیاد این ویروس باید این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد و حتما مردم پروتکل های بهداشتی را بخصوص در کنسرت ها و رستوران ها رعایت کنند. استفاده از ماسک به طور قطع باعث کاهش سرایت پذیری ویروس می شود. »


وی خاطرنشان کرد:« در بحث واکسیناسیون در حال حاضر دیگر دوز بوستر مطرح نیست بلکه دوز سوم و به عنوان دوز تکمیل کننده دو دوز قبلی در برابر امیکرون در نظر گرفته می شود. توصیه می کنیم افراد واجد شرایط حتما دوز سوم واکسن را تزریق کنند. با توجه به اینکه سنین شیوع سویه امیکرون 20 تا 30 سال است ممکن است بیماری به صورت خفیف در این افراد بروز کند ولی می تواند زمینه انتشار به افراد دیگر در جامعه که ریسک فاکتور دارند باشد و باعث افزایش میزان بستری و مرگ و میر در افراد دیگر شود لذا توصیه به واکسیناسیون دوز سوم در افراد می کنیم و حتی توصیه به واکسیناسیون افرادی که 5 تا 11 سال هستند می کنیم. حضور در مدارس در حال حاضر به صورت نیمه حضوری است که می تواند باعث انتشار امیکرون شود بنابراین مهم است که واکسیناسیون را در این سنین داشته باشیم.»


وی گفت:« خبر خوب اینکه دو قرصی پکسلووید و مولنوپیراویر که قبلا اعلام کرده بودیم می تواند در کرونا موثر باشد از سوی FDA امریکا مورد تایید قرار گرفته است که شرکت های داروسازی داخلی توانایی ساخت این دو قرص را دارند و برخی این قرص ها را ساختند و در انتظار دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو هستند. موارد استفاده از این داروها در بیمارانی است که به صورت مختصر تا متوسط دچار ویروس شده اند و در شروع بیماری کرونا هستند و بیماری زمینه ای دارند که وقتی مبتلا می شوند امکان تشدید بیماری و بستری شدن را دارند توصیه می شود نه هر فردی که علایم خفیف دارد.»


وی درباره تاثیر محدودیت ها در شیوع امیکرون گفت:« در بسیاری از کشورها از جمله اتریش که امیکرون شیوع پیدا کرد با توجه به قرنطینه سه هفته ای توانستند میزان مرگ و میر و بستری شدن بیماران را در بیمارستان کم کنند البته جریمه هایی که در مرزها گذاشتند نیز کمک کننده بود و فقط مربوط به محدودیت حضور در مجامع نبود. در ایتالیا هم محدودیت هایی در مجامع عمومی گذاشتند. ما هم پیشنهاد این محدودیت ها را داده ایم با توجه به زمان تکثیر امیکرون که یک و نیم تا سه روز است انتظار می رود اگر پروتکل ها را رعایت نکنیم حداقل سه تا چهار هفته اینده با اوج امیکرون مواجه شویم.»


وی افزود:« در این فاصله دو سه هفته که زمان طلایی است مردم باید دوز سوم واکسن را بزنند چون مطالعات نشان داده دوز سوم تا 75 درصد در مقابل ویروس امیکرون در فرد ایمنی ایجاد می کند. محدودیت ها براساس پروتکلی که در کشور است با نظر وزارت کشور و ریاست جمهوری این محدودیت ها در مجامع اعمال می شود.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز که آیا واکسن های ایرانی موجود برای تزریق دوز سوم به جمعیت هدف کفایت می کند، گفت:« تقریبا تمامی پیش بینی ها درباره دوز سوم شده است. تولیدات داخلی ما برای دوز سوم کفایت می کند و انتظار داریم که افراد مراجعه کنند و دوز سوم را هر چه سریع تر بزنند.»


ادامه دارد...


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«بِلایند دِیت» یا ملاقات کور برای ازدواج؛ نمایشگر تجمل‌خواهی در جامعه