تولید سالانه 70 هزار مقاله علمی در کشور/ معاونت فناوری احیاء می‌شود


تولید سالانه 70 هزار مقاله علمی در کشور/  معاونت فناوری  احیاء می‌شود

مشاور وزیر علوم از تولید سالانه 70 هزار مقاله علمی در کشور خبر داد.

علی شمسی پور در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه رازی کرمانشاه که امروز(26 آبان) با حضور مسئولین استانی برگزار شد، بااشاره به تحولات بوجود آمده در نظام آموزش عالی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهارکرد: طی این مدت در بحث کمی مانند تعداد دانشجویان، دانشگاه ها و نیز در بحث کیفی مانند تولید علم شاهد تحولات بزرگی بوده ایم.

وی ادامه داد: روزگاری تعداد کل مقالات و مستندات علمی تولید شده در دانشگاه های کشور فقط چند ده مقاله بود، اما امروزه این تعداد به 70 هزار رسیده که حدود 20 هزار از مقالات دانشگاه های ترکیه که رقیب جدی و شانه به شانه ماست، بیشتر است.

مشاور وزیر علوم تصریح کرد: این شرایط به برکت خون شهدا و تلاش های مجاهدانه دانشگاهیان کشور حاصل شده که به قله علم رسیده ایم.

وی با تاکید بر لزوم گسترش ارتباط بین دانشگاه و جامعه، اظهار کرد: این قله علم از برف و ذخیره های آب پوشیده است و باید رودخانه هایی از آن را در جامعه جاری کنیم و این از وظایف دانشگاه ها است.

شمسی پور به بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص دانشگاه ها هم اشاره کرد و گفت: در این بیانات همواره روی سه نکته محوری برای فعالیت دانشگاه ها تاکید می شود که انسان سازی دانشگاه ها از جمله این محورها است، چراکه دانشجویان قرار است در آینده کشور را اداره کنند.

وی افزود: دانشگاه باید کارخانه انسان سازی باشد، انسانی که بتوان در جامعه مهدوی به آن افتخار کرد و بتواند برای پیشرفت جامعه گام بردارد.

مشاور وزیر علوم از تولید علم در دانشگاه به عنوان محور دوم که مورد توجه امام(ره) و طی دو دهه مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار داشته یاد کرد و گفت: اگر علمی تولید نشود، نمی توان برای حل مشکلات صنعتی، کشاورزی، معضلات اجتماعی و ... جامعه قدم های مثبتی برداشت که البته با حرکت مجاهدانه دانشگاهیان در این محور کارنامه درخشانی داشته ایم.

وی در تشریح محور سوم مورد تاکید مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز عنوان کرد: نافع بودن علم و کمک آن به حل مشکلات جامعه موضوعی است که مقام معظم رهبری طی سالهای اخیر روی آن تاکید داشته اند، لذا مدیریت نظام آموزشی باید مدیریتی خاص باشد تا به این اهداف دست پیدا کند.

شمسی پور با بیان اینکه مدیریت در نظام آموزش عالی باید همانند سبک مدیریت شهید حاج قاسم سلیمانی باشد، عنوان کرد: مدیریت دانشگاه باید مدیریت مجاهدانه باشد که در آن مدیر روز شب نمی شناسند و نگاه جهادگونه به دانشگاه دارد.

وی با تاکید براینکه حاج قاسم سلیمانی بارها تاکید داشتند که باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، گفت: در نظام آموزش عالی هم نیاز به چنین رویکردی داریم، یعنی دانشگاه باید نقش خود را در جامعه برای تبدیل تهدید به فرصت ایفا کند. برای نمونه در کرمانشاه معضلات زیادی وجود دارد که دانشگاه قطعه ای از پازلی است که باید به وظیفه خود عمل کند و این تهدید را برای استان به فرصت تبدیل کند که آن را هم نباید محدود به بودجه ها کنیم.

مدیرکل حوزه وزارتی وزیرعلوم با تاکید براینکه مدیران آموزش عالی باید مدیریت "بیا" نه مدیریت"برو" داشته باشند، گفت: این همان مدیریتی است که شهید حاج قاسم سلیمانی داشت، بگونه ای که خودش جنگنده، دونده و بازکننده گره ها باشد، در خط مقدم باشد و به کارکنانش هم بگوید که پشت سرش بیایند.

وی در ادامه با بیان اینکه داشتن این نوع نگاه در مدیریت در دانشگاه کرمانشاه بسیار باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: کرمانشاه به واسطه جنگ و حوادث پس از آن از یک عقب افتادگی رنج می برد و اکنون باید یک توجه ویژه به آن داشت، چراکه با یک حرکت معمولی اتفاقی نمی افتد.

شمسی پور در بخش دیگری از سخنانش اشاره ای هم به برنامه های مهم وزارت علوم داشت و گفت: در رویکرد این وزارتخانه بدنبال مرجعیت علمی بودن دانشگاه ها هستیم، بگونه ای که از جهت علمی، مقالات و مستندات مورد رجوع دانشمندان دنیا باشد.

وی با بیان اینکه در این رویکرد دپیلماسی علمی دانشگاه ها هم مورد تاکید قرار گرفته، افزود: هر عضو هیات علمی باید حداقل با یک یا دو مجموعه علمی خارج از کشور همکاری جدی داشته باشد. یک مجموعه بالاتر که از آنها برای رشد علمی خود استفاده کند و یک مجموعه پایین تر که به آنها کمک علمی کند.

مشاور وزیر علوم با اشاره به اینکه در رویکرد جدید وزارت علوم کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها مورد توجه بیشتری قرار می گیرند، افزود: دراین راستا، بحث یاوران علمی را در این وزارتخانه مطرح کرده ایم تا آنها را مورد تکریم و به حقوق آنها رسیدگی کنیم.

وی از برنامه ریزی برای احیاء معاونت فناوری وزارت علوم خبرداد و گفت: امیدواریم با احیاء این معاونت جهش بزرگی درحوزه فناوری داشته باشیم.

شمسی پور به در دستور کار قرار گرفتن "نظام جامع پیشنهاد" هم اشاره ای کرد و ادامه داد: در این نظام قرار است هر فرد ایرانی که فکر می کند در کشور نیاز به پژوهش روی مقوله ای است، پیشنهاد خود را در سامانه ای که طراحی می کنیم ثبت می کند تا دانشگاه ها به آن ورود کنند و منابع مالی هم برایش در نظر گرفته می شود.

وی در ادامه به برنامه وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه ها پس از کرونا اشاره کرد و گفت: دانشگاه همانند جسمی است که دانشجویان روح دمیده شده در آن هستند، بنابراین اگر دانشجو نباشد، مانند این است که دانشگاه درخواب است.

مشاور وزیرعلوم یادآورشد: با اینحال ورود دانشجویان به دانشگاه ها پس از یک دوره دوساله نیازمند مقدماتی است، چراکه باید شرایط خوابگاه ها، وضعیت روحی و روانی داشجویان و سایر ملاحظات را در نظر گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش از برنامه وزارت علوم برای تحول در علوم انسانی خبرداد و گفت: باید در این حوزه اتفاقاتی جدی بیفتد و کرمانشاه می تواند به عنوان اولین استان غرب کشور در این زمینه پیشگام باشد.

شمسی پور در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از فعالیت های حدود هشت ساله محمدابراهیم آل آقا در ریاست دانشگاه رازی، عنوان کرد: ایشان انسانی متشخص و مدیری توانمند است که باید از تجربیاتش استفاده کرد.

وی از محمدنبی احمدی سرپرست جدید دانشگاه رازی هم به عنوان فردی شجاع، مدیر و دارای فهم عمیق از مسائل اجتماعی و سیاسی یاد کرد و افزود: ایشان در اطراف خود مدیران باتجربه و اعضای هیات علمی توانمندی دارند که اگر مورد حمایت قرار بگیرند، دانشگاه رازی دوران پرفروغی خواهد داشت و می توان دانشگاه رازی را به جایگاهی که حق آن است، رساند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده بسکتبال میامی - بوستون 11 اردیبهشت 1403