آرمانگرایی و تحول‌خواهی خصوصیت بارز جوان انقلابی است


آرمانگرایی و تحول‌خواهی خصوصیت بارز جوان انقلابی است

قزوین – مطالعه‌ دقیق و عمیق از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ثابت میکند، جوان ایرانی و انقلابی را باید آرمانگرا و تحول خواه دانست.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بیانیه گام دوم انقلاب در شرایطی از سوی مقام معظم رهبری صادر شد که با جرأت می‌توان جوانان را شاه بیت آن دانست.

از سویی نگاه همه جانبه به کشور و مبانی توسعه انقلاب اسلامی در گام دوم از دیگر خصوصیات این بیانیه تاریخی و ماندگار است که می‌توان آن را مهمترین سند بالادستی در نظام برای چله دوم انقلاب دانست.

رسیدن به افق‌های ترسیم شده در این بیانیه مستلزم این است که بیانیه به صورت مستمر توسط اقشار مرتبط آنالیز، بررسی و روند تحقق آن ارزیابی شود تا این بیانیه مهم و استراتژیک به مانند خیلی از سندهای بالادستی در پیچ و خم روزمرگی‌های کشور گم نشود.

در همین راستا میزگردی با عنوان «نقش جوانان در بیانیهٔ گام دوم انقلاب اسلامی» در خبرگزاری مهر تشکیل شد و سه مسئول تشکل دانشجویی در خصوص نقش جوانان و مشکلات موجود در اجرای بیانیهٔ گام دوم انقلاب به گفت‌وگو پرداختند.

مسئلهٔ تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی مطالبهٔ رهبر انقلاب از جوانان است

جواد اتشگر در میزگرد خبری خبرگزاری مهر که با عنوان «نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» تشکیل شد اظهار کرد: جریان بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مسئله‌ای است که همچنان ادامه دارد و جوانان با توجه به بیانیات رهبر انقلاب اسلامی همچنان پیگیر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هستند.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه امام خمینی (ره) اذعان کرد: رهبر انقلاب در بیانات خود خطاب به جوانان مسئلهٔ تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی را مطرح می‌کنند زیرا در ابتدا باید مشخص شود که مقصود از تحول‌خواهی، تحول‌آفرینی و هدف و منطق این تحول چیست؟

وی افزود: اگر به این سوالات بتوانیم به درستی پاسخ دهیم منطق بیانیه برای ما آشکار و انگیزه لازم برای رشد و ارتقا مطالبات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای ما مشخص خواهد شد.

این مسئول ابراز کرد: رهبر انقلاب مقصود از تحول را ایجاد حرکت جهشی و جهادی حوزه‌های مختلف اداری و حکمرانی جامعه می‌دانند که طبق صحبت‌های ایشان لازم است این حرکت جهادی در سبک زندگی مردم نیز تجلی پیدا کند.

بیانیه گام دوم باید به یک راهبرد کلی و عقیده‌ای برای مسئولین نظام تبدیل شود

وی ادامه داد: به‌طورکلی دو گروه به دنبال تحول هستند و عده‌ای در این میان به تحول از منظر غرب‌گرایانه نگاه می‌کنند که این دید ارتجاعی به‌نوعی بازگشت به گذشته است اما عده‌ای دیگر تحول را طبق بیانات رهبر انقلاب اسبابی برای حول حالنا یعنی تحولی که منجر به اتفاقات خوب و احسن شود تعبیر می‌کنند که البته این تحول یک تحول ارزشی است.

آتشگر تصریح کرد: در بخشی از بیانیه چنین عنوان شده که باید با نگاه به گذشته و عبرت گرفتن از آن برای آینده گام برداشت که این مسئله مختص به ما جوانان است چرا که ما تاریخ را درک نکرده‌ایم و برای آنکه بتوانیم در آینده گام‌های مؤثری برداریم لازم است از گذشته بیشتر بدانیم که البته لازمهٔ این امر ایجاد یک جریان اثر گذار توسط نخبگان و دانشجویان است.

این مسئول با اشاره به اینکه وصیت‌نامهٔ امام راهبردی ویژه برای چهل‌سالگی اوایل انقلاب بود ابراز کرد: اینکه ما می‌گوئیم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک سند مهم است به این معناست که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید به یک راهبرد کلی و عقیده‌ای برای مسئولین نظام تبدیل شود.

آرمانگرایی و تحول‌خواهی خصوصیت بارز جوان انقلابی است

تحول در دیدگاه سبب رسیدن به تمدن نوین اسلامی می‌شود

وی تصریح کرد: تحول در فکر و دیدگاه مسئولین از جمله تحولاتی است که اگر محقق شود می‌تواند به آماده‌سازی کشور برای تبدیل‌شدن به تمدن نوین اسلامی که زمینه‌ساز ظهور است کمک کند.

آتشگر ضمن بیان توصیه‌های رهبر انقلاب در خصوص تحول در تفکر عنوان کرد: آشکارترین وسیلهٔ عزت و قدرت یک کشور در علم و پژوهش، برجسته شدن ارزش‌ها، قوی‌تر شدن اقتصاد و توجه به مسئلهٔ سبک زندگی است که ما باید در این عرصه‌ها به جایگاه حقیقی خود بازگردیم.

وی با اشاره به اینکه تفکر غرب در سبک زندگی مانع از رسیدن ما به اهداف است مطرح کرد: مسئلهٔ مهمی که امروز در بین جوانان ما نفوذ یافته است این است که جوان امروزی ما در مسیری قرار گرفته‌اند که می‌خواهد با رانت و لابی‌گری در جایگاه مسئولیتی قرار بگیرند و این مسئلهٔ به معنای بازگشت به گذشته است که با توجه به این امر باید جنبش‌های دانشجویی به مقابله با این مسئله به پا خیزند.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین شهید سلیمانی را به‌عنوان الگوی مسئولین معرفی کرد و گفت: در سایر کشورها یک جوان به‌عنوان مدیر فعالیت می‌کند و مشاورین او افراد سالخورده و باتجربه هستند اما در بیشتر جایگاه‌های مسئولیتی کشور شاهد آن هستید که یک فرد سالخورده به‌عنوان مدیر از مشاورین جوان استفاده می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر روحیهٔ جوانی، عدالت‌خواهی، پیگیری، مطالبه گری در مدیر نباشد نمی‌توان گفت که امور به‌خوبی اجرایی می‌شود چنانچه این امر در بیانات رهبر انقلاب نیز مشهود است.

حرکت جوانان نیازمند خواستگاه‌های دوطرفه بین جوانان و مسئولین است

آتشگر با اشاره به اینکه برای حرکت جوانان نیازمند خواستگاه‌های دوطرفه بین جوانان و مسئولین است بیان کرد: قشر انقلابی بسیاری در جامعه وجود دارد اما مسئلهٔ اصلی سکوت قشر انقلابی در مواجه با مسائل است و از سوی دیگر مسئلهٔ تبیین بیانیه گام دوم انقلاب نیز به عهده نسل جوان و اقشار انقلابی است که متأسفانه شاهد آن هستیم که دغدغه‌ای برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب وجود ندارد.

وی وظیفه‌شناسی و عمل به هنگام و همچنین عمل مبنی بر وظیفه را از وظایف نسل انقلابی و جوان جامعه دانست و تأکید کرد: جوانان حقله‌های میانی جامعه برای وصل مسائل عالی به افراد عادی جامعه هستند به این معنا که ما به‌عنوان جوان انقلابی موظفیم در شرایط مختلف به فراخور شرایط به وظایف خود عمل کنیم.

اگر روحیهٔ جوانی، عدالت‌خواهی، پیگیری، مطالبه گری در مدیر نباشد نمی‌توان گفت که امور به‌خوبی اجرایی می‌شود چنانچه این امر در بیانات رهبر انقلاب نیز مشهود است

این مسئول با اشاره به اینکه رهبر انقلاب جوان را یک جوان انقلابی کارآمد برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی می‌داند تأکید کرد: صداوسیما دارای محدودیت‌هایی است که این مسائل در سینماهای خانگی لحاظ نمی‌شود از طرف دیگر ذائقه مردم نیز بر اساس تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی تغییر کرده است چنانچه مسئلهٔ سبک زندگی نیز به‌صراحت در بیانیه عنوان شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه موتور پیشران جوانان امیدآفرینی است عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی وضعیت ما امیدآفرینی است که این امر به‌دفعات مکرر نیز در بیانات رهبر انقلاب مطرح‌شده است پس می‌توان گفت صرف فعل ما می‌توانیم نیز در واقع امیدآفرینی است.

صرف فعل ما می‌توانیم از وظیفه جوانان است

سعید فراهانی نیز در این میزگرد اظهار کرد: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب از جوانان می‌خواهد تا به خودباوری برسند و در تمام حوزه‌ها بتوانند فعل «ما می‌توانیم» را صرف کنند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امام خمینی (ره) استان قزوین اذعان کرد: رهبر انقلاب در بیانات خود از جوانان می‌خواهند تا ناشر گفتمان انقلاب اسلامی در درون و برون از مرزها باشند و در این مسیر از گذشته عبرت بگیرند تا دچار اشتباهات گذشته نشوند.

وی حراست از انقلاب را طبق گفتهٔ رهبری وظیفهٔ جوانان دانست و افزود: جوانان باید در مسیر انقلاب در برابر تحریفات، استکبار جهانی و رژیم آمریکا صیانت کنند.

آرمانگرایی و تحول‌خواهی خصوصیت بارز جوان انقلابی است

این مسئول با اشاره به اینکه حمایت از تولیدات داخلی باید سرلوحهٔ زندگی ما قرار بگیرد تأکید کرد: پیشرفت ما برای صرف فعل ما می‌توانیم طی چهل سال گذشته شروع شده بود و ما باید بپذیریم که طی چهل‌ساله گذشته دستاوردهای خوبی را در عرصه‌های مختلف به دست آورده و به خودکفایی رسیده‌ایم اما طبق صحبت‌های رهبر انقلاب این فعالیت‌ها کافی نیست و ما باید به حوزه‌های دیگر نیز ورود پیدا کنیم.

وی در پایان با یادآوری اینکه مسئلهٔ مهمی چون جوان‌گرایی باید بر اساس جامعه نخبگانی، متعهد، انقلابی و به دور از بند پ صورت بگیرد گفت: گاهاً شاهد آن هستیم که در دولت، نیروهای انقلابی جوان نیز از طریق بند پ وارد عرصهٔ فعالیت شده و بر اساس منافع شخص خود تصمیم‌گیری می‌کنند که این امر خود اسباب ضربه به‌نظام اسلامی است.

پرداختن به بیانیه از نان شب نیز واجب‌تر است

جواد امامی نیز در میزگرد خبری خبرگزاری مهر که با عنوان «نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» تشکیل شد ضمن اشاره به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: قشر جوان خیلی به دنبال بزرگ‌نمایی نیست ازاین‌جهت که مرجعی نیست که با اغراق کردن و تملق آن بتواند به‌جایی برسد اما چیزی که ما از بیانیه دریافت کردیم این بود که اهمیت این بیانیه به‌قدری است که مطالعه و پرداختن به آن از نان شب نیز ملزوم‌تر است.

مسئول گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه امام خمینی (ره) اذعان کرد: آنچه ما از این بیانیه و تأکیدات رهبر انقلاب برداشت کردیم این است که اگر این بیانیه در دروس خارج از فقه هم مطرح شود بازهم نمی‌تواند تفکری که در زمان تدوین این بیانیه بکار رفته است را دنبال کند و این به آن معناست که برداشت ما از بیانیه به‌تنهایی برای گفتمان سازی کافی نیست و لازم است در بندهای مختلف آن تحقیق و پژوهش انجام شود تا به سندی تبدیل شود که به‌راحتی بتوان با آن ارتباط برقرار کرد.

وی با اشاره به اینکه تدوین بیانیه از اسناد مهم نیز مهم‌تر است افزود: در سطح کشور اسناد مختلفی توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف، در سطح کلان نوشته شده اما به‌جرئت می‌توان گفت که بیانیه گام دوم انقلاب از تمام اسناد مختلف بالادستی نیز مهم‌تر است که البته با توجه به اینکه مسائل و اهمیت گام دوم ماهنوز نتوانستیم در سندی به تعریف این بیانیه بپردازیم.

این مسئول ادامه داد: رهبر انقلاب در ابتدای بیانیه توضیحاتی در خصوص مسیری که انقلاب تاکنون پیموده ارائه دادند و سپس خطاب به جوانان و ملت ایران عنوان می‌کنند که ما توانستیم مسیری را که کسی نمی‌توانست در آن حرکت کند را طی کنیم و سپس رهبر انقلاب بعد از آنکه بحث خودباوری را به میان می‌کشند از مردم و جوانان می‌خواهند که گام‌های بعدی را بردارند.

جوان ایرانی یک جوان تحول‌گرا، آرمان‌گرا و اصلاح‌طلب به معنای صحیح است

وی ادامه داد: جوان ایرانی یک جوان تحول‌گرا، آرمان‌گرا و اصلاح‌طلب به معنای صحیح است و با توجه به این توانایی‌ها می‌تواند تحول‌های بزرگی را رقم بزند پس به‌طورکلی می‌تواند گفت که طبق برخی از شاخص‌هایی که در جوانان وجود دارد این قشر می‌تواند مخاطب خوبی برای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشد.

امامی بیان کرد: اگر هرکسی به‌جز جوانان بخواهد در این سطح از تحول صحبت کند یقیناً بدون استفاده از نیروی جوان قادر به اجرای طرح نخواهد بود اما این مسئله به این معنا نیست که قشر باتجربه و سالخورده از دور حذف شوند بلکه در این مسائل تجربه و همراهی قشر باتجربه در کنار قشر جوان لازم است اما در نهایت جوانان پیشرو این طرح هستند.

وی جوان عاقلی را کسی دانست که از تجربیات افراد میان‌سال استفاده می‌کند و سپس افزود: جوانان باید نفس ما می‌توانیم را به اجرا دربیاورند که البته می‌توان گفت بهترین قشر برای صرف فعل ما می‌توانیم نیز جوانان هستند اما مسئلهٔ اصلی که امروز در بین جوانان وجود دارد عدم اتکا و عدم اعتمادبه‌نفس است.

آرمانگرایی و تحول‌خواهی خصوصیت بارز جوان انقلابی است

این مسئول بیان کرد: جوان در بازی جامعه قربانی است و اینکه ما می‌گوئیم جوان امروزی از اعتمادبه‌نفس کافی برخوردار نیست این مسئله حاکی از آن است که افرادی که در این میان نقشی را به عهده داشتند نتوانستند به‌خوبی در جایگاه خود حاضر شوند و نتیجهٔ این عمل به عدم اعتمادبه‌نفس جوانان منتهی شد.

وی ضمن اشاره به نقش دانشگاه در اعتمادبه‌نفس جوانان عنوان کرد: درحالی‌که دانشگاه نمی‌تواند اطلاعات جامعی از دانش را در اختیار دانشجویان قرار دهد و دانشجویان بعد از تحصیلات در جامعه نمی‌توانند با سطح دانش خود حرفی برای گفتن داشته باشند درنتیجه دچار عدم اعتمادبه‌نفس می‌شوند.

مسئولین به جوانان توجهی ندارند

این جوان انقلابی با اشاره به اینکه مسئولین به جوانان توجهی ندارند ادامه داد: از بین رفتن اعتمادبه‌نفس می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به جوانان و جامعه وارد کند که مصداق بارز این مسئله در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب مشهود است، چنانچه ما مطرح کردیم که جوان مجری بیانیهٔ گام دوم انقلاب است اما زمانی که اعتمادبه‌نفس جوان خدشه‌دار شده است او چه طور می‌تواند مجری این طرح باشد؟

وی ضمن اشاره به اینکه استفاده از قشر جوان در اداره امور تنها در قالب شعار باقی‌مانده و به جوانان میدان داده نمی‌شود افزود: اساساً جوانان به دنبال اعتمادبه‌نفس هستند اما با توجه به اینکه عمده‌ترین مسئله در جوانان عدم اعتمادبه‌نفس کافی است نمی‌توان گفت این مسئله با تصمیم‌گیری‌های اجمالی و سیاست‌گذاری‌های محدود حل می‌شود بلکه مسائلی از این قبیل باید در سطح ملی سیاست‌گذاری شود.

جوانان باید نفس ما می‌توانیم را به اجرا دربیاورند که البته می‌توان گفت بهترین قشر برای صرف فعل ما می‌توانیم نیز جوانان هستند اما مسئلهٔ اصلی که امروز در بین جوانان وجود دارد عدم اتکا و عدم اعتمادبه‌نفس است

امامی حمایت صفرتا صدی از جوانان را لازمهٔ کار دانست و ابراز کرد: عدم ایجاد اعتمادبه‌نفس در جوانان توسط مسئولین با گذشت زمان به سایر اقشار مردم نیز ورود پیدا می‌کند و ما می‌بینیم که مردم عادی و چه‌بسا صداوسیمای استان قشر جوان را یک قشر ناکارآمد تعریف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شانیت جوان در جامعه حفظ نمی‌شود و نقش جوان در تعاریف صداوسیما یک بعد دردسر زا تعریف شده است مطرح کرد: از سوی دیگر زمانی که جامعه پذیرای جوانان نیست خود جوانان نیز نسبت به فعالیت در جامعه بی‌تفاوت می‌شوند و درنتیجه می‌توان گفت که بینش جوانان نیز برای درک و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب رشد نکرده است.

این مسئول در پایان فعالیت‌های نادرست جوانان در جامعه و فضای مجازی را دلیلی برای عدم استفاده و پذیرش جوانان در جامعه دانست و بیان کرد: زمانی که در جامعه فرصت فعالیت از جوان سلب می‌شود جوان تصمیم می‌گیرد در زمین‌بازی خود مشغول فعالیت شده و در فضای مجازی دست به لودگی بزند درنتیجه جوانان با فضای مجازی بیشتر از فضای حقیقی ارتباط می‌گیرند و ما نمی‌توانیم بگوییم در سال‌های آینده جوانان ما طبق این شرایط می‌توانند نقش‌های مهمی از جامعه را به عهده بگیرند چون در این ایام زیرساخت‌های لازم برای آن‌ها مهیا نشده است.


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بیانیه گام دوم انقلاب در شرایطی از سوی مقام معظم رهبری صادر شد که با جرأت می‌توان جوانان را شاه بیت آن دانست.

از سویی نگاه همه جانبه به کشور و مبانی توسعه انقلاب اسلامی در گام دوم از دیگر خصوصیات این بیانیه تاریخی و ماندگار است که می‌توان آن را مهمترین سند بالادستی در نظام برای چله دوم انقلاب دانست.

رسیدن به افق‌های ترسیم شده در این بیانیه مستلزم این است که بیانیه به صورت مستمر توسط اقشار مرتبط آنالیز، بررسی و روند تحقق آن ارزیابی شود تا این بیانیه مهم و استراتژیک به مانند خیلی از سندهای بالادستی در پیچ و خم روزمرگی‌های کشور گم نشود.

در همین راستا میزگردی با عنوان «نقش جوانان در بیانیهٔ گام دوم انقلاب اسلامی» در خبرگزاری مهر تشکیل شد و سه مسئول تشکل دانشجویی در خصوص نقش جوانان و مشکلات موجود در اجرای بیانیهٔ گام دوم انقلاب به گفت‌وگو پرداختند.

مسئلهٔ تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی مطالبهٔ رهبر انقلاب از جوانان است

جواد اتشگر در میزگرد خبری خبرگزاری مهر که با عنوان «نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» تشکیل شد اظهار کرد: جریان بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مسئله‌ای است که همچنان ادامه دارد و جوانان با توجه به بیانیات رهبر انقلاب اسلامی همچنان پیگیر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هستند.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه امام خمینی (ره) اذعان کرد: رهبر انقلاب در بیانات خود خطاب به جوانان مسئلهٔ تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی را مطرح می‌کنند زیرا در ابتدا باید مشخص شود که مقصود از تحول‌خواهی، تحول‌آفرینی و هدف و منطق این تحول چیست؟

وی افزود: اگر به این سوالات بتوانیم به درستی پاسخ دهیم منطق بیانیه برای ما آشکار و انگیزه لازم برای رشد و ارتقا مطالبات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای ما مشخص خواهد شد.

این مسئول ابراز کرد: رهبر انقلاب مقصود از تحول را ایجاد حرکت جهشی و جهادی حوزه‌های مختلف اداری و حکمرانی جامعه می‌دانند که طبق صحبت‌های ایشان لازم است این حرکت جهادی در سبک زندگی مردم نیز تجلی پیدا کند.

بیانیه گام دوم باید به یک راهبرد کلی و عقیده‌ای برای مسئولین نظام تبدیل شود

وی ادامه داد: به‌طورکلی دو گروه به دنبال تحول هستند و عده‌ای در این میان به تحول از منظر غرب‌گرایانه نگاه می‌کنند که این دید ارتجاعی به‌نوعی بازگشت به گذشته است اما عده‌ای دیگر تحول را طبق بیانات رهبر انقلاب اسبابی برای حول حالنا یعنی تحولی که منجر به اتفاقات خوب و احسن شود تعبیر می‌کنند که البته این تحول یک تحول ارزشی است.

آتشگر تصریح کرد: در بخشی از بیانیه چنین عنوان شده که باید با نگاه به گذشته و عبرت گرفتن از آن برای آینده گام برداشت که این مسئله مختص به ما جوانان است چرا که ما تاریخ را درک نکرده‌ایم و برای آنکه بتوانیم در آینده گام‌های مؤثری برداریم لازم است از گذشته بیشتر بدانیم که البته لازمهٔ این امر ایجاد یک جریان اثر گذار توسط نخبگان و دانشجویان است.

این مسئول با اشاره به اینکه وصیت‌نامهٔ امام راهبردی ویژه برای چهل‌سالگی اوایل انقلاب بود ابراز کرد: اینکه ما می‌گوئیم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک سند مهم است به این معناست که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید به یک راهبرد کلی و عقیده‌ای برای مسئولین نظام تبدیل شود.

آرمانگرایی و تحول‌خواهی خصوصیت بارز جوان انقلابی است

تحول در دیدگاه سبب رسیدن به تمدن نوین اسلامی می‌شود

وی تصریح کرد: تحول در فکر و دیدگاه مسئولین از جمله تحولاتی است که اگر محقق شود می‌تواند به آماده‌سازی کشور برای تبدیل‌شدن به تمدن نوین اسلامی که زمینه‌ساز ظهور است کمک کند.

آتشگر ضمن بیان توصیه‌های رهبر انقلاب در خصوص تحول در تفکر عنوان کرد: آشکارترین وسیلهٔ عزت و قدرت یک کشور در علم و پژوهش، برجسته شدن ارزش‌ها، قوی‌تر شدن اقتصاد و توجه به مسئلهٔ سبک زندگی است که ما باید در این عرصه‌ها به جایگاه حقیقی خود بازگردیم.

وی با اشاره به اینکه تفکر غرب در سبک زندگی مانع از رسیدن ما به اهداف است مطرح کرد: مسئلهٔ مهمی که امروز در بین جوانان ما نفوذ یافته است این است که جوان امروزی ما در مسیری قرار گرفته‌اند که می‌خواهد با رانت و لابی‌گری در جایگاه مسئولیتی قرار بگیرند و این مسئلهٔ به معنای بازگشت به گذشته است که با توجه به این امر باید جنبش‌های دانشجویی به مقابله با این مسئله به پا خیزند.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین شهید سلیمانی را به‌عنوان الگوی مسئولین معرفی کرد و گفت: در سایر کشورها یک جوان به‌عنوان مدیر فعالیت می‌کند و مشاورین او افراد سالخورده و باتجربه هستند اما در بیشتر جایگاه‌های مسئولیتی کشور شاهد آن هستید که یک فرد سالخورده به‌عنوان مدیر از مشاورین جوان استفاده می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر روحیهٔ جوانی، عدالت‌خواهی، پیگیری، مطالبه گری در مدیر نباشد نمی‌توان گفت که امور به‌خوبی اجرایی می‌شود چنانچه این امر در بیانات رهبر انقلاب نیز مشهود است.

حرکت جوانان نیازمند خواستگاه‌های دوطرفه بین جوانان و مسئولین است

آتشگر با اشاره به اینکه برای حرکت جوانان نیازمند خواستگاه‌های دوطرفه بین جوانان و مسئولین است بیان کرد: قشر انقلابی بسیاری در جامعه وجود دارد اما مسئلهٔ اصلی سکوت قشر انقلابی در مواجه با مسائل است و از سوی دیگر مسئلهٔ تبیین بیانیه گام دوم انقلاب نیز به عهده نسل جوان و اقشار انقلابی است که متأسفانه شاهد آن هستیم که دغدغه‌ای برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب وجود ندارد.

وی وظیفه‌شناسی و عمل به هنگام و همچنین عمل مبنی بر وظیفه را از وظایف نسل انقلابی و جوان جامعه دانست و تأکید کرد: جوانان حقله‌های میانی جامعه برای وصل مسائل عالی به افراد عادی جامعه هستند به این معنا که ما به‌عنوان جوان انقلابی موظفیم در شرایط مختلف به فراخور شرایط به وظایف خود عمل کنیم.

اگر روحیهٔ جوانی، عدالت‌خواهی، پیگیری، مطالبه گری در مدیر نباشد نمی‌توان گفت که امور به‌خوبی اجرایی می‌شود چنانچه این امر در بیانات رهبر انقلاب نیز مشهود است

این مسئول با اشاره به اینکه رهبر انقلاب جوان را یک جوان انقلابی کارآمد برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی می‌داند تأکید کرد: صداوسیما دارای محدودیت‌هایی است که این مسائل در سینماهای خانگی لحاظ نمی‌شود از طرف دیگر ذائقه مردم نیز بر اساس تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی تغییر کرده است چنانچه مسئلهٔ سبک زندگی نیز به‌صراحت در بیانیه عنوان شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه موتور پیشران جوانان امیدآفرینی است عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی وضعیت ما امیدآفرینی است که این امر به‌دفعات مکرر نیز در بیانات رهبر انقلاب مطرح‌شده است پس می‌توان گفت صرف فعل ما می‌توانیم نیز در واقع امیدآفرینی است.

صرف فعل ما می‌توانیم از وظیفه جوانان است

سعید فراهانی نیز در این میزگرد اظهار کرد: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب از جوانان می‌خواهد تا به خودباوری برسند و در تمام حوزه‌ها بتوانند فعل «ما می‌توانیم» را صرف کنند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امام خمینی (ره) استان قزوین اذعان کرد: رهبر انقلاب در بیانات خود از جوانان می‌خواهند تا ناشر گفتمان انقلاب اسلامی در درون و برون از مرزها باشند و در این مسیر از گذشته عبرت بگیرند تا دچار اشتباهات گذشته نشوند.

وی حراست از انقلاب را طبق گفتهٔ رهبری وظیفهٔ جوانان دانست و افزود: جوانان باید در مسیر انقلاب در برابر تحریفات، استکبار جهانی و رژیم آمریکا صیانت کنند.

آرمانگرایی و تحول‌خواهی خصوصیت بارز جوان انقلابی است

این مسئول با اشاره به اینکه حمایت از تولیدات داخلی باید سرلوحهٔ زندگی ما قرار بگیرد تأکید کرد: پیشرفت ما برای صرف فعل ما می‌توانیم طی چهل سال گذشته شروع شده بود و ما باید بپذیریم که طی چهل‌ساله گذشته دستاوردهای خوبی را در عرصه‌های مختلف به دست آورده و به خودکفایی رسیده‌ایم اما طبق صحبت‌های رهبر انقلاب این فعالیت‌ها کافی نیست و ما باید به حوزه‌های دیگر نیز ورود پیدا کنیم.

وی در پایان با یادآوری اینکه مسئلهٔ مهمی چون جوان‌گرایی باید بر اساس جامعه نخبگانی، متعهد، انقلابی و به دور از بند پ صورت بگیرد گفت: گاهاً شاهد آن هستیم که در دولت، نیروهای انقلابی جوان نیز از طریق بند پ وارد عرصهٔ فعالیت شده و بر اساس منافع شخص خود تصمیم‌گیری می‌کنند که این امر خود اسباب ضربه به‌نظام اسلامی است.

پرداختن به بیانیه از نان شب نیز واجب‌تر است

جواد امامی نیز در میزگرد خبری خبرگزاری مهر که با عنوان «نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» تشکیل شد ضمن اشاره به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: قشر جوان خیلی به دنبال بزرگ‌نمایی نیست ازاین‌جهت که مرجعی نیست که با اغراق کردن و تملق آن بتواند به‌جایی برسد اما چیزی که ما از بیانیه دریافت کردیم این بود که اهمیت این بیانیه به‌قدری است که مطالعه و پرداختن به آن از نان شب نیز ملزوم‌تر است.

مسئول گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه امام خمینی (ره) اذعان کرد: آنچه ما از این بیانیه و تأکیدات رهبر انقلاب برداشت کردیم این است که اگر این بیانیه در دروس خارج از فقه هم مطرح شود بازهم نمی‌تواند تفکری که در زمان تدوین این بیانیه بکار رفته است را دنبال کند و این به آن معناست که برداشت ما از بیانیه به‌تنهایی برای گفتمان سازی کافی نیست و لازم است در بندهای مختلف آن تحقیق و پژوهش انجام شود تا به سندی تبدیل شود که به‌راحتی بتوان با آن ارتباط برقرار کرد.

وی با اشاره به اینکه تدوین بیانیه از اسناد مهم نیز مهم‌تر است افزود: در سطح کشور اسناد مختلفی توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف، در سطح کلان نوشته شده اما به‌جرئت می‌توان گفت که بیانیه گام دوم انقلاب از تمام اسناد مختلف بالادستی نیز مهم‌تر است که البته با توجه به اینکه مسائل و اهمیت گام دوم ماهنوز نتوانستیم در سندی به تعریف این بیانیه بپردازیم.

این مسئول ادامه داد: رهبر انقلاب در ابتدای بیانیه توضیحاتی در خصوص مسیری که انقلاب تاکنون پیموده ارائه دادند و سپس خطاب به جوانان و ملت ایران عنوان می‌کنند که ما توانستیم مسیری را که کسی نمی‌توانست در آن حرکت کند را طی کنیم و سپس رهبر انقلاب بعد از آنکه بحث خودباوری را به میان می‌کشند از مردم و جوانان می‌خواهند که گام‌های بعدی را بردارند.

جوان ایرانی یک جوان تحول‌گرا، آرمان‌گرا و اصلاح‌طلب به معنای صحیح است

وی ادامه داد: جوان ایرانی یک جوان تحول‌گرا، آرمان‌گرا و اصلاح‌طلب به معنای صحیح است و با توجه به این توانایی‌ها می‌تواند تحول‌های بزرگی را رقم بزند پس به‌طورکلی می‌تواند گفت که طبق برخی از شاخص‌هایی که در جوانان وجود دارد این قشر می‌تواند مخاطب خوبی برای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشد.

امامی بیان کرد: اگر هرکسی به‌جز جوانان بخواهد در این سطح از تحول صحبت کند یقیناً بدون استفاده از نیروی جوان قادر به اجرای طرح نخواهد بود اما این مسئله به این معنا نیست که قشر باتجربه و سالخورده از دور حذف شوند بلکه در این مسائل تجربه و همراهی قشر باتجربه در کنار قشر جوان لازم است اما در نهایت جوانان پیشرو این طرح هستند.

وی جوان عاقلی را کسی دانست که از تجربیات افراد میان‌سال استفاده می‌کند و سپس افزود: جوانان باید نفس ما می‌توانیم را به اجرا دربیاورند که البته می‌توان گفت بهترین قشر برای صرف فعل ما می‌توانیم نیز جوانان هستند اما مسئلهٔ اصلی که امروز در بین جوانان وجود دارد عدم اتکا و عدم اعتمادبه‌نفس است.

آرمانگرایی و تحول‌خواهی خصوصیت بارز جوان انقلابی است

این مسئول بیان کرد: جوان در بازی جامعه قربانی است و اینکه ما می‌گوئیم جوان امروزی از اعتمادبه‌نفس کافی برخوردار نیست این مسئله حاکی از آن است که افرادی که در این میان نقشی را به عهده داشتند نتوانستند به‌خوبی در جایگاه خود حاضر شوند و نتیجهٔ این عمل به عدم اعتمادبه‌نفس جوانان منتهی شد.

وی ضمن اشاره به نقش دانشگاه در اعتمادبه‌نفس جوانان عنوان کرد: درحالی‌که دانشگاه نمی‌تواند اطلاعات جامعی از دانش را در اختیار دانشجویان قرار دهد و دانشجویان بعد از تحصیلات در جامعه نمی‌توانند با سطح دانش خود حرفی برای گفتن داشته باشند درنتیجه دچار عدم اعتمادبه‌نفس می‌شوند.

مسئولین به جوانان توجهی ندارند

این جوان انقلابی با اشاره به اینکه مسئولین به جوانان توجهی ندارند ادامه داد: از بین رفتن اعتمادبه‌نفس می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به جوانان و جامعه وارد کند که مصداق بارز این مسئله در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب مشهود است، چنانچه ما مطرح کردیم که جوان مجری بیانیهٔ گام دوم انقلاب است اما زمانی که اعتمادبه‌نفس جوان خدشه‌دار شده است او چه طور می‌تواند مجری این طرح باشد؟

وی ضمن اشاره به اینکه استفاده از قشر جوان در اداره امور تنها در قالب شعار باقی‌مانده و به جوانان میدان داده نمی‌شود افزود: اساساً جوانان به دنبال اعتمادبه‌نفس هستند اما با توجه به اینکه عمده‌ترین مسئله در جوانان عدم اعتمادبه‌نفس کافی است نمی‌توان گفت این مسئله با تصمیم‌گیری‌های اجمالی و سیاست‌گذاری‌های محدود حل می‌شود بلکه مسائلی از این قبیل باید در سطح ملی سیاست‌گذاری شود.

جوانان باید نفس ما می‌توانیم را به اجرا دربیاورند که البته می‌توان گفت بهترین قشر برای صرف فعل ما می‌توانیم نیز جوانان هستند اما مسئلهٔ اصلی که امروز در بین جوانان وجود دارد عدم اتکا و عدم اعتمادبه‌نفس است

امامی حمایت صفرتا صدی از جوانان را لازمهٔ کار دانست و ابراز کرد: عدم ایجاد اعتمادبه‌نفس در جوانان توسط مسئولین با گذشت زمان به سایر اقشار مردم نیز ورود پیدا می‌کند و ما می‌بینیم که مردم عادی و چه‌بسا صداوسیمای استان قشر جوان را یک قشر ناکارآمد تعریف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شانیت جوان در جامعه حفظ نمی‌شود و نقش جوان در تعاریف صداوسیما یک بعد دردسر زا تعریف شده است مطرح کرد: از سوی دیگر زمانی که جامعه پذیرای جوانان نیست خود جوانان نیز نسبت به فعالیت در جامعه بی‌تفاوت می‌شوند و درنتیجه می‌توان گفت که بینش جوانان نیز برای درک و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب رشد نکرده است.

این مسئول در پایان فعالیت‌های نادرست جوانان در جامعه و فضای مجازی را دلیلی برای عدم استفاده و پذیرش جوانان در جامعه دانست و بیان کرد: زمانی که در جامعه فرصت فعالیت از جوان سلب می‌شود جوان تصمیم می‌گیرد در زمین‌بازی خود مشغول فعالیت شده و در فضای مجازی دست به لودگی بزند درنتیجه جوانان با فضای مجازی بیشتر از فضای حقیقی ارتباط می‌گیرند و ما نمی‌توانیم بگوییم در سال‌های آینده جوانان ما طبق این شرایط می‌توانند نقش‌های مهمی از جامعه را به عهده بگیرند چون در این ایام زیرساخت‌های لازم برای آن‌ها مهیا نشده است.

کد خبر 5342228

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مصرف این نوع قارچ‌ها باعث از کار افتادن کبد می شود