رهبری؛ مساجد را متفاوت از سایر مکان های مذهبی عنوان کردند


رهبری؛ مساجد را متفاوت از سایر مکان های مذهبی عنوان کردند

حجت الاسلام و السملمین خدایاری گفت: رهبری معظم مساجد را متفاوت از معابد، دیر، کنشت، صومعه، کلیسا و کنیسه تلقی فرموده اند و می فرمایند مسجد اولین کانون برپایی و اقامه نماز است که پایه های رهبری و امامت در آن شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در اومیه، مساجد یکی از محورهای تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی در برابر مشکلات و دشمنان است و فضای کرونا بستری برای بهره گیری از شبکه های مجازی و ایجاد مساجد مجازی به وجود آورد و از این فرصت می توان با تولید محتوا مثل عکس نوشت، پادکست، استوری، موشن گرافی، پوستر و غیره برای تزریق و توقیت معنویت در جامعه بهره جست ولی باید این مهم هم توجه شود که هیچگاه این برنامه ها جای فعالیت های حضوری مساجد را نمی گیرد و به آن میزان اثربخش نیست و این اقدامات باید بهانه ای برای حضور مردم در فعالیت های دینی و مذهبی و تقویت اتحاد و انسجام مسلمانان شود.

فرمایشات مقام معظم رهبری در 19 مهرماه سال 1391 نقطه عطفی در انگیزه دهی و ترغیب فعالان فرهنگی مساجد به شمار می رود و با جدیت اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد به اجرای برنامه ها و فعالیت فرهنگی و هنری در مساجد اقدام می کنند.

در ادامه با حجت الاسلام و المسلمین ناصر خدایاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی در مورد ۱۹ مهرماه به گفتگو نشستیم که از نظر مخاطبان می گذرد.

شبستان؛ نظرتان را در مورد تاکید رهبری جهت توجه به کانون های فرهنگی و هنری بفرمایید.

رویکرد مقام معظم رهبری در مورد کانون های فرهنگی و هنری مساجد ریشه در نوع نگاه معظم له به مساجد دارد. رهبری معظم مساجد را متفاوت از معابد، دیر، کنشت، صومعه، کلیسا و کنیسه تلقی فرموده اند و می فرمایند مسجد اولین کانون برپایی و اقامه نماز است که پایه های رهبری و امامت در آن شکل گرفته است. با اقامه جماعت جامعه ای عظیم، پر معنی، متحد و همسو شکل می گیرد، مسجد در عصر رسول خدا (ص) مرکز رتق و فتق همه امور بود.

مسجد کانون استخوان بندی جهان بینی، ایدئولوژی و هندسه رفتاری و اخلاقی انسان مسلمان و الگوگیری برای شکل دهی مناسبات فردی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و مهد زایش معنویت و فضیلت های انسانی و کسب فضائل نیکوی الهی و انسانی است.

شبستان؛ رسالت کانون های فرهنگی و هنری مساجد چیست؟

آشنا نمودن مردم با مبانی فرهنگ و هنر اسلامی، جذب حداکثری مردم نسبت به اسلام، انقلاب اسلامی، ولایت، برقراری ارتباط فرهنگی با مردم بر پایه ارزش‌های فرهنگی برگرفته از اسلام و ارتقاء دانش و فرهنگی مردم از رسالت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد است.

شبستان؛ کانون های مساجد را چگونه میتوان حمایت کرد؟

نحوه حمایت از مساجد می تواند در طیف وسیعی از حمایت های مادی و معنوی بیان نمود؛ مناسب سازی مهندسی ساخت و پارتیشن بندی داخل و محوطه مساجد با فعالیت های فرهنگی و هنری، ایجاد هماهنگی های لازم بین امام جماعت، پایگاه بسیج، هیئت امنا و جوانان مسجد و پیگیری رویکرد هم افزایانه از جمله این حمایت ها است.

شبستان؛ مشکلاتی که در سطح کانون های فرهنگی و هنری مساجد دیده می‌شود، کدامند؟

به نظر می آید که به کار کانون ها باید سیستماتیک نگریست؛ از این رو به چند نکته مثل نقاط ضعف کانون ها، نقاط قوت، فرصت ها و تهدیدها، مطالعه و بررسی هر یک به طور جداگانه باید توجه نمود، به طور مثال فقدان ارتباط ساختاری تعریف شده بین عوامل گرداننده مساجد و کانون هو نقطه ضعف تلقی می شود. نفس حضور و یا ارتباط کانون ها به منزله نقطه قوت محسوب می گردد. گسترده و تنوع جامعه هدف کانون ها همان اندازه که فرصت است، می تواند تهدید نیز به حساب بیاید.

شبستان؛ چگونه می توان از ظرفیت مساجد و کانون های فرهنگی و هنری در راستای هجمه فرهنگی دشمن بهره برد؟

تعبیر از مساجد به سنگر از سوی امام خمینی(ره) به مفهوم داشتن صرفا دفاعی در برابر هجمه های گوناگون از جمله فرهنگی نیست، بلکه مساجد ضمن اینکه از منظر پدافند غیرعامل نقش مهمی را ایفا می کنند در ایفای نقش های مختلف فرهنگی نیز می توانند نقش تاثیرگذاری داشته باشند. مساجد کانون هایی برای پایش و پالایش و تهذیب نفوس و در نتیجه دژ مستحکمی در برابر تمامی مخاطرات فرهنگی و آسیب های فرهنگی- اجتماعی و است.

شبستان؛ حضور جوانان را در مساجد چگونه ارزیابی می کنید؟ و راهکارهای جذب جوانان با استفاده از ظرفیت کانون های مساجد چیست؟

حضور جوان یعنی فراهم نمودن بستری مستعد، انرژیک، با انگیزه و صاحب عزم و اراده برای پیشبرد فلسفه تاسیس مساجد و عملیاتی نمودن اهدافی که مساجد به همان منظور شکل گرفته است. راهکارهای جذب جوانان توجه به ساختار جوان گرایی نیروهای گرداننده مساجد و ایجاد فرصت های مناسب و آموزش ها و مهارت های لازم برای جوانان و اوقات فراغت آنان و همه جانبه بودن آموزش ها در جهت تامین نیازهای مادی و معنوی و خروجی داشتن حضور در مساجد برای جوانان است.

گفتگو؛ فاطمه صمدزاده

پایان پیام/566

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا