از خادمی مسجد توسط امام جماعت تا برقرار بودن در بازار قدیمی امین‌السلطان


از خادمی مسجد توسط امام جماعت تا برقرار بودن در بازار قدیمی امین‌السلطان

مسجد «حمزه سیدالشهدا(ع)» با تلاش امام جماعت آن در طول روز به روی مردم به ویژه کسبه بازار مولوی تهران باز است تا جزو معدود مساجد برقرار در جنوب شهر تهران لقب بگیرد. ارائه خدمات درمانی به محرومان و تهیه جهیزیه برای نوعروسان ازجمله خدمات این مسجد است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد «حمزه سیدالشهدا (ع)» (واقع در تهران، خیابان مولوی، بازار امین السلطان) در منطقه تجاری محدوده بازار بزرگ تهران و مولوی و شوش واقع شده است، موضوعی که علاوه بر ایجاد زحمت فراوان برای اهالی این مسجد، حائز برکات زیادی نیز شده است.

حجت الاسلام والمسلمین امیرمحسن فاطمی مهر که حدود 15 سال است، امامت جماعت مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) را بر عهده دارد در این خصوص گفت: وقتی مسجدی در منطقه تجاری و با رفت و آمد زیاد مردم و تجار واقع می شود، وظیفه اهالی آن زیاد می شود زیرا باید به هر زحمتی که شده، در آن را در طی روز به ویژه از اذان ظهر تا یکی دو ساعت پس از اذان مغرب باز نگاه دارند.

راهکار مساجد مناطق تجاری برای برقرار بودن

امام جماعت مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) افزود: توصیه دین اسلام این است که با شنیدن صدای اذان همه به سوی مسجد بروند و بهتر است نماز را به جماعت اقامه کنند، ولی این موضوع کمتر اتفاق می افتد، که البته جای تاسف بسیار دارد؛ در چنین وضعیتی، باید به سراغ راهکارهای جایگزین رفت تا مسلمانان بتوانند هر زمان که راحت هستند و فراغ بالی دارند، فریضه نماز را به جای آورند. بر همین اساس از گذشته تاکنون اهالی مساجد واقع در مناطق تجازی و بازارهای بزرگ، با استفاده از تلاش مخلصانه اهالی خود و گاهی حتی با استخدام چند خادم، درشان از حوالی ظهر تا شب هنگام باز می ماند.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی مهر اضافه کرد: نماز جماعت در مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) در دو نوبت اقامه می شود تا اگر کسانی که می خواهند از ثواب این نماز استفاده کنند، ولی نمی توانند، بتوانند در نوبت دوم جماعت شرکت کنند. انجام اقامه نماز جماعت در چند نوبت، یکی از سنت های مساجد جامع در شهرهای مختلف کشورمان است. اکنون نماز جماعت در دو نوبت در برخی از مساجد بازار تهران همچون مسجد جامع بازار اقامه می شود، مسجدی که سال ها مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی در آن اقامه نماز می کرد و اکنون پسرش، حاج آقا حسین، امام جماعت است.

خادمی امام جماعت مسجد حمزه سیدالشهدا (ع)

نکته جالب درباره مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) این است که چون یک خادم بیشتر ندارد و فضای آن نسبتا وسیع است، امام جماعت راتب آن گاهی تا ساعت سه، چهار بعدازظهر در مسجد می ماند تا در کار نظافت این خانه خدا به خادم آن کمک کند. حجت الاسلام والمسلمین امیرحسین فاطمی مهر، امام جماعت نائب این مسجد در این خصوص به شبستان گفت: حاج آقا امیرمحسن تقریبا همه روزه در کار نظافت و تمیزی مسجد به خادم مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) کمک می کند و این کار را به نیت شادی روح امواتش، به ویژه مرحوم پدر و مرحوم اخوی شان انجام می دهند.

نوسازی و توسعه مسجد حمزه سیدالشهدا (ع) با هزینه دو میلیاردی

مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) دارای شصت و پنج سال سابقه است و در سال 1393 کار نوسازی آن شروع شد که به گفته فاطمی مهر، کار مرمت و نوسازی آن با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان در سال 1395 به پایان رسید، ضمن اینکه صد متر نیز به فضای مسجد با کمک نمازگزاران و خیران و کسبه بازار امین السلطان اضافه شد.

کمک ده ها میلیونی تشکیل ستاد جهیزیه به نوعروسان و تازه دامادها

یکی از کارهای خوب و ماندگار اهالی مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) طی چند سال اخیر که به همت حاج آقا امیرمحسن پا گرفت، تشکیل ستاد جهیزیه برای تشکیل خانواده است. فاطمی مهر در این خصوص گفت: الحمدالله طی ده سال اخیر توانسته ایم همه ساله هشت تا ده جهیزیه برای نوعروسان و همچنین همه ساله پانزده کمک دو تا چهار میلیون تومانی به دامادها در آستانه تشکیل خانواده شان تهیه کنیم.

تهیه و توزیع بسته های ارزاق و پوشاک نیز به صورت فصلی توسط خیریه مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) صورت می گیرد که طی دوره کرونا این کمک ها بیش از ششصد میلیون تومان شده است و در دهه ولایت و امامت نیز چهل سبد کالا میان خانواده های نیازمند توزیع شد.

ویزیت رایگان مردم در مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع)

ویزیت رایگان نمازگزاران مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) و کسبه بازار امین السلطان کار خیر دیگر مجموعه فعالان این مسجد است که به گفته فاطمی مهر (نائب مسجد) هر هفته یک پزشک به صورت رایگان مردم را ویزیت می کند. توزیع بسته های بهداشتی نیز با شیوع ویروس کرونا با تلاش بسیجیان این مسجد میان کسبه منطقه مولوی به صورت مستمر صورت می گیرد، همچنان که ضد عفونی کردن این مسجد و بازار امین السطان نیز مستمرا انجام می شود.

خلاصه اینکه وقتی دو طلبه جوان با اخلاص وارد میدان شدند، مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) را مسجدی معمولی در منطقه مولوی به خانه ای آباد و برقرار تبدیل کردند. قطعا داشتن موقوفات و رقبات بسیار نیز دست این دو را در برگزاری برنامه های متنوع و خدمت رسانی به گروه های مختلف مردم باز نگه داشته است.

پایان پیام/397

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تلخ ترین لحظه دورهمی/ پاسخ دردآور یک بازنشسته به سوال مهران مدیری