چالش‌های مالی خانواده‌ها در زمان شیوع کرونا


چالش‌های مالی خانواده‌ها در زمان شیوع کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گفت: در شرایط نامناسب اقتصادی مثل بحران کرونا بایستی با استفاده از هوش و سواد مالی برنامه ریزی مناسبی برای آینده خود و خانواده داشت.

سعید علیپور در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: شاید مهمترین کاری که همواره بایستی انجام دهیم داشتن یک میزان مناسبی از سطح پس انداز برای شرایط بحرانی چون کرونا است تا بتوان بدون هیچ تغییری در سبک زندگی، نسبت به ادامه زندگی با اطمینان خاطر نگرانی خاصی نداشت.

وی با بیان اینکه باید از مخارج غیرضروری و بدون اولویت در بحرانی مانند کرونا اجتناب کرد، افزود: امروزه بیش از پیش نیازمند کنترل و مدیریت هزینه ها هستیم و حتی اگر شرایط مالی مساعدی هم داشته باشیم شرایط اضطراری ایجاب می کند برای عبور از بحران، بایستی درست مصرف کنیم که اینکار باعث خواهد شد مبلغ قابل توجهی از منابع برای بعد از کرونا پس انداز شود.

علیپور با بیان اینکه بهتر است در دوران بحران به دلیل استرس زا بودن بدهی، قرض گرفته نشود، ادامه داد: با توجه به همه گیری این شرایط باید با طلبکاران تماس گرفته شود و مهلتی برای بازپرداخت بدهی اخذ شود و حتما تاکید گردد که قابلیت بازپرداخت داشته و به محض عبور از این پاندمی تمام تلاش خود برای بازپرداخت بدهی به کار خواهید بست.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل تشریح کرد: اگر هنوز از بدهی گذشته مبالغی خرج نشده است با احتیاط و جز به اضطرار خرج نشود و برای برخی از مشاغل مثل سازمان تامین اجتماعی ، اداره امور اقتصاد و دارایی ، بانک مرکزی و ... نیز در بازپرداخت بدهی بیمه، مالیات و وام ها و ... ابلاغیه استمهال صادر کرده اند و حتما سعی شود با ارسال درخواستی خواهان استفاده از این ویژگی برای پرداخت های مذکور شوید.

وی با بیان اینکه حفاظت از سلامتی خود در این شرایط، به معنای پوشش ریسک است و شما با رعایت توصیه های خودمراقبتی، جلوی هزینه های ناشی از بیماری را خواهید گرفت، ادامه داد: اگر مستاجر هستید، با صاحب خانه هم مذاکره کنید و برای پرداخت اجاره مهلت بخواهید.

به گفته علیپور، همه اینها به شرطی است که این پول ها را بی گدار خرج نکنیم که در غیر این صورت پس از پایان شرایط کرونا، با انبوهی از بدهی انباشته مواجه خواهیم بود.

سرمایه گذاری در بازارهای کم ریسک در شرایط پاندمی

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اکنون بهترین فرصت برای ارزیابی مهارت های شغلی است و اگر مهارتی دارید که کمتر ازش استفاده کرده اید سعی کنید آن را ارتقا دهید تا با استفاده از آن به کسب و کار جدید پرداخته و شرایط مالی خود را بهبود بخشید کارآفرینی کنید.

به باور این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، در شرایط پاندمی سرمایه گذاری در بازارهای کم ریسک منطقی و عقلایی است و بهتر است اگر در بازارهای پرریسک سرمایه گذاری کرده اید آن را به صندوق های با درامد ثابت انتقال دهید تا باعث کاهش ریسک سیستماتیک آن شوید.

وی با بیان اینکه تمامی بحران ها بالاخص بحران های مالی بر اقتصاد کشورها تاثیر گذار است ولی متاسفانه تاثیر منفی کرونا بر اقتصاد جامعه و معیشت خانوار به مراتب شدیدتر از بحران های مالی قبلی است، ادامه داد: پیش بینی ها و مطالعات متعدد بر این ادعا هستند که تا مدتها پس از فروکش کردن این بحران، همچنان جامعه درگیر عواقب آن خواهد بود.

علیپور ادامه داد: دولت هم با توجه به تحریم ها، کاهش صادرات، افزایش هزینه های درمانی و بهداشتی جامعه، کمبود منابع ارزی و ... به نظر می رسد که نمی تواند چندان در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده ها موفق و اثر گذار عمل کند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با بیان اینکه یکی از اصلی ترین دغدغه های آتی کشور باید وضعیت خانواده هایی باشد که به خیل گسترده افراد آسیب پذیر می پیوندند، تصریح کرد: هرخانواده ممکن است در شرایط خاص دچار بحران های مالی شود و علم سواد مالی به خانواده ها کمک میکند تا بتوانند به مهارت مدیریت منابع مالی برای مواجهه با شرایط غیر قابل پیش بینی آینده دست یابند. وی اضافه کرد: این مهارت از طریق آموختن شیوه های درست مدیریت درآمد-هزینه و نیز فراگیری مهارت های پس انداز و سرمایه گذاری به دست می آید.

به گفته علیپور، اگر خانوارها مهارت پس انداز کردن، درست خرج کردن و خودکنترلی و خود مراقبتی کردن بابت مخارج و هزینه ای که بصورت ناخودآگاه ممکن است بنیان خانواده را دچار اضطراب کند یاد بگیرند، این روزها می تواند به خیلی از خانواده ها بخصوص خانواده های کم درآمد، روز مزد و مشاغل فصلی کمک کند اما افسوس سواد مالی هنوز در نظام آموزش رسمی ما جایی ندارد و خانواده ها هم به واسطه عدم آگاهی کافی و نیز انحراف محتوای آموزشی موجود در اکثر دوره های مجازی و کارگاه ها، با محوریت چگونه پولدار شویم؟ و چگونه میلیاردر شویم؟ هنوز از اهمیت آن در زندگی خود مطلع نیستند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ثبت پایین‌ترین آمار شیوع کرونا در استان اردبیل طی سال 1400