انتظارات از رییس جمهورآینده؛ گفت و گوی شفقنا با 6 نماینده مجلس: اعتماد بین مردم و دولت ترمیم شود/ دولت آینده برای 4 میلیون جوان بیکار فکری کند/ دولت مشکلات فعالان اقتصادی را مرتفع کند/ دولت آینده انگیزه جدی برای حل معضل مسکن مردم داشته باشد/ رییس جمهور کم


انتظارات از رییس جمهورآینده؛ گفت و گوی شفقنا با 6 نماینده مجلس: اعتماد بین مردم و دولت ترمیم شود/ دولت آینده برای 4 میلیون جوان بیکار فکری کند/ دولت مشکلات فعالان اقتصادی را مرتفع کند/ دولت آینده انگیزه جدی برای حل معضل مسکن مردم داشته باشد/ رییس جمهور کم

شفقنا- سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی در حالی قرار است روی کار بیاید که وضعیت فعلی کشور از لحاظ اقتصادی و سیاست خارجی، انتظارات زیادی را از دولت آینده ایجاد کرده است تا در راستای ترمیم و بهبود وضعیت اقتصادی و سیاست خارجی کشور قدم بردارد ؛ شفقنا با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص اولویت های رییس […]

انتظارات از رییس جمهورآینده؛ گفت و گوی شفقنا با 6 نماینده مجلس: اعتماد بین مردم و دولت ترمیم شود/ دولت آینده برای 4 میلیون جوان بیکار فکری کند/ دولت مشکلات فعالان اقتصادی را مرتفع کند/ دولت آینده انگیزه جدی برای حل معضل مسکن مردم داشته باشد/ رییس جمهور کمانتظارات از رییس جمهورآینده؛ گفت و گوی شفقنا با 6 نماینده مجلس: اعتماد بین مردم و دولت ترمیم شود/ دولت آینده برای 4 میلیون جوان بیکار فکری کند/ دولت مشکلات فعالان اقتصادی را مرتفع کند/ دولت آینده انگیزه جدی برای حل معضل مسکن مردم داشته باشد/ رییس جمهور کم

شفقنا- سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی در حالی قرار است روی کار بیاید که وضعیت فعلی کشور از لحاظ اقتصادی و سیاست خارجی، انتظارات زیادی را از دولت آینده ایجاد کرده است تا در راستای ترمیم و بهبود وضعیت اقتصادی و سیاست خارجی کشور قدم بردارد ؛ شفقنا با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص اولویت های رییس جکهور و دولت آینده به گفت و گو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

محمود عباس زاده مشکینی ترمیم اعتماد مردم به دولت را مهمترین اولویت دولت آینده دانست و گفت: به نظر بنده مهم ترین و اولین کار دولت آینده، باید ترمیم اعتماد مردم به دولت باشد، چراکه در کف جامعه مردم دولت را مساوی با حاکمیت می دانند، یعنی به تعبیری بین دولت و حاکمیت خیلی تفاوت قائل نیستند. وقتی دولتی در تامین حداقل رفاه و معیشت مردم، در بحث ایجاد اشتغال، رفع فقر، کاهش تورم و… موفق نمی شود، متاسفانه در کف جامعه نهایتا این نظام سیاسی است که هزینه یک دولت ضعیف را پرداخت می‌کند.

اعتماد بین مردم و دولت ترمیم شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بنابراین اولین وظیفه دولت آینده، ترمیم این اعتماد مردمی بوده و این کار شدنی و اجرایی است؛ همچنین مهم ترین اولویت دولت آتی مشخص شدن تکلیف کشور در سیاست های خارجی و بحث تحریم است. دولت آقای روحانی بنا به دلایلی تمام تخم مرغ های کشور را در سبد ارتباط با غرب قرار داد و از بخش اعظمی از ارتباط با کشورهای جهان و کشورهای همسایه غافل شد.

از ظرفیت کشورهای همسایه غافل شدیم

عباس زاده مشکینی تصریح کرد: ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون نفر، جمعیت کشورهای همسایه ما است و همچنین یک میلیارد جمعیت مسلمان دنیا است که به راحتی می توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم؛ کشورهای مستقل و کشورهای قدرتمند شرقی ما در ایجاد طراحی و تقویت ارتباط، بسیار موثر هستند که ما از آنها غافل شدیم و یا با نگاه خوشبینانه می گویم که این ارتباط تحت الشعاع ارتباط با غرب قرار گرفت که غرب نیز نهایتا ماهیت خود را نشان داد، یعنی حدود ۸ سال فرصت کشور هدر رفت که دولت آتی باید این موارد را در سیاست خارجی مشخص کند.

بابایی: تصمیم گیری احساسی و لحظه‌ای مشکل اصلی دولت ها است

علی بابایی کارنامی دیگر نماینده مجلس بود که در این خصوص به خبرنگار شفقنا، گفت: اولویت دولت بعدی باید ثبات در تصمیم گیری باشد چراکه مشکل دولت ها این است که لحظه ای، احساسی و متناسب با آن چیزی که گروه خاصی مطرح می‌کنند، تصمیم می‌گیرند؛ درحالی که رویکرد دولت‌ها باید جهادی و مردم گرا باشد؛ سومین نکته هم این است که با سایر قوا هماهنگی لازم را داشته باشد در غیر اینصورت قطعا دولتی ناکارآمد خواهد بود. دولت آینده باید اجماع سران سه قوا برای یپش برد اهداف کشور را هم داشته باشد؛ همانطور که رهبر انقلاب فرمودند « شأن دولت حتی از قوه قضاییه بالاتر است» چراکه مردم ممکن است انتظاراتی که از قوه مجریه دارند، از مجلسی که در رأس امور و قانونگذار است نداشته باشند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس، بیان کرد: سیاست های پولی و مالی کشور هم از دیگر اولویت‌های دولت است که باید استاندارد سازی شود. خسارتی که بی ثباتی ارز به اقتصاد کشور در این ۸ سال زد، حتی دشمن هم نمی توانست بزند و خسارت های بی حد و حصری به بنگاه های اقتصادی و ساختار اقتصادی کشور در سه حوزه کشاورزی، خدمات و گردشگری و صنعت وارد شد که در نوع خود بی نظیر است.

کوچک سازی دولت در دستور کار قرار بگیرد

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر لزوم کوچک سازی دولت، اظهار کرد: مساله بعدی کوچک سازی دولت است اما این کوچک سازی به معنای رها سازی بخش اقتصاد نیست. متاسفانه تصوری در برنامه سوم و در بعضی از دولت به وجود آمد مبنی بر اینکه کوچک سازی یعنی تمام افراد و نیروها را اخراج کنند در حالی که اینچنین نیست؛ دولت ها باید بنگاه ها را واگذار کنند؛ حتی اگر به این بهاء باشد که بنگاه‌ها را با قیمت اندک به بخش خصوصی تبدیل کنیم، باید این کار صورت بگیرد.

ذوب در غرب و غربی ها جایی در کشور ما ندارد

بابایی در خصوص اولویت دولت آینده در حوزه سیاست خارجی، گفت: در حوزه سیاست خارجی، اتکا به غرب و ذوب در غربی ها جایی در میان مردم ما که آزمون‌های سخت چهل ساله را پشت سر گذاشتند، ندارد؛ چون گفتمان و تفکر ما رو به سمتی است که به استقلال رأی دهیم؛ البته معنی اش این نیست که اهل گفت و گو و مذاکره نیستیم بلکه اهل مسامحه در هر شرایطی نیستیم و بر اساس عزت ،حکمت و مصلحت حرکت می‌کنیم.

دولت آینده برای ۴ میلیون جوان بیکار فکری کند

او بیمه بیکاری را یکی دیگر از اولویت های دولت آینده دانست و خاطرنشان کرد: در حوزه کارگری بحث مهم بیمه بیکاری است؛ ما بیش از ۴ میلیون جوان بیکار در مملکت داریم که همه فارغ التحصیل هستند که این بیکاری در درجه اول لطمه به نیروی کار وارد می‌کند و منجر به ناامنی شغلی ، بیمه های افسارگسیخته، ناامنی در حوزه های درمانی و … می شود. بیش از ۴۰ میلیون نفر منتظر هستند تا ببینند نگاه دولت به بیمه های اجتماعی و قشر عظیم کارگران و بازنشستگان چگونه خواهد بود؛ لذا دولت آینده باید برای آنها برنامه داشته و رویکردش مبتنی بر عدالت اجتماعی باشد.

دولت مشکلات فعالان اقتصادی را مرتفع کند

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به انتظارات از دولت سیزدهم، اظهار کرد: طبیعتا انتظار از رییس جمهور این است که بتواند برنامه های خود را برای اولویت های مورد نیاز مردم از یک سو و از سوی دیگر اولویت های مورد نیاز فعالان اقتصادی کشور، در نظر بگیرد؛ در حوزه فضای فعالان اقتصادی، گزارش پایش فضای کسب و کار در کشور، هر سه ماه یکبار چاپ می شود و مشخص می کند که مشکلات فعالان اقتصادی چیست که باید به رییس جمهور ارائه شود.

او ادامه داد: پرسشنامه جمع آوری شده از فعالان اقتصادی سراسر کشور، در قالب پایش فضای کسب و کار، اولویت ها را مشخص کرده که به عنوان نمونه مسایل بانکی، تغییر قوانین و مقررات کسب و کار، ساختار مالیاتی و … جزو این اولویت ها است؛ لذا رییس جمهوری که روی کار می اید باید به این موارد توجه کند.

رییس جمهور آینده ابتدا باید لنگر ثبات را ایجاد کند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با مشکلان عموم مردم جامعه، گفت: مساله مهم دیگر، فضای عمومی جامعه است که در درجه اول معیشت و مسکن را مطرح می‌کنند؛ اما برای حل این معضلات، نیاز است ابتدا لنگر ثباتی را در کشور داشته باشیم تا از تلاطم فعلی خارج شویم. دولتی که الان روی کار است به حدی تلاطم ایجاد کرده که بازه زمانی باید بگذرد تا بتوان لنگر ثبات را تعریف کرد.

۳۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال ۱۴۰۰

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: ناترازی بودجه چالش اصلی اقتصاد ایران است و رییس جمهور آینده باید این سوال را پاسخ دهد که ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال ۱۴۰۰ را چگونه می خواهد تامین کند؟ رییس جمهور باید برای این موارد برنامه داشته باشد. ناترازی نظام بانکی هم از دیگر مشکلات است همچنین ناترازی صندوق های بازنشستگی که ۵۰ الی ۶۰ میلیون نفر درگیر آن هستند را چه می کند؛ بنابراین دولت آینده ابتدا باید چالش های اساسی را بشناسد و بعد تصمیم بگیرد.

مشارکت پرشور نخستین گام برای حل مشکلات کشور

سید البرز حسینی مشارکت مردم را گام نخست حل مشکلات جامعه عنوان کرد و گفت: مهمترین رکن انتخابات آینده، با توجه به مشکلات کشور، بحث حضور مردم است. در جامعه مشکلات عمده ای داریم که مهمترین آن مباحث اقتصادی، معیشت مردم و بیکاری جوانان است و دولت آینده باید برای مباحث مربوط به معیشت و تولید برنامه داشته باشد . راه انداختن کارگاه ها و رفع موانع تولیدی هم باید در دستور کار قرار بگیرد؛ همچنین دولت آینده باید انگیزه جدی برای حل مشکل مسکن مردم را داشته باشد.

دولت آینده انگیزه جدی برای حل معضل مسکن مردم داشته باشد

او برجام را از اولویت‌های مهم دولت آینده دانست و عنوان کرد: مساله بعدی ارتباطات ما با دنیا و نحوه تعامل با کشورهای جهان و به نتیجه رساندن مباحث مربوط به برجام است. با توجه به اینکه بسیاری از صنایع کشور از جمله حوزه پزشکی به صنعت هسته‌ای وابسته است، لذا نیاز داریم به تکنولوژی مسالمت آمیز هسته ای دست پیدا کنیم؛ اما چون در دنیا از این امر برای ایران هراسی استفاده می‎شود، بنابراین یکی از محورهایی که دولت آینده باید پیش ببرد، حل مساله برجام است.

سطح علمی دانشگاه ها ارتقاء یابد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت آینده دچار چالش‌های عمیقی است، خاطرنشان کرد: بالا بردن سطح علمی دانشگاه ها یکی از معضلات جدی این روزها است که دولت باید برای حل آن برنامه های جدی را در دستور کار قرار دهد. در حوزه بهداشت و درمان با مشکلات عدیده ای اعم از تامین نیرو، تجهیزات و آموزش های لازم در این حوزه رو به رو هستیم؛ همچنین در حوزه کشاورزی و تامین امنیت غذایی نیاز به برنامه های جدی داریم و بحث آب یکی از چالش‌های جدی کشور است که با نگاه به توانمندی‌های داخلی می‌توانیم به پیشرفت هایی برسیم.

رییس جمهور کمتر حرف بزند و بیشتر عمل کند

علیرضا پاک فطرت هم دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران بود که در خصوص اولویت های دولت آینده، گفت: رییس جمهور باید کمتر حرف بزند و بیشتر عمل کند؛ متاسفانه مسوولین ما خصوصا روسای جمهور، فقط سخنرانی می‌کنند و برنامه ریزی نمی دانند و اعتقادی هم به آن ندارند؛ مهمترین اولویت رییس جمهور اینده باید این باشد که به دانشگاههای معتبر و اساتید دانشگاه ها خصوصا اساتید اقتصاد و برنامه ریزی اهمیت دهد و از علم و تخصص آنها برای حل مشکلات کشور استفاده کند.

پست های مدیریتی در اختیار دانشگاهیان و صنعتگران قرار بگیرد

او با بیان اینکه پست ها را باید در اختیار نخبگان قرار داد، اظهار کرد: اینکه عده ای منتظر هستند ببینند که چه کسی می خواهد رییس جمهور شود و خود را به او نزدیک می‌کنند تا وارد ستادش شوند، ارزشی ندارد؛ پست ها را بایستی در اختیار دانشگاهیان با تجربه، صنعتگران بخش خصوصی که کارهای بزرگی کردند، قرار داد در غیر اینصورت هیچ فرقی بین روسای جمهور از هر جناحی که باشند، نخواهد داشت.

دروغ دولت ها به مردم، سرمایه اجتماعی را از نظام گرفت

پاک فطرت با اشاره به اعتماد از دست رفته مردم، گفت: متاسفانه از بس که دولت ها، به مردم دروغ گفتند، سرمایه اجتماعی را از نظام گرفتند و امیدوار هستیم که رییس جمهور بعدی بتواند این سرمایه اجتماعی را بازگرداند. به نظر من دستگاه های نظارتی باید دقت بیشتری داشته باشند چراکه امروز منافقان و ضد انقلاب در رأس بسیاری از دستگاه ها آمده اند و مردم را ناامید می کنند. به عنوان نمونه بورس را عمدا اینگونه کردند که مردم را از پای صندوق رأی دور کنند.

مردم توجهی به جناح بازی ها و دسته بازی ها نداشته باشند

او خاطرنشان کرد: مردم اگر عاقل باشند نباید به این جناح ها توجه کنند چراکه این افراد علمی حرف نمی‌زنند. ما حزب نداریم و افراد هم شناسنامه ندارند و چند ماه قبل از شروع انتخابات وارد ستادهای انتخاباتی می‌شوند که این دسته بازی ها باید حل شود.

دولت آینده حزبی و جناحی عمل نکند

عبدالناصر درخشان با بیان اینکه اقتصاد و وضعیت معیشتی، کشور را دچار بحران کرده است، گفت: چیزی که مردم کشور ما را دچار بحران کرده، موضوعات اقتصادی است که نشات گرفته از تحریم است؛ ملت ما رییس جمهوری را می خواهند که هم دیپلماسی بداند و هم مدیریت و بداند که چگونه از ظرفیت عقلا، متخصصین و نخبگان استفاده کند؛ اما اگر تنها توجهش حزبی و جناحی باشد، من فکر می کنم مشکلاتی که در چند سال گذشته داشتیم، تکرار خواهد شد.

رییس جمهور دیپلماسی و فرهنگ و هویت یک مملکت را بشناسد

او در ادامه افزود: رییس جمهور باید سیاست را بداند زیرا کسی که می گوید من فرد سیاسی نیستم بلکه رییس جمهور اجرایی هستم، به نظر من اشتباه بزرگی را مرتکب می شود چراکه رییس جمهور باید فرد سیاسی باشد و دیپلماسی و فرهنگ و هویت یک مملکت را بشناسد و اگر با این مسایل آشنا نباشد، نمی تواند بر مشکلات غلبه کند.

از غافله پیشرفت و تکنولوژی عقب ماندیم

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران تصریح کرد: استفاده از فرصت‌های پیشرو و رساندن کشور به شکوفایی بسیار مهم است؛ ملت ما خالق تفکر و اندیشه ها هستند و بسیاری از موضوعات در دنیا است که ریشه ایرانی دارد؛ ما در حوزه های مختلف می توانستیم پیشرو باشیم ولی واقعیت این است که از غافله پیشرفت و تکنولوژی همگام با دنیا عقب ماندیم و رییس جمهوری می خواهیم که همه این موضوعات را لحاظ کند و کشور را به جایگاهی برساند که عزت مردم را به دنیا بشناساند.

احتمال استقبال سرد مردم از انتخابات

درخشان در پایان خاطرنشان کرد: دولت فعلی با عملکرد خود مردم را دلسرد کرد و از سوی دیگر با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم؛ بنابراین شاید مردم استقبالی که در دوران گذشته از انتخابات داشتند را این دوره نداشته باشند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


70 عکس صبح بخیر انگیزشی با جملات مثبت و امید بخش