45 هزار هکتار از مراتع و مناطق کانون ملخ در اردبیل رصد شد


45 هزار هکتار از مراتع و مناطق کانون ملخ در اردبیل رصد شد

اردبیل - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تاکنون بالغ بر 45 هزارهکتار از مراتع و مناطق کانون ملخ در این استان توسط اکیپ عملیات مورد بازدید و رصد قرار گرفته و بیش از 150 کانون فعال آفت نیز شناسایی شده است.

به گزارش ایرنا ، یحیی آذرمی روز سه‌شنبه در بازدید از فعالیت‌های اکیپ‌های مبارزه با ملخ در شمال استان اظهارکرد: عملیات رصد و دیده‌بانی ملخ مراکشی در مراتع شهرستان‌های پارس‌آباد ، بیله‌سوار و اصلاندوز آغاز شده و عملیات کانون‌کوبی با چهار دستگاه خودرو مجهز به سمپاش یو ال وی در سطحی بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار انجام و بدون وقفه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به وسعت مراتع و زمان ظهور فعالیت آفت بویژه فعال شدن پراکنده و متعدد کانون‌های ملخ مراکشی و ایتالیایی و بدنبال بارندگی اواسط اردیبهشت در منطقه که پوره‌های این کانون‌ها در سنین یک و دو بوده و با توجه به پراکندگی در سطح مراتع و سیع منطقه و زمان‌بر بودن شناسایی و کنترل این کانون‌ها پیش‌بینی می‌شود، عملیات کانون‌کوبی تا اواسط خرداد ماه ادامه یافته و سطح مبارزه به حدود ۲۰ هزار هکتار برسد.

وی ادامه داد : علاوه بر چهار دستگاه خودرو مجهز به سمپاش یو ال وی ، سه دستگاه سمپاش توربو لاینز سوار شونده نیزه آماده داریم که در صورت لزوم با کرایه تراکتور بلافاصله به ناوگان عملیات اضافه خواهد شد.

وی گفت: با تلاش‌های بی‌وقفه اکیپ عملیات کانون‌های اصلی ملخ مراکشی کلا شناسایی و عملیات کانون‌کوبی اجرا شده و در ادامه کانون‌هایی که با تاخیر فعال شده‌اند با برنامه‌ریزی لازم و بصورت ضربتی در کمترین زمان ممکن کانون‌کوبی خواهد شد.

او افزود: از هر گونه رسیدن آفت به فاز پروازی و جابجایی و انتقال به مزارع زارعان برغم همجواری با کانون‌های آفت در اراضی واگذاری و شرایط بسیار دشوار کنترل آفت بدلیل همجواری و چسبیدن به کانون‌ها جلوگیری خواهد شد.

آذرمی اساسی‌ترین مشکل سازمان جهاد کشاورزی استان را عدم تامین و تخصیص اعتبارات موردنیاز به منظور خرید سموم و تجهیز امکانات برای ادامه مبارزه با این آفت بسیار خطرناک ذکر و اظهارامیدواری کرد با تامین بموقع اعتبارات از طریق سازمان برنامه و بودجه و مدیریت بحران استانداری و نیز فرمانداران شهرستان‌های ذیربط شاهد کنترل موثر این آفت در سال جاری باشیم.

وی با تقدیر از همکاری‌های موثر عشایر ، دامداران و کشاورزان بومی به عنوان دیده‌بان‌های محلی گفت: همکاری مردمی و گزارش‌های محلی و همچنین بکار بستن توصیه‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان حفظ نباتات در خودداری از چرا و رهاسازی دام و طیور در مناطق سمپاشی شده به مدت حداقل چهار روز از زمان سمپاشی، از بروز خسارت‌های احتمالی به احشام جلوگیری کرده و بستر لازم را برای مبارزه اصولی و موثر با این آفت مهیا می‌کند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی