زلزله 4.2 ریشتری سنخواست در خراسان شمالی را لرزاند


زلزله 4.2 ریشتری سنخواست در خراسان شمالی را لرزاند

بجنورد-ایرنا- زمین لرزه ای به بزرگی 4.2 امواج درونی زمین ریشتر بار دیگر شهر سنخواست در جنوب غربی استان خراسان شمالی را لرزاند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه ساعت ۷.۱۶ دقیقه امروز دوشنبه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و ۳۷.۱۸۷ در عرض جغرافیایی و ۵۶.۶۲۲ طول جغرافیایی رخ داد.
این دهمین زمین لرزه در شهر سنخواست پس از زلزله ۵.۵ ریشتری ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد امروز است که این شهر را لرزاند و باعث ترس و وحشت شهروندان شد به طوری که بیشتر شهروندان با ترک خانه های خود در خیابان ها و معابر عمومی و یا پارک ها به سر می برند.
در مجموع در چهار ساعت اخیر ۱۲ بار زمین لرزه شهرهای سنخواست و شوقان در شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی را لرزاند و تاکنون خسارت جانی و مالی جدی گزارش نشده است.
گروههای ارزیاب جمعیت هلال احمر استان خراسان شمالی از نخستین ساعت وقوع زلزله به شهرها و روستاهای مناطق زلزله زده اعلام شدند.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خطا کار