بررسی دلایل فرسایش بادی خاک


بررسی دلایل فرسایش بادی خاک

نتایج یک پژوهش در خصوص بررسی کاربری اراضی و خصوصیات شیمیایی-فیزیکی خاک بر سرعت آستانه فرسایش بادی نشان می‌دهد که بیشترین تأثیر بر سـرعت آسـتانه مربـوط بـه مادە آلی و کربن آلی است که این دو عامل در اثر وجود درختان و بوته‌ها به وجود می‌آید و می‌تواند تاثیر بسـزایی در مقـدار فرسایش خاک داشته باشد.

فرسایش بادی و عامل باد پدیده‌هایی هستند که در مناطقی با اقلیم خشک و نیمه‌خشک به‌شدت سـبب دگرگونی محیط‌زیست، تغییر کیفیت آب‌وهوا، تهدید سمت جامعه و سایر مسائل اقتصادی و اجتماعی می‌شوند.

بررسـی آنچـه سـبب بروز چنین مشکلی می‌شود به دلیل گستردگی و تنوع عوامل دخیل در آن، کار بسـیار مشـکلی اسـت. عـواملی همچـون آب‌وهوا، کاربری و مدیریت اراضی، خصوصیات ذاتی خاک و زبری سطح آن و فیزیوگرافی منطقه، هرکدام به‌تنهایی و یا در کنار هم معضل فرسایش بادی را تشدید می‌کنند. بافـت خاک سطحی در میزان فرسایش پـذیری خـاک بسـیار مـؤثر است، بنابراین پیدا کردن شاخص فرسایش‌پذیری خاک امری مهم و کارآمد به‌حساب می‌آید.

محمدرضا آزاد، سعیده کلانتری، مصطفی پیرمردی و مهدی تازه در پژوهشی به بررسی کاربری اراضی و خصوصیات شیمیایی-فیزیکی خاک بر سرعت آستانۀ فرسایش بادی با استفاده از داده‌کاوی پرداختند و بر مبنای این پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که بیشترین تأثیر بر سـرعت آسـتانه مربـوط بـه مادۀ آلی و کربن آلی است که این دو عامل در اثر وجود درختان و بوته‌ها به وجود می‌آید و می‌تواند تـأثیر بسـزایی در مقـدار فرسایش خاک داشته باشد.

آزاد و همکاران در این پژوهش معتقدند که خاک‌ها در یـک منطقـه بـا اجزایی کـه دارنـد و شرایط طبیعـی آن منطقـه نسـبت بـه فرسایش هر کدام رفتار خاصی از خود نشان می‌دهند و بر ضرورت و لزوم بررسی هریک از این عوامل و یـا مجموعـه آن‌ها تأکید دارند تا به‌سختی بتوان دریافت کـه هرکدام از آن‌ها چقدر در بروز پدیدە مخرب فرسایش نقش دارند.

در این پژوهش تأثیر خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و کاربری اراضی خاک بر میزان سرعت آستانه فرسایشی بـا اسـتفاده از داده‌کاوی با الگوریتم درخت تصمیم و همچنین تعیین میزان همبسـتگی و ارتبـاط بــین ایــن عوامـل بـا سـرعت آســتانۀ فرسایشی در نرم‌افزار SPSS بررسی شد.

آزاد و همکاران بابیان اینکه فرسـایش بـادی از مهم‌ترین فرایندهای شکل زا و تأثیرگذار بـر محـیط طبیعـی و زندگی بشری در مناطق خشک به‌حساب می‌آید، می‌گویند: «باد در محیط‌های بیابـانی مؤثرتر عمـل می‌کند. فرسایش بـادی باعـث هدر رفت کـربن آلـی و ذرات ریـز از سـطح خـاک شـده و ازاین‌رو در بیش‌تر مـوارد، زوال کیفیـت خـاک را در پـی دارد.»

آن‌ها ادامه می‌دهند: «گردوغبار یکی از مخاطرات طبیعی که عمدتاً در مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان رخ می‌دهد و به همین دلیل یکی از معضلات اصـلی کشـور ایـران نیـز بـه شـمار می‌آید.»

نتایج داده‌کاوی کاربری اراضی نشان داد که خصوصـیات کاربری اراضی شامل سنگفرش سطحی، وضعیت کشـت و زراعت و همچنین عملیات تاغ کاری، در میزان سرعت آستانه تأثیرگذار است؛ به ایـن صـورت کـه عملیـات تـاغ کـاری در سرعت آستانه فرسایشی تأثیر ۱۰۰ درصدی دارد و همچنـین وجود زراعت فعال در منطقه تأثیر ۴۰ درصدی و سـنگفرش سطحی تأثیر ۵۰ درصدی بـر میـزان سـرعت آسـتانه دارنـد. وضعیت سرسبزی تاغ کاری‌ها و وجود لایه رسی نیـز تـأثیری بسیار کم در حدود ۱۰ درصدی دارد.

همچنین نتایج داده‌کاوی خصوصیات فیزیکی نشان داد که درصـد اشباع خاک تا ۴۰ درصد وزن مخصوص ظاهری و درصد شـن و سیلت تا ۲۰درصد بافت خاک تا ۹۰ درصد سنگ‌ریزە سـطحی تا ۳۰ درصد رطوبت تا ۱۰۰ درصد در میزان سرعت آستانه تأثیرگـذار است و نتایج داده‌کاوی خصوصیات شیمیایی نیز نشان داد که نسـبت جذب سدیم می‌تواند تـا ۹۰ درصد در سـرعت آسـتانه تأثیرگـذار باشد. نکته قابل‌توجه تأثیرگذاری کربن آلی و مـادۀ آلـی بـه میزان ۱۰۰ درصد در سرعت آستانه فرسایشی است؛ امـا کلسـیم و منیزیم بـه مقـدار کـم و در حـدود ۱۰ درصد بر سـرعت آسـتانه فرسایشی تأثیرگذار هستند.

در نهایت این پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند که براساس نتایج آماری در خصوص پارامترهای فیزیکـی، پارامترهایی شامل درصد سـنگریزه، سـیلت و شـن بیشـترین تأثیر را بر میزان سرعت آستانه دارند و کمترین تـأثیر مربـوط به وزن مخصوص ظاهری و درصد رس است و همچنین براساس نتایج آماری در خصوص پارامترهـای شـیمیایی خاک، کمترین تأثیر بر سرعت آستانه فرسایش بـادی مربوط به سدیم و منیزیم و بالاترین تأثیر مربـوط بـه درصـد کربن آلی و مادۀ آلی اسـت؛ دلیـل آن نیـز چسـبندگی بـالای ذرات خاک در مجاورت با مواد آلی و کربن آلی است.

نتایج این پژوهش در سال ۱۳۹۹ در مجله علمی پژوهشی مهندسی اکوسیستم بیابان دانشگاه کاشان منتشر شد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعترافات تکان دهنده همسرکُش ها در مشهد ! + عکس 3 زن و مرد قاتل