آیین شو نیمه شعبان در میبد


آیین  شو نیمه شعبان  در میبد

یزد- ایرنا- خانواده‌های میبدی بر اساس رسمی قدیمی به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج) آیینی سنتی با عنوان شو نیمه شعبان را هر سال برگزار می‌کنند که در آن کودکان با حضور در درب منازل و اعلام خبر رسیدن میلاد صاحب الزمان طلب عیدی می‌کنند.

به گزارش ایرنا ، این آیین سنتی امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و کودکان میبدی در محله‌های مختلف شهر از ۲ روز قبل از نیمه شعبان به صورت گروهی در کوچه پس کوچه‌های شهر به راه افتاده و با به صدا در آوردن زنگ خانه‌ها مژده فرارسیدن سالروز ولادت حضرت امام زمان (عج) به اهل خانه داده و به مبارکی این روز از دست صاحب‌خانه‌ها شیرینی و تنقلات می‌گیرند.

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، خانواده‌های محله شاه جهان‌آباد و محمود آباد این سنت و میراث دیرینه را با هماهنگی‌های لازم در زمینه رعایت ضوابط بهداشتی در قالب گروه های مجازی و حضوری به صورت محدود برپا کردند.

حسین زارعشاهی از فرهنگیان میبد در این خصوص به گزارشگر ایرنا گفت: این آیین از زمان های گذشته تا به حال در محله‌های گوناگون و همچنین در محله‌هایی مانند یخدان با نام «هیکی» برگزار می‌شده، خانواده‌ها امسال نیز همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آماده کردن اقلام خوراکی به صورت بسته بندی برای مصون ماندن کودکان از مبتلا شدن به ویروس کرونا از آنها پذیرایی کردند.

وی اظهار کرد: برگزاری این آیین که جشنی کودکانه به مناسبت میلاد امام زمان (عج) است با همکاری خانواده ها با توجه به شرایط خاص این روزها برگزار شد.

در این روزها برخی از شهروندان میبدی در قالب گروه ها و کانال های فضای مجازی، خاطره های به یاد ماندنی از برگزاری این سنت در دوران کودکی و هدایایی که در این زمینه دریافت کرده اند را برای دیگران بیان می کنند.

به گفته یکی از شهروندان میبدی در قدیم بچه ها دسته، دسته صبح زود با کیسه‌ای که چند توسط مادران دوخته می‌شد ، راهی کوچه‌ها و گرفتن مژدگانی از خانواده ها به مناسبت جشن نیمه شعبان می شدند.

در سال های اخیر در کنار آیین های سنتی ، مانند دیگر مناطق کشور ، آیین های و جشن های مختلف همراه با چراغانی معابر به مناسبت تولد حضرت مهدی موعود (عج) برگزار می شود.

مرکز شهرستان ۱۰۶ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد واقع شده و این شهرستان بیش از ۱۷ محله و آبادی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی