تلخ و شیرین خراسان شمالی در سالی که گذشت


تلخ و شیرین خراسان شمالی در سالی که گذشت

بجنورد-ایرنا- اگرچه خراسان شمالی همچون سایر استان‌های کشور سال گذشته درگیر ویروس کرونا بود و تامین سلامت مردم سرلوحه برنامه‌های دولتمردان این استان قرار داشت، اما فعالیت‌های عمرانی با وجود این ویروس متوقف نشد و این استان یکی از سال‌های پررونق خود را در این حوزه پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهره برداری از فاز سوم نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، برچیده شدن مدارس سنگی و بخاری‌های گازی، افتتاح ۳۸ طرح صنعت آب و برق، افتتاح هزار واحد مسکونی، تکمیل حلقه گاز رسانی به تمام ۲۴ شهر و حدود ۹۹ درصد از روستاها از مهمترین برنامه های عمرانی در این استان شمالشرق کشور بود که در کنار انتصاب نماینده جدید ولی فقیه، سفر رییس قوه قضاییه و سه وزیر کابینه دولت یازدهم به استان برای افتتاح پروژه های عمرانی و یا بررسی مشکلات منطقه ای با وجود همه گیری ویروس کرونا که مرگ تعدادی از شهروندان این استان را نیز پی داشت، توانست کام مردم را در بحبوحه این مشکلات شیرین کند.

تکمیل نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان

فاز سوم نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به عنوان مهمترین طرح عمرانی خراسان شمالی با اعتبار هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال با دستور رییس جمهوری افتتاح شد که با بهره برداری از آن ۱۶۰ مگاوات برق به مدار سراسری کشور اضافه شد و آخرین مرحله از حلقه توسعه‌ای این نیروگاه نیز در دولت تدبیر و امید تکمیل شد.
برنامه عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان که در قالب سه فاز از سال ابتدایی دولت تدبیر و امید با پیش بینی اعتبار ۲۳ هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت و در ۹۶ همزمان با دولت یازدهم فاز اول آن و در سال ۹۸ فاز دوم و در سال گذشته نیز فاز سوم آن تکمیل و در مجموع یک هزار و ۴۳۴ مگاوات برق به مدار برق کشور اضافه شد که پنج برابر ظرفیت مصرف برق استان خراسان شمالی است.

تلخ و شیرین خراسان شمالی در سالی که گذشت


افتتاح بیمارستان تخصصی زنان اسفراین
افتتاح بیمارستان تخصصی ۶۸ تختخوابی زنان و زایمان حضرت زینب (س) اسفراین از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان خراسان شمالی از دیگر دستاوردهای مهم حوزه درمانی در سال گذشته محسوب می شود که با زیربنای سه هزار و ۸۰ متر مربع و اعتبار ۲۷۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید که دارای بخش مراقبت‌های ویژه زنان، نوزادان، هفت اتاق زایمان خصوصی و ۲ اتاق عمل است و با افتتاح این بیمارستان شمار تخت های بیمارستانی در اسفراین به ۲۲۶ هزار تخت رسید.

تلخ و شیرین خراسان شمالی در سالی که گذشت

بهره برداری از ۳۶ طرح بهداشتی، آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به ارزش ۴۰۸ میلیارد ریال شامل مرکز جامع سلامت، مرکز مراقبت های ویژه بیمارستانی، خانه بهداشت و پانسیون محل اسکان پزشکان از دیگر طرح های بهداشتی و درمانی افتتاحی استان در سال گذشته بود.
پایانی بر مدارس سنگی و بخاری نفتی خراسان شمالی
در سال گذشته با وجود این که به دلیل همه گیری ویروس کرونا ،مدارس حتی در مناطق روستایی و عشایری نیز تا حدی زیادی تق و لق بود، اما عطش دولتمردان استانی با همراهی وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس برای برچیده شدن مدارس سنگی و حذف بخاری غیراستاندارد فرو ننشست به طوری که ۱۷ مدرسه سنگی بر جای مانده از چند دهه گذشته که آخرین بقایای این مدارس در این خطه از شمال شرق کشور محسوب می شد با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال برچیده شد و مدارس جایگزین نیز با حضور وزیر آموزش و پرورش به بهره برداری رسید.

تلخ و شیرین خراسان شمالی در سالی که گذشت

علاوه بر آن در سال گذشته در ادامه حذف مدارس سنگی ، گام بزرگ دیگری نیز برداشته شد و آن هم حذف بخاری نفتی و غیر استاندارد در مدارس استان بود که با خریداری و نصب یک هزار و ۸۱۲ دستگاه بخاری هرمتیک (کم مصرف هوشمند) با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال در ۲۸۲ آموزشگاه در مجموع ۹۸ درصد از مدارس که شامل هزار و ۵۷ مدرسه و چهار هزار و ۸۹۸ کلاس درس می شود از نعمت بخاری های استاندارد برخوردار شدند و دولت با وجود تنگنای مالی برای اجرای این طرح ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه کرد تا دیگر دلهره ای برای گرمایش مدارس و احتمال خطر بر دل والدین دانش آموز و مدارس در زمستان نباشد.
افتتاح کارگاه توانبحشی و سالن ورزشی مجتمع آموزشی استثنایی و سالن ورزشی و استخر سرپوشیده مدرسه شهدای فرهنگی شهرستان اسفراین با اعتبار ۷۸ میلیارد ریال از دیگر طرح هایی آموزشی و ورزشی در مدارس بود که با همت استانی و ملی به بهره برداری رسید.
افتتاح ۳۸ طرح صنعت آب و برق
استان خراسان شمالی که از لحاظ برخورداری از آب به دلیل کاهش میزان بارندگی در سال های اخیر در تنگنا قرار دارد، با قرارگیری در پویش هر هفته الف - آب ایران و افتتاح ۳۸ طرح صنعت آب و برق با اعتبار ۸۵۹ میلیارد ریال با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو تا حدوی توانست تشنگی استان را کاهش دهد و با اجرای این طرح ها در مجموع ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر از روستاییان از مزایای این طرح ها بهره مند شدند و ۶ روستای سخت گذر استان نیز با اعتبار بیش از ۳۵ میلیارد ریال برق دار شدند.

تلخ و شیرین خراسان شمالی در سالی که گذشت


همچنین در قالب چهل و یکمین هفته الف- آب- ایران پروژه آبگیر موقت سطحی سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان نیز با هدف بهبود کیفیت آب آشامیدنی و کاهش هزینه تصفیه آب و امکان برداشت آب از ترازهای بالاتر از این سد نیز به بهره برداری رسید و برای اجرای این طرح با اعتبار بیش از ۷۰ میلیارد ریال شهر ۲۰۰ هزار نفری بجنورد مرکز خراسان شمالی و ۹ هزار نفر جمعیت روستایی مسیر انتقال این خط از مزایای آن بهره مند شدند.
شروع عملیات طرح احیا مجموعه تاریخی مفخم
عمارت مفخم، قدیمی‌ترین اثر بازمانده دوران قاجار در بجنورد، مرکز خراسان شمالی است که طرح ساماندهی این مجموعه فرهنگی و تاریخی، با هدف دادن نقشی تازه به آن در عرصه گردشگری مطرح شد و با پیگیری های مجدانه استاندارخراسان شمالی در دست اجرا قرار گرفت و این مجموعه فرهنگی و تاریخی شامل عمارت و آیینه خانه مفخم با ۱۴۱ سال قدمت، نگین انگشتری میراث فرهنگی مرکز استان و به تعبیری میدان «نقش جهان» بجنورد محسوب می شود.

تلخ و شیرین خراسان شمالی در سالی که گذشت

طرح توسعه بافت تاریخی مجموعه فرهنگی و تاریخی عمارت مفخم در سطح ۶.۴ هکتار از عرصه این مجموعه تاریخی با هدف از ایجاد مجموعه ای فرهنگی، تاریخی، تفریحی و مذهبی در محدوده عمارت مفخم بهره مندی از ظرفیت عبور و مرور سالانه ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر است و این طرح اواخر بهمن ماه سال گذشته با حضور مسوولان استانی و با سرمایه گذاری بخش خصوصی در دست اجرا قرار گرفت.

افتتاح باغ‌موزه دفاع مقدس
فاز نخست باغ‌موزه خراسان شمالی در دوازدهم اسفندماه پارسال با حضور سردار سرتیپ بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اعتبار حدود ۱۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید، عملیات اجرایی باغ موزه استان در سال ۹۶ آغاز شد و از سال ۹۸ عملیات اجرایی ساخت و ساز آن با جدیت دنبال و شتاب بیشتری گرفت به طوری که فاز نخست این باغ موزه در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار و در زیربنای ۹۰۰ مترمربع ایجاد شده است که طبق نقشه باید ۶ هزار و ۳۰۰ متر بنا مشتمل بر پنج ساختمان در باغ موزه ساخته شود.

تلخ و شیرین خراسان شمالی در سالی که گذشت

خراسان شمالی با وجود فاصله بیش از یک هزار کیلومتری با مناطق عملیات جنگی حدود ۳۵ هزار رزمنده را در هشت سال دفاع مقدس راهی جبهه کرد که حاصل آن سه هزار شهید، ۱۰ هزار و ۲۷۷ ایثارگر، ۳۹۷ آزاده و هفت هزار و ۲۳۲ نفر جانبار است و باغ موزه دفاع مقدس در این استان شمالشرق کشور به عنوان آخرین باغ موزه در سطح استان های کشور به بهره برداری رسید.

انتصاب نماینده جدید ولی فقیه در خراسان شمالی
در کنار افتتاح پروزه های عمرانی رویداد تاثیر گذاری دیگری نیز در این استان در سال گذشته رخ داد که نمونه آن انتصاب نماینده جدید ولی فقیه در ۱۸ آذرماه پارسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و معظم له در حکمی حجت الاسلام "رضا نوری " یکی از روحانیان جوان را به عنوان نماینده جدید ولی فقیه جانشین حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی نخستین نماینده ولی فقیه در این استان شمالشرق کشور پس از انتزاع از استان خراسان بزرگ منصوب کرد.

تلخ و شیرین خراسان شمالی در سالی که گذشت

حجت الاسلام نوری متولد سال ۱۳۵۲ در روستای ناوه از توابع شهرستان بجنورد است که پس از گذراندن تحصیلات خود، از سال ۱۳۸۰ در حوزه علمیه بجنورد مشغول به تدریس شد و امام جمعه موقت بجنورد، معاونت فرهنگی بسیج اساتید، رییس کانون معرفت دانشگاه آزاد و هیات امناء این دانشگاه و رییس حوزه علمیه امام خمینی (ره) بجنورد از مسوولیت های حجت الاسلام نوری پیش از انتصاب به عنوان نماینده ولی فقیه بود و مراسم تکریم نماینده سابق ولی فقیه در استان و معارفه نماینده جدید نیز با حضور حجت الاسلام حاج علی اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور انجام شد.
سفر رییس دستگاه قضا خراسان شمالی
پنج دی ماه پارسال بود که حجت الاسلام و المسلمین رییسی، رییس دستگاه قضا در ادامه سفرهای استانی برای بررسی مسایل و مشکلات قضایی به استان خراسان شمالی سفر کرد و در این سفر علاوه بر بررسی مسایل و مشکلات قضایی در این استان ، طرح راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان را که حدود دو دهه از تصویب آن می گذرد و همچنان بر روی کاغذ ماند، را مورد بررسی قرار داد و طرح سیمان سمنگان و بافت فرسوده بجنورد که موانعی بر سر راه اجرای آن وجود دارد، برای گره گشایی در دستور کار قرار گرفت.

تلخ و شیرین خراسان شمالی در سالی که گذشت

نشست با کارکنان و قضات استان و تصویب حدود ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حل مشکلات قضایی این استان از دیگر رویدادهای مهم سفر رییس دستگاه قضا به این استان شمالشرق کشور بود.
سفر معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید
سعید اوحدی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان بنیاد شهید و ایثارگران یکی از دیگر مهمانان سال گذشته مردم خراسان شمالی بود که با هدف رسیدگی به مشکلات خانواده شهداء و ایثارگران به این استان سفر کرد و پس از سرکشی از تعدادی از خانواده شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس نشست شورای توسعه و ترویج و ایثار و شهادت و شورای اداری استان از برنامه های این سفر بود.

تلخ و شیرین خراسان شمالی در سالی که گذشت

امضاء تفاهم نامه تامین زمین و مسکن و ساماندهی اشتغال و کارآفرینی ایثارگران با استاندار و مدیریت ارشد این استان پایان بخش سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان بنیاد شهید و ایثارگران به استان خراسان شمالی بود.
سفر وزیر آموزش و پرورش
محسن حاجی میرزایی، ۹ دی ماه به استان سفر کرد و پس از حضور در گلزار شهدای بجنورد و ادای احترام به مقام شامخ شهداء برای افتتاح یکی از پروژه های مدرسه سازی به شهرستان اسفراین در جنوب شهر بجنورد سفر کرد و با مجمع خیران این شهرستان نیز نشست صمیمانه برگزار شد.

تلخ و شیرین خراسان شمالی در سالی که گذشت


افتتاح چند پروژه عمرانی در شهرستان های بجنورد و شیروان از جمله زنگ پایان بخاری گازی در مدارس و شرکت در شورای اداری استان از دیگر برنامه های سفر وزیر آموزش و پرورش به این استان بود.
سفر وزیر جهاد کشاورزی
سفر وزیر جهادکشاورزی به خراسان شمالی برای بررسی مسایل و مشکلات پیشروی حوزه کشاورزی به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه این خطه شمالشرق کشور نیز یکی از دیگر رویدادهای مهم در سال گذشته بود که علاوه بر تصویب اختصاص تسهیلات ۳۵ هزار میلیارد ریالی برای رونق کشاورزی با افتتاح چند پروژه عمرانی کشاورزی نیز همراه بود که استارت کار را برای تکمیل زنجیره تولید انگور به عنوان یکی از محصولات راهبردی باغی این استان در کنار افزایش تولید گوشت قرمز و سفید، توسعه نوغداری و رشد سطح زیر کشت زعفران و پنبه را به دنبال داشت.

تلخ و شیرین خراسان شمالی در سالی که گذشت

تغییر در معاونان سیاسی استانداری خراسان شمالی
شهریورماه سال گذشته در حالی که سال ۹۹ به نیمه راه خود نزدیک می شد ۲ تغییر در معاونت استانداری خراسان شمالی رقم خورد به طوری که احمد برادران که پیشتر فرمانداری شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی را بر عهده داشت به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار منصوب و جانشین ولی الله حیاتی شد.
همچنین در حکم دیگری نیز در مهرماه سال جاری غلامرضا هوایی به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی منصوب و جانشین محسن محمدی سرپرست این معاونت شد.
انتصاب حسین حاجی بگلو به عنوان رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی به جای علی اصغر رضا زاده که حدود پنج ماه سرپرستی این سازمان را بر عهده داشت، از دیگر تغییر و تحولات مدیریتی در سطح این استان بود.
بازداشت چند شهردار و یک مدیر دولتی
در کنار تغییر و تحول مدیریتی بازداشت شهردار گرمه در جنوب غربی مرکز استان و شهردار چناران شهر از شهرهای تازه تاسیس شهرستان بجنورد و یکی از مدیران کل دستگاههای دولتی خراسان شمالی به اتهام تخلفات مالی از دیگر رویدادهای مهمی بود که تا حد زیادی توجه مردم این خطه شمالشرق کشور را به خود جلب کرد.
قرمزی کرونا
سال ۹۹ برای مردم استان خراسان شمالی در کنار شیرینی، تلخکامی ناشی از کرونا نیز به دنبال داشت به گونه ای که با قرمز شدن رنگ کرونایی در نیمه سال ( تابستان ) و افزایش آمار بستری بیماران کرونایی در برخی ماهها، با محدودیت هایی نیز برای تردد و سفر مواجه شد و این سخت گیری ها در کنار اطلاع رسانی به موقع از بیماری ناشناخته تا حد زیادی توانست سطح رعایت پروتکل ها را در این استان افزایش دهد و در آستانه سال نو ۱۴۰۰ هر هشت شهرستان استان از کمند قرمز خارج و چراغ زرد برای شش شهرستان و آبی نیز برای دو شهرستان روشن شد.
اگرچه شیوع ویروس جهشی انگلیسی و شناسایی پنج بیمار مبتلا به این ویروس در اواخر سال در حالی که این خطه شمال کشور در منطقه زرد و آبی قرار داشت، شوک زیادی را به مردم وارد کرد، ولی همچنان استان در وضعیت کم خطر قرار دارد و نگرانی برای احتمال خیزش دوباره ویروس در بین درمانگران وجود دارد.
واکسن روزنه امید
اگرچه ویروس کرونا شوک اقتصادی زیادی را به تن نحیف استان خراسان شمالی که در زمره استان های محروم کشور با وجود ظرفیت های موجود قرار دارد، وارد کرد، ولی شروع واکسن با اولویت درمانگران فعال در خط مقدم مقابله با کرونا و تدوین سند واکسیناسیون کرونا با اولویت ها مصوب وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مقابله ،روزنه امیدی را برای زندگی در مردم ایجاد کرد، ولی همچنان نگرانی ها با افزایش آمار مسافرت ها در نوروز وجود دارد و تسریع در واکسیناسیون شاید بتواند این التهابات را کاهش دهد.
استان خراسان شمالی دارای ۸۶۳ هزار نفر جمعیت است که در شمالشرق کشور واقع است و با داشتن ۲۸ هزار کیلومتر مربع وسعت که دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار را شامل می شود، هفدهمین استان کشور از لحاظ وسعت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم حمله تند ریما رامین فر به نقی قبل از ساخت پایتخت 7 ! / همای پایتخت از بازی انصرا...