سور کرونا در بساطِ چهارشنبه آخر سال


سور کرونا در بساطِ چهارشنبه آخر سال

اراک - ایرنا - چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های کهن ایرانیان در روزهای پایانی سال است که از گذشته‌های دور به‌ عنوان نمادی از برکت و روشنایی با باورهای مردم عجین شده اما این روزها با شیوع کرونا زوایای این رسم با محدودیت‌هایی همراه شده و چه بسا این ویروس در بحبوحه آتش بازی‌ها قربانی بگیرد.

از اسفند ماه پارسال، کرونا میهمان ناخوانده اقصی نقاط کشور و استان مرکزی شده و با توجه به اینکه تجمع و ارتباطات تنگاتنگ انسانی یکی از راه‌های مهم در انتقال این ویروس محسوب می‌شود، نیاز است که مردم در برپایی آیین‌چهارشنبه پایانی سال تجدید نظر داشته باشند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایطی را رقم بزنند که چند ساعت شادمانی و سرور در کنار آتش به یک عمر پشیمانی در از دست دادن عزیزان نیانجامد.

ایرانیان قدیم بر این اعتقاد بودند که فروهر (دلاور حفاظت کننده) در آغاز این روز به زمین می‌آید و برکت و نیک روزی را برای خاندان خود به ارمغان می آورد و به‌منظور راهنماجویی از فروهر بر سر در خانه‌های خود آتش می افروختند و زبانه‌ای از آن را به آتشدان خانه می‌بردند تا گوشه‌ای از این برکت را با خود داشته باشند.
در تقویم باستانی ایران زمین، روزهای هفته رایج نبود و از این رو آتش افروزی پیش از نوروز و در سه ‌شنبه شب آخر سال برگزار نمی‌شد، بلکه پیش از ۳۶۰ امین روز سال انجام می‌شد که بعدها این سنت در سه شنبه‌های آخر سال به‌ عنوان چهارشنبه سوری برجا مانده است و در این رسم دیرین شمار گله‌های آتش به شمار عدد مقدس سه و هفت برگزیده می‌شد و این مهم به معنای روشنایی و گفتار نیک، رفتار نیک و پندار نیک بود.
در دوران ساسانیان این جشن از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار بوده و سعی می‌شد که بر آتش احترامی خاص بگذارند و فسردگی سال را به آتش سپرده و دل زنده و سرشار از امید پای در سال جدید می‌گذاشتند و در شاهنامه فردوسی نیز اشاراتی به بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان دهنده کهن بودن این جشن است.
چهارشنبه سوری از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته است و سوری به معنی سرخ تشکیل شده و در جریان این رسم با افروختن آتش و روشن نگه‌داشتن آن تا هنگامه برآمدن خورشید تلاش می‌شد تا سختی و غم به تاریکی‌ها سپرده شده و به استقبال برکت و امید و روشنایی بروند و عبارت «زردی من از تو سرخی تو از من» بر مبنای باوری است که به تطهیر و پاکسازی مذهبی آتش بوده و هست.
اگرچه فلسفه رسم چهارشنبه پایانی سال عمیق و دیرین است اما هر خرده‌فرهنگی بر مبنای داشته‌هایش بر آن رنگ می‌زند و مردم استان مرکزی نیز از دیرباز در آخرین چهارشنبه سال در کنار آیین افروختن آتش گرد هم می‌آمدند و با آجیل مشکل گشا، پختن حلوا، قاشق زنی و شال انداختن اوقات به یاد ماندنی خلق می‌کردند.

مفاهیم و کارویژه‌های آیین‌های کهن در پیشبرد اهداف فرهنگی اثربخشی بالا دارد اما در سال‌های اخیر رفتارهای ناهنجار و آزاردهنده و استفاد ه از مواد محترقه پرخطر به قلب این سنت فرهنگی رخنه کرده که نه تنها با لطافت بهاری و کارکردهای قومی همخوان نیست بلکه آزاردهنده است و در قاب پایانی هر سال صحنه‌های تلخی از اسیب و خسارت برجای می‌گذارد که زیبنده نیست.

برپایی آتش‌های گسترده، بوی باروت و صداهای مهیب موادمحترقه شیوه‌های غلطی هستند که با این رسم زیبا درآمیخته و نیازمند اصلاح است، ضمن آنکه با وجود شیوع ویروس کرونا می‌طلبد که مردم چند ساعت حضور در تجمع چهارشنبه سوری را هیزمی بر آتش کووید ۱۹ نکنند و در آستانه سال نو روزهای بحرانی بر شهر و دیارمان سایه نیفکند.

شاید کارویژه چهارشنبه‌سوری امسال عبور از تاریکی شیوع کرونا و سپردن این بیماری به زردی آتش در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دعوت سرخی و گرمای آتش، سلامت و نشاط اجتماعی برای سال آتی به زندگی مردم باشد و اگر هر خانواده به صورت انفرادی و با رعایت موازین بهداشتی این رسم دیرین را برپا دارد کمک بزرگی به کادر درمان خواهد بود که بیش از یک سال است کرونا نفسشان را به شماره انداخته است.

یک شهروند اراکی به ایرنا گفت: جشن چهارشنبه آخر سال یک رسم زیبای و کهن ایرانی است که برگزاری درست آن در نشاط اجتماعی تاثیر دارد اما شور و شادی چند ساعته چهارشنبه‌ سوری نباید به انتقال کرونا بیانجامد.

« محمد براتی» افزود: مردم از محدودیت‌های کرونا خسته‌اند اما این ویروس موذی در کمین نشسته و کافیست کوچک‌ترین غفلتی رخ دهد تا بحران‌ و تلخی‌ یک‌سال گذشته دوباره تکرار شود.

یک بانوی خانه‌دار اراکی نیز گفت: پارسال با ورود ویروس جدید کرونا و احساس خطر از سوی مردم، آیین چهارشنبه سوری به رسم هر سال برگزار نشد و امسال با شیوع نوع جهش‌یافته انگلیسی کرونا باید حساسیت‌ها مضاعف باشد.

« مینو عظیمی» افزود: استفاده از مواد محترقه خطرناک و پر سر و صدا آسیبی است که گروهی بی‌مبالات در جبران نبود تجمع‌های چهارشنبه‌سوری پیش گرفته‌اند و باید در این رفتار تجدید نظر شود.

وی اضافه کرد: حضور گسترده مردم در خیابان‌ها و انجام خریدهای پایان سال با توجه به شیوع کرونا نگران کننده است و مردم باید بدانند که دید و بازدیدهای نوروزی موج جدید کرونا را با خود دارد.

عظیمی توضیح داد: انتظار می‌رود که مسئولان تدابیر ویژه و بازدارنده‌ای برای چهارشنبه آخر سال و ایام نوروز در نظر گیرند تا شاهد موج جدیدی از این بیماری در جامعه نباشیم.

سور کرونا در بساطِ چهارشنبه آخر سال

آتش نشانی اراک در چهارشنبه آخر سال در آماده باش کامل است

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: آتش نشانی اراک برای شب چهارشنبه پایان سال در آماده باش کامل است و در برنامه‌ریزی‌های انجام شده علاوه بر آماده باش ۱۱ ایستگاه آتش نشانی، چندین اکیپ ویژه با ۲۵۰ نفر از آتش نشانان و ۳۰ دستگاه خودروی سبک و سنگین آتش نشانی را در نقاط مختلف مستقر می‌کند.

«مسعود آقازیارتی» افزود: انتظار است مردم از رفتارهای پُر خطر در مراسم چهارشنبه سوری پرهیز کنند و با توجه به شیوع کرونا در خانه بمانند و در راستای کاهش رنج و زحمات کادر درمانی بیمارستان‌ها و آتش نشانان به کمپین نه به چهارشنبه سوری خطرناک بپیوندند.

وی بیان کرد: کمپین نه به چهارشنبه سوری خطرناک، سه سال است که در اراک برگزار می‌شود و امید است هر سال شمار بیشتری از مردم به این کمپین بپیوندند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک ادامه داد: ماندگاری ویروس کرونا برای دومین سال پی درپی انرژی بسیاری از دستگاه‌های خدمات رسان از جمله آتش نشانان و کارکنان مراکز درمانی گرفته و زحمت آنان به‌خصوص جامعه سلامت را ۲ چندان کرده است.

آقازیارتی عنوان کرد: ایثارگران جامعه سلامت بیش از یک سال است که تمام همت و تلاش خود را برای مهار و کاهش ویروس کرونا به کار بسته اند و وظیفه یکایک شهروندان این است که قدرشناس اباشند و در شب چهارشنبه پایان سال با پرهیز از اقدامات پرخطر، بار مضاعفی بر دوش این عزیزان نگذاشته و آن‌ها را خسته‌تر نکنند.

وی گفت: رفتارهای پرخطر در شب چهارشنبه پایان سال می‌تواند باعث بروز حوادث و مصدومیت افراد شود و از آنجا که مراکز درمانی درگیر ویروس کرونا هستند، لذا از شهروندان خواست می شود برای حفظ سلامتی خود و پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا، امسال در کنار خانواده در منزل بمانند.

سور کرونا در بساطِ چهارشنبه آخر سال

دستگیر شدگان مرتبط با چهارشنبه سوری تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت می‌مانند

فرمانده انتظامی استان مرکزی گفت: تشدید برخورد با تولید و توزیع کنندگان موادمحترقه در این استان در اولویت‌های پلیس قرار دارد و افرادی که در جرایم مرتبط با چهارشنبه سوری دستگیر شوند تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت می‌مانند.
سردار «حسن مفخمی شهرستانی» افزود: اهتمام پلیس تامین نظم و امنیت است و مردم باید مراقبت ویژه کنند تا با بی‌احتیاطی در استفاده از مواد محترقه غیرمجاز فشار مضاعفی برای کادر درمانی خسته از کرونا نباشند.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر و با توجه مردم و خانواده‌ها در کنترل فرزندان خود و همراهی آنان با پلیس و تلاش رسانه‌ها در شب چهارشنبه آخر سال، خسارات و لطمات جانی ناشی از این شب کاهش چشمگیری داشته است.

فرمانده انتظامی استان مرکزی ادامه داد: تجربه تلخ خانواده‌ها در پس رفتارهای غیرقانونی و ناهنجار برخی افراد که مخل نظم و امنیت هستند، اراده نیروی انتظامی را در برخورد با هنجارشکنان تقویت و دو چندان کرده است و خرید و فروش مواد خطرآفرین، انفجاری و احتراقی که نظم و آرامش جامعه و شهروندان را مخدوش کند، ممنوع است و با متخلفان مطابق قانون برخورد می‌شود.
سردار مفخمی شهرستانی اظهار داشت: پلیس استان مرکزی برای پاسداشت حقوق شهروندان و در راستای کاهش حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال با تاکید بر کوچه محوری از مردم و تمام والدین می‌خواهد تا در چهارشنبه پایانی سال در کنار فرزندان خود باشند و با نظارت و کنترل دقیق آنها از بروز حوادث تلخ و ناگوار پیشگیری کنند.
وی تصریح کرد: امید می‌رود که در چهارشنبه پایانی امسال نیز مانند سال‌های گذشته با همکاری خوب مردم و والدین گرامی، جوانان و نوجوانان که نقش بسزایی در پیشگیری از تلفات و خطرات استفاده از این مواد دارند، شاهد کاهش هر چه بیشتر حوادث ناگوار چهارشنبه آخرسال باشیم.
فرمانده انتظامی استان مرکزی افزود: هرگونه بروز حادثه برای شهروندان در این شرایط حساس، فشار مضاعف برای کادر درمانی است و باعث ایجاد خلل در اقدامات درمانی در مبارزه با ویروس کرونا می‌شود.

سردار مفخمی شهرستانی عنوان کرد: پلیس استان مرکزی در مقوله چهارشنبه آخرسال همه تلاش خود را برای ارتقای آگاهی، آموزش والدین و مردم نسبت به خطرات استفاده از مواد محترقه به‌کار گرفته است.
وی گفت: با هماهنگی انجام شده با مراجع ذیصلاح، افرادی که امنیت و آرامش عمومی و سلامت شهروندان را در چهارشنبه آخر سال به مخاطره بیاندازند، تا پایان تعطیلات نوروزی بازداشت خواهند بود.
فرمانده انتظامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند به‌منظور جلوگیری از خطرات و آسیب‌های ناشی از به‌کارگیری موادمحترقه و آتش زا، در صورت مشاهده عوامل تولید یا توزیع، مراتب را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

سور کرونا در بساطِ چهارشنبه آخر سال

غفلت از فاصله‌گذاری اجتماعی در شب چهارشنبه سوری موجب افزایش شیوع ویروس کرونا می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هرگونه غفلت از فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آیین چهارشنبه سوری موجب افزایش شیوع ویروس کرونا می‌شود که انتظار است مردم همچنان خطر این بیماری را جدی بدانند.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: چهارشنبه سوری هرسال با خطرات زیادی از جمله مرگ، قطع عضو و سوختگی همراه بوده اما امسال برای دومین سال پیاپی کرونا نیز بر مخاطرات تلخ آن افزوده شده و مردم نباید به خاطر شادی‌های لحظه‌ای موجب ایجاد حوادث تلخ و جبران ناپذیر شوند.

وی بیان کرد: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مرکزی همچنان درگیر بیماری کرونا و در حال ارائه خدمت به بیماران کرونایی هستند و نباید با برخی رفتارهای غلط در این شب علاوه بر آسیب به خود و دیگران، فشار کادر درمان را اضافه کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: نیاز است خانواده‌ها نظارت ویژه‌ای بر رفتار فرزندان خود داشته باشند چراکه بیشترین آسیب حوادث ناشی از چهارشنبه سوری در این سنین رخ می‌دهد.

دکتر جمالیان عنوان کرد: پارسال با شیوع بیماری کرونا چهارشنبه آخر سال به نسبت سال‌های قبل با حوادث کمتری همراه بود و قطع عضو در استان گزارش نشده اما عادی انگاری نسبت به این بیماری در روزهای اخیر و مشاهده چندین مورد حادثه به واسطه استفاده از مواد محترقه قبل از شروع چهارشنبه سوری، نگرانی‌ها هم به واسطه خطرات ناشی از چهارشنبه سوری و هم به واسطه افزایش شیوع ویروس کرونا زیاد کرده است.

سور کرونا در بساطِ چهارشنبه آخر سال

خرید و فروش مواد محترقه در فضای مجازی ممنوع است

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: خرید و فروش مواد محترقه در فضای مجازی ممنوع است.

سرهنگ « محمود خلجی» افزود: با نزدیک شدن به آخرین چهارشنبه، کلاهبرداری‌های اینترنتی در فضای مجازی با استفاده از وب سایت ها، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در زمینه فروش مواد محترقه و آتش بازی افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در این خصوص بیشتر کودکان و نوجوانان به دنبال خرید مواد محترقه در فضای مجازی هستند که می‌طلبد والدین و خانواده‌ها حساس باشند و نظارت ویژه بر فرزندان خود داشته باشند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: بسیاری از سودجویان اینترنتی در این روزها برای مردم به‌ویژه قشر نوجوان دام پهن کرده‌اند و امیدمی‌رود که مردم علاوه بر هوشیاری کامل در این فضا، در صورت مشاهده هر نوع خرید و فروش موادمحترقه، موارد را به پلیس فتا اطلاع دهند.

سرهنگ خلجی اظهار داشت: پلیس فتا همه تلاش خود را برای برخورد با سودجویان اینترنتی مواد محترقه به‌کار گرفته و تاکنون با توفیقات خوبی نیز همراه بوده است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لورکوزن هنوز عاشق این ایرانی است!