آشنایى با اپلیکیشن داناک و سواد D


آشنایى با اپلیکیشن  داناک  و سواد D

شروع آموزش از مفاهیم پایه، یکی از اصول بنیادین آموزش شمرده می‌شود. آغاز روند...

شروع آموزش از مفاهیم پایه، یکی از اصول بنیادین آموزش شمرده می‌شود. آغاز روند آموزش ابتدایی بدون توجه به این اصل، کودک و روند آموزش او را دچار مخاطرات جدی می‌کند. ضعف و نقصان در خواندن و نوشتن از شایع‌ترین مخاطرات است. برخی از کودکان به رغم آشنایی شنیداری با زبان، در امر خواندن و نوشتن دچار مشکل می‌شوند که ریشه در نقصان آموزش و شناخت آنان از مفاهیم پایه دارد.

سازمان «KCIS» و نهاد وابسته به آن در ایران، انجمن یاران دانش و مهر، در راستای این آسیب شناسی، سال گذشته، پیشنهاد دادند تا از بین پنج نامزد نهایی رقابت« XPRIZ» یک اپلیکیشن برای بومی‌سازی انتخاب شود. تیمی از کارشناسان زبان فارسی و برنامه‌نویسان بعد از انتخاب اپلیکیشن onecourse بومی سازی را آغاز کردند و آن را با نام "داناک"-مرکب از دو واژه "دانا" و "کودک" یا "کوچک"- به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دادند.

"سوادآموزى" و "شمارورزى" دو محور آموزشى اپلیکیشن داناک است. مهم‌ترین ویژگى این آموزش مرحله‌اى بودن آن است. در بخش سوادآموزى، آموزش از بیدارى آوایى آغاز مى‌شود و پس از آنکه کودک آواها را مى‌شناسد، بیدارى واج شناختى مورد توجه قرار مى‌گیرد. بدین معنا که کودک پس از شناخت آواها، آواى واک‌ها (آواى حروف الفبا یا نویسه‌ها) را مى‌شناسد و در نهایت مى‌تواند واژه‌ها را به درستى ادا کرده و بنویسد. این در حالیست که آموزش مرسوم، یادگیرى را نه با واک‌ها و آواها که با نویسه‌ها و حروف الفبا آغاز مى‌کند. درگیر شدن کودک با حروف الفبا، بدون کسب مهارت‌هاى پیشینى، روند آموزش را دچار مخاطره و در نتیجه طولانى مى کند. اپلیکیشن «داناک یا سوادآموزى D » با گسترش رشد شناختى کودک، باعث تسریع روند آموزش و یادگیرى مى‌شود.

در بخش "شمارورزى" نیز، آموزش مرحله‌اى مفاهیم همچون رنگ‌ها، اندازه‌ها، شکل هاى هندسى، الگوها در دستور کار قرار دارد و درک شمارش اعداد و کاستن و افزودن به عنوان یک امر انتزاعى با اشیاء ملموس و در دل زندگى روزانه به صورت انضمامى آموزش داده مى‌شود.

مرحله‌بندى آموزش و روند استدراجى آن که برآمده از بنیان‌هاى نظرى رشد کودکان است، در اپلیکیشن داناک با چینش مراحل آموزشى دنبال شده است. کودک براى استفاده از اپلیکیشن داناک نیاز به سواد خواندن ندارد و مى تواند به کمک راهنماى صوتى، مرحله به مرحله پیش برود.

کودک در پایان مرحله آموزش روزانه مى‌تواند وارد بخش بازى شود. این بخش شامل کتاب‌هاى تصویرى و انیمیش، فیلم، بازى، لوح نقاشى و قصه‌هاى صوتى مرتبط با محتواى آموزشى است.

آقای محسن دیبایی از سوی سازمان KCIS مدیریت پروژه را برعهده دارند و سرپرستى این پروژه در بخش محتوا با آزاده خلیفى و عادله خلیفى است و آقای پویان بهنام‌قادر سرپرست تیم فنی پروژه‌اند. این اپلیکیشن، در همکاری و همراهی با یک تیم بیست نفره، در هر دو بخش محتوا و فنی آماده شده است. این پروژه در سه فاز اجرا خواهد شد که فاز نخست، مشتمل بر آشنایى کودک با واک‌ها و شکل نویسه‌هاى الفبا عرضه شده و فاز دوم در بهار سال ۱۴۰۰ آماده و عرضه خواهد شد. در فاز اول، با تمرکز بر دانش فونیکس، بین شکل حروف الفبا و آواى واکى آن‌ها، یعنى صدا ارتباط و پیوند برقرار شده است. روش فونیکس بر اساس بسته‌هاى آموزشى «فارسى‌آموز نخودى» و «الفباورزى با کاکاکلاغه» از محمدهادى محمدى پیاده شده است.

وبسایت سواد D:
https: //diliteracy.org/

کانال تلگرام سواد D:
https: //t.me/savadD1


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این سکانس عاشقانه سانسور شده سریال پایتخت را تا به حال ندیده اید + فیلم