شهید سلیمانی درد اصلی را درد مردم می‌دانست


یکی از نویسندگان کتاب «سلیمانی عزیز» گفت: شهید سلیمانی با وجود ترکش‌های زیادی که در بدن داشت و درد‌های بسیاری را تحمل می‌کرد، اما درد اصلی را درد مردم می‌دانست.

شهید سلیمانی درد اصلی را درد مردم می‌دانستبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «سلیمانی عزیز» یکی از آثار پرمخاطب منتشر شده درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نوشته عالمه طهماسبی، لیلا موسوی و مهدی قربانی است که به همت انتشارات حماسه یاران روانه بازار شده است. نویسندگان این کتاب با انتخاب و طبقه‌بندی خاطراتی از شهید سلیمانی روایتی مستند و متقن از زندگی و منظومه فکری این مجاهد کبیر را ارائه کرده‌اند.

«سلیمانی عزیز» محصول مصاحبه‌ها، گفت‌وگو‌ها و خاطرات شفاهی دوستان و همرزمان شهید سلیمانی است. خاطراتی که در کمتر منابع مکتوبی یافت می‌‎شود. هر خاطره وجه ناشناخته‌ای از شهید سلیمانی را آشکار می‌کند و تجمیع این خاطرات مکتب سردار سلیمانی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

مهدی قربانی، یکی از نویسندگان کتاب «سلیمانی عزیز» در گفت‌وگو با ایکنا درباره این کتاب گفت: این کتاب پنجاه روز پس از شهادت سردار سلیمانی منتشر شد و جزء اولین آثار منتشر شده درباره ایشان است. در یک سال گذشته نیز آثار متعددی درباره این شهید منتشر شده است، اما به نظر می‌رسد اغلب مطالب آن‌ها برگرفته از سخنرانی‌های سردار در دوران حیات خود و یا خاطراتی که ایشان از دوران دفاع مقدس بیان کرده‌اند، باشد. خاطراتی که در کتاب «سلیمانی عزیز» آمده، واقعاً خاطرات متفاوتی هستند و تا زمان شهادت سردار سلیمانی گفته نشده بود.
وی در ادامه به روند شکل‌گیری کتاب اشاره کرد و افزود: پس از شهادت سردار سلیمانی، در انتشارات «حماسه یاران» جلسه‌ای برگزار و تصمیم گرفته شد، کاری در این زمینه انجام شود. از این رو یک گروه 25 نفره‌ای پای کار آمدند و در گردآوری و تدوین این کتاب نقش داشتند.
قربانی ادامه داد: بخشی از خاطرات شهید سلیمانی از ویژه‌برنامه‌های صداوسیما در ایام شهادت شهید سلیمانی که تنور شنیدن و گفتن از خاطرات این مرد بزرگ داغ بود استخراج شد. بخشی نیز مربوط به کتاب‌هایی بود که درباره شهدای مدافع حرم منتشر شده بود. همچنین با بیش از ۵ نفر از همرزمان یا دوستان حاج قاسم که با این شهید هم‌نفس بودند، مصاحبه‌هایی انجام شد که به وزانت اثر افزود. یکی از منابع دیگر نیز مربوط به محصولات خبرگزاری‌ها و مطبوعاتی بود که در گفت‌وگو با همرزمان شهید تهیه شده بود. در شبکه‌های اجتماعی نیز مطالبی منتشر می‌شد که اطمینان از مستند بودن آن‌ها قدری سخت بود، بنابراین با دقت و موشکافی به آن‌ها مراجعه کردیم. خاطرات نقل شده در مراسم‌ یادبود شهید در آن ایام هم یکی دیگر از منابعی بود که مطالبی را از آن‌ها استخراج کردیم. در نهایت اطلاعات جمع‌آوری شده، از سوی خانم‌ها عالمه طهماسبی و لیلا موسوی دو نویسنده دیگر انتشارات و بنده به رشته نگارش درآمدند.
مدیر گروه محتوایی انتشارات حماسه یاران ادامه داد: این کتاب طی ۵۰ روز پس از شهادت سردار سلیمانی منتشر شده و اکنون به چاپ 66 رسیده است و این نشان می‌دهد کتاب با اقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.
این نویسنده با اشاره به ویژگی‌های شهید سلیمانی گفت: بیشتر مردم ایشان را به عنوان یک فرمانده شجاع می‌شناسند که در صحنه‌های مختلف کارساز بود و مهمترین کار این شهید را شکستن شاخ غولی مثل داعش می‌دانند، اما حاج قاسم، سردار دل‌ها بود و در خاطراتی که جمع‌آوری کردیم، مردمی بودن این شهید بیشتر به چشم آمد. با این درجه و شخصیت او بسیار خاکی میان مردم بود و این جایگاه باعث نشده بود از مردم دور باشد. حتی در جلسات روضه خود در ایام فاطمیه در کرمان، اجازه نمی‌داد کسی را بازرسی کنند. شهید سلیمانی با وجود ترکش‌های زیادی که در بدن داشت و درد‌های بسیاری که تحمل می‌کرد، اما درد اصلی را درد مردم می‌دانست. همین مردمی بودن این شهید بود که باعث شد آن تشییع پیکر باشکوه را شاهد باشیم.
قربانی در پایان بیان کرد: شهید سلیمانی را باید به عنوان انسان تراز انقلاب اسلامی دید و همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، حاج قاسم یک مدرسه درس‌آموز و یک راه و یک مکتب است؛ بنابراین با وجود انتشار کتب متعدد باز هم می‌توان از زوایای گوناگون درباره شهید سلیمانی نوشت.
انتهای پیام

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


درمان کم خونی با مصرف این آجیل سرشار از ویتامین ب 6