تأکید بر نقش بانوان در توسعه کشور و تطبیق محتوای کتب درسی با نگاه قرآن در زمینه عدالت جنسیتی


تأکید بر نقش بانوان در توسعه کشور و تطبیق محتوای کتب درسی با نگاه قرآن در زمینه عدالت جنسیتی

در نشست هم‌اندیشی مشترک مدیران زن آموزش و پرورش که با حضور حاجی‌میرزایی و معصومه ابتکار برگزار شد، بر ضرورت توانمندسازی بانوان جهت آینده‌سازی و توسعه کشور و همچنین تطبیق محتوای کتب درسی با نگاه قرآن در زمینه عدالت جنسیتی تأکید شد.

تأکید بر نقش بانوان در توسعه کشور و تطبیق محتوای کتب درسی با نگاه قرآن در زمینه عدالت جنسیتی

به گزارش ایکنا، نشست هم‌اندیشی مشترک مدیران زن (ارشد، میانی، پایه) آموزش و پرورش صبح امروز، 25 آذر، با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد.

در ابتدای این نشست، نمایندگانی از ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های مختلف کشور همچون تهران، اصفهان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و نیز مسئولانی از پردیس فرهنگیان، معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش و ... به ارائه گزارش‌هایی از فعالیت‌های بانوان در مجموعه آموزش و پرورش پرداخته و دغدغه‌های مختلف خود در حوزه بانوان را بیان کردند.

در ادامه این نشست هم‌اندیشی و پس از پخش کلیپی از فعالیت‌های دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش، معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده طی سخنانی ضمن تشکر از مسئولان وزارت آموزش و پرورش جهت تلاش در زمینه ایجاد عدالت جنسیتی در ارکان مختلف این وزارتخانه، اظهار کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا به جهاد علیه جهالت و نادانی ادامه دهیم و بکوشیم تا علیرغم موانع موجود، جامعه‌ای دانا و متعالی را برای آینده کشور ترسیم کنیم.

وی ادامه داد: موضوع عدالت جنسیتی که طی سال‌های اخیر در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار داشته است، به شاخص سیاست و برنامه‌های ارتقای وضعیت زنان در استان‌ها تبدیل شده که در میان شاخص‌ها اصلی این برنامه، 19 شاخص به طور مشخص مربوط به آموزش و پرورش است.

ابتکار بیان کرد: همچنین، در راستای دستیابی به تعداد زیادی از این شاخص‌ها نیز در حال همکاری با مجموعه آموزش و پرورش هستیم که امیدواریم بتوانیم در زمینه اجرایی نیز گام‌های مؤثری در جهت تحقق این شاخص‌ها در کشور برداریم.

وی با بیان اینکه تمامی شاخص‌های مدنظر برگرفته از مفاهیم بسیار درخشان و نورانی قرآن کریم در موضوع عدالت جنسیتی هستند، گفت: آیات بسیاری زیادی در قرآن کریم به موضوع عدالت جنسیتی اشاره دارند. خداوند متعال در کلام‌الله مجید می‌فرمایند که جایگاه زنان و مردانی که عمل صالح انجام دهند نزد خداوند محفوظ است. تأکید قرآن بر اینکه عمل صالح جنسیت نمی‌شناسد و متعلق به یک جنسیت خاص نیست، نشان‌دهنده نگاه عادلانه قرآن کریم به مسئله جنسیت است.

تأکید بر نقش بانوان در توسعه کشور و تطبیق محتوای کتب درسی با نگاه قرآن در زمینه عدالت جنسیتی

ابتکار بیان کرد: ما اگر امروز مدعی هستیم که جمهوری اسلامی قصد دارد احکام متعالی قرآن و سیره معصومین(ع) را در قالب یک جامعه به‌روز محقق کرده و نسبت به تحقق منویات مقام معظم رهبری رهبری در بیانیه گام دوم اقدام کند، باید در عمل به این ظرایف توجه کرده و از فرصت‌هایی که خداوند متعال در خلقت، نوع نگاه و قضاوت نسبت به زنان و مردان معین فرموده برای اداره امور کشور بهره‌گیری کنیم.

وی بیان کرد: نگاه ما به بحث عدالت جنسیتی در قالب قانون شکل گرفته و از این رو به دنبال الگوهای بانوان معاصر هستیم تا بتوانیم نسبت به تعیین جایگاه هویتی زن مسلمان در جامعه امروز ایرانی و ارتقای این جایگاه اقدام کنیم. این مسئله به صراحت در سیاست‌های جنسیتی وجود دارد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه همکاری‌های بسیار خوبی با وزارت آموزش و پرورش در جهت ارتقای شاخص‌های عدالت جنسیتی داشته و داریم، افزود: در حال خاضر نیز سامانه رصد و پایش شاخص‌های عدالتی جنسیتی آماده شده و انتظار داریم اولین نهادی که بتواند داده‌های مربوط به شاخص‌های عدالت جنسیتی را وارد این سامانه ملی کند، وزارت آموزش و پرورش باشد.

ابتکار با اشاره به همکاری با آموزش و پرورش در موضوع افزایش مهارت‌های زندگی، تصریح کرد: اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده که ارائه 12 دستورالعمل در زمینه مهارت‌های زندگی و خوب زیستن به آموزش و پرورش یکی از این همکاری‌هاست که امیدوار هستیم تا از این دستورالعمل‌ها در قالب مجلدات منتشر شده و نیز شبکه شاد به خوبی استفاده شود.

وی از ارائه مجازی دوره‌های مهارت‌های خوب زیستن ظرف یک ماه آینده خبر داد و گفت: همچنین، همکاری‌های بسیار مؤثری در زمینه مهارت‌های ارتباطی شامل مهارت‌های گفت‌وگوی خانواده و مهارت‌های بین نسلی با آموزش و پرورش داشتیم که این مهارت‌ها در قالب برنامه‌های مختلف در مدارس تمرین ‌شده و هم‌اکنون نیز به پادکستی ویژه تبدیل شده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به همکاری این معاونت با آموزش و پرورش در زمینه کودکان بازمانده از تحصیل نیز اظهار کرد: موضوع کودکان بازمانده از تحصیل به طور مستقیم با مسئله کودک‌همسری ارتباط دارد که یکی از نگرانی‌های اساسی ما است و باید نسبت به رفع این دغدغه اقدام کنیم.

وی افزود: همکاری‌های مشترکی نیز با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه تاب‌آوری و مهارت‌های زندگی و نیز دانشگاه فرهنگیان در رابطه با مهارت‌های گفت‌وگوی خانواده داشته‌ایم که بازخورد بسیار خوبی داشته است.

ابتکار ادامه داد: یکی از مباحث بسیار مهمی که باید در همکاری با آموزش و پرورش پیگیری شود، موضوع محتوای کتاب‌های درسی در رابطه با موضوع عدالت جنسیتی است که باید تلاش کنیم محتوای کتب درسی در این زمینه را با نگاه قرآنی و دیدگاه مترقی و تمدن‌ساز اسلامی منطبق کنیم که ورود شخص وزیر آموزش و پرورش به این حیطه بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در رابطه با موضوع الگوسازی بانوان نیز بیان کرد: در این زمینه تلاش‌های بسیاری جهت آشنایی بانوان با شخصیت‌های زن مسلمان از صدر اسلام تا به امروز انجام داده‌ایم. یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در این زمینه تحقیق و پژوهش بر روی شخصیت والای حضرت خدیجه(س) است. حضرت خدیجه(س) به عنوان اولین بانوی مسلمان و شخصیتی با توانمندی‌های بالای مدیریتی می‌تواند به عنوان الگوی بانوان امروز مطرح شده و مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با مظلومیت حضرت خدیجه(س) و عدم تبیین شخصیت ایشان، تصریح کرد: در این رابطه کتابی شامل پژوهش‌های مختلف درباره شخصیت حضرت خدیجه(س) که برگرفته از 100 منبع تاریخی است را آماده کرده و تقدیم به وزارت آموزش و پرورش می‌کنیم تا از آن برای فرهنگیان و نیز ارائه در شبکه شاد استفاده شود.

ابتکار در ادامه سخنان خود افزود: همچنین، مطالعات تحقیقاتی دیگری نیز بر روی شخصیت‌های معاصر همچون منیر گرجی، مرحوم صفارزاده، پروانه فرزانه و ... انجام داده‌ایم که جهت استفاده در اختیار آموزش و پرورش قرار داده خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در بحث اختصاص 30 درصد از مناصب مدیریتی به بانوان که مصوبه شورای عالی اداری است، اتفاقات خوبی طی سه سال گذشته رخ داده است، گفت: میزان مدیران دولتی در این زمینه از حدود 11 درصد در سال 96 به بالای 25 درصد در سال جاری رسیده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه امتیاز مربوط به مصوبه شورای عالی اداری، با حکم دیوان عدالت اداری لغو شده است، اظهار کرد: البته سیاست دولت در این زمینه همچنان پابرجا است و خوشبختانه عرصه برای حضور و ارتقای جایگاه مدیران زن در نهادهای دولتی مانند آموزش و پرورش به خوبی فراهم شده است.

ابتکار در پایان سخنان خود با بیان اینکه طی سه سال اخیر حدود هشت هزار بانوی مدیر جدید در سطوح پایه و میانی دولت وارد شده‌اند، افزود: هم‌اکنون نیز حدود 90 بانوی مدیر عالی در کشور فعالیت می‌کنند که این مسئله اتفاق بسیار مهمی است. اگر ما بتوانیم از ظرفیت بانوان توانمند کشور بیشتر استفاده کنیم، این مسئله باعث می‌شود تا نگاه مادرانه در امور فرهنگی و تربیتی دخالت داده شود و شیوه‌های تربیتی و روش‌هایی که برخی از آن‌ها نیز فطری هستند در همه ارکان کشور جاری شود.

تأکید بر نقش بانوان در توسعه کشور و تطبیق محتوای کتب درسی با نگاه قرآن در زمینه عدالت جنسیتی

همچنین، در ادامه این نشست، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز ضمن تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران این نشست، بر موضوع بهره‌گیری از بانوان شایسته در مناصب مدیریتی تأکید و اظهار کرد: در تجربه مدیریتی بنده روشن شده که معمولاً تمرکز بر نداشته‌ها آن‌چنان ذهن را تسخیر می‌کند که از داشته‌ها غافل می‌شویم. در رابطه با مسئله عدالت جنسیتی و استفاده از بانوان در مناصب مدیریتی، ایده‌های خوب و لازمی وجود دارد که باید بدان‌ها پرداخته شد.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: اصولاً عدالت در برخورداری‌ها به ویژه برخورداری‌های آموزشی به عنوان زیربنای عدالت در جامعه شناخته می‌شود. این امر بدان معناست که قرار دادن فرصت‌های برابر در اختیار افراد، می‌تواند زمینه‌ساز برابری و عدالت شود.

وی با بیان اینکه گام‌های خوبی در این زمینه در نظام تعلیم و تربیت برداشته شده است، گفت: امروز می‌توانیم بگوییم که بخش عظیمی از کسانی که در سنین آموختن و فراگیری هستند، فرصت یادگیری را در اختیار دارند و تلاش ما نیز بر این است که دسترسی همگانی به آموزش‌ باکیفیت را فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: همه ما باید تلاش کنیم که فاصله طولانی موجود بین بهره‌گیری از ظرفیت مردان و زنان برطرف شود و بتوانیم از ظرفیت بانوان برای پیشبرد امور به ویژه امور مربوط به نظام تعلیم و تربیت که جایگزینی برای آن‌ها در این زمینه وجود ندارد، استفاده کنیم.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه بزرگ‌ترین اقتدار نرم در جامعه ما به بانوان داده شده است، تصریح کرد: اصولاً تمدن محصول شنیدن، دیدن و اندیشیدن است و همه اندیشمندان تعلیم و تربیت به دوره‌های ابتدایی زندگی افراد از بدو تولد تا پیش از رسیدن به مدرسه وزن بالایی داده‌اند و معتقدند که ظرفیت ذهن و مغز برای شکل‌گیری در این دوره بیشتر از دوران دیگر است.

وی افزود: سنگ‌بنای تأثیر و سهم زنان در شکل‌گیری تمدن و فرهنگ‌سازی هویت‌بخشی به نسل نو، آینده‌سازی، مصونیت بخشی به جامعه در برابر آسیب‌های ویرانگر و توسعه و تعالی کشور در این دوران گذاشته می‌شود. اگر امروز بتوانیم دانش‌آموزانی پرسش‌گر تربیت کنیم، مسیر آینده این دانش‌‍‌آموزان مسیری مؤثرتر خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در کنار مبارزه به حق و سنجیده‌ای که برای افزایش ظرفیت بهره‌گیری از زنان در تمامی شئون و مقدرات اساسی کشور انجام می‌شود، باید تلاش کنیم تا توانمندی زنان برای ایفای نقش‌های کلیدی، تعیین‌کننده و آینده‌ساز جامعه افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: زنان در بدو تولد فرزندان نقش بیشتری از مردان در شکل‌دهی به شخصیت فرزندان دارند. هرچقدر از دوران کودکی به سمت تحصیلات عالیه حرکت می‌کنیم، بازده اجتماعی کاهش پیدا کرده و بازده خصوصی افزایش پیدا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید حرکتی موازی و گسترده برای افزایش توانمندی بانوان جهت ساختن آینده ایران و توسعه کشور ایجاد شود، اظهار کرد: امروز اگر خواهان نهادهای کارآمد و اقتصاد خلاق و نیز مصونیت از آسیب‌های اجتماعی هستیم، باید بر روی نقش‌آفرینی زنان در تربیت نسل و نیز آموزش دانش‌آموزان تمرکز بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساناز جلیلی کیست؛ چرا در ترکیه خودکشی کرد