75 درصد سلامت جامعه با خود مراقبتی تامین می‌شود


75 درصد سلامت جامعه با خود مراقبتی تامین می‌شود

یزد- ایرنا - رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان میبدگفت: در حالیکه این حوزه 25 درصد سلامت جامعه را تامین می کند، بقیه این نقش آفرینی ها و مسوولیت های اجتماعی را اداره های دولتی، سازمان‌ها ،نهادها و مردم با فعالیت‌های خود مراقبتی بر عهده دارند.

به گزارش ایرنا دکتر مهدی حفیظی جمعه شب در گفت و گو با خبرنگاران و فعالان بسیج رسانه شهرستان با تشکر از همراهی اقشار مختلف مردم ، مسوولان و خبرنگاران در پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا افزود: نتایج شگفت‌ انگیزی با زحمت‌ها و فعالیت‌های فشرده و همراهی همه قشرها به خصوص اصناف به دست آمد و باید همکاری‌ها ادامه پیدا کند تا وضعیت بهبود ایجاد شده، شکننده نشود.

وی با برشمردن فعالیت‌های خانه‌های بهداشت ، بهداشت محیط ، بهداشت حرفه‌ای و واحد نظارت بر درمان اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا در اسفند ماه ۹۸ تاکنون اقدامات غربالگری و آموزش همگانی خودمراقبتی در سطح وسیعی انجام شد و به دنبال آن ۹۸ درصد مردم مورد غربالگری و تحت آموزش قرار گرفتند.

رییس شبکه بهداشت و درمان میبد ادامه داد : روانشناسان و کارشناسان تغذیه نیز در مقابله و پیشگیری از مبتلا شدن مردم به کرونا و کمک به آرامش بیماران کووید ۱۹ سهم به سزایی داشته و کمتر دیده شدند.

وی بازدید و فعالیت‌های نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت بر درمان و نظارت بر ۱۴ روز قرنطینه خانگی افراد مبتلا به ویروس و محدودیت‌ها را نیز یادآور شد.

این مسوول از همکاری نیروهای سپاه و بسیج و قرارگاه شهید قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروهای سپاه قدس در کنترل شیوع کرونا و مبارزه با این ویروس و اقدامات انجام شده از سوی نیروهای بسیجی مانند اجرای محدودیت‌ها ، گشت‌های شبانه ، ساماندهی غسالخانه و همکاری در غسل و تدفین فوتی‌ها، تب سنجی ها و غربالگری قدردانی کرد.

وی همچنین برقراری ارتباط تنگاتنگ با بسیج و سپاه از سوی مسوولان همه اداره‌ها و مردم را یادآور شد.

معاون فنی شبکه بهداشت و درمان میبد هم گفت: رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسوولان و انتقال دهنده مسایل و مشکلات مردمی و کمک کننده در انجام امور شهری هستند.

دکتر کمال یزدی در ادامه تصریح کرد: باتوجه به کاهش آمار بیماران و به دنبال آن عادی سازی و توجه کمتر به رعایت پروتکل های بهداشتی ،زمستان سخت و طاقت فرسایی در پیش روست و موج شدید چهارم شیوع کرونا را در پیش رو خواهیم داشت.

وی تعداد آزمایش ‌ها را یک هزار و ۹۳۲ مورد و تعداد فوتی های کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا در این شهرستان را تاکنون ۱۴۸ نفر اعلام کرد.

این مسوول آمار مبتلایان در موج سوم را ۲ برابر موج اول و دوم و دلیل افزایش را آن راجدی نگرفتن کرونا از سوی تعدادی از مردم عنوان کرد و ادامه داد: آمار تفکیک مبتلایان به کرونا در حوزه اصناف ، محله‌ها و کارخانه همراه با تحلیل روزهای آینده به رسانه‌ها ارایه می‌شود .

معاون فنی شبکه بهداشت و درمان میبد در ارتباط با تجمیع آرامستان ها و پرهیز از تدفین به خصوص افراد فوتی کرونا در آرامستان‌های شهر گفت: برای تجمیع آرامستان‌ها اراده قوی نیاز است و فرهنگ سازی و مطالبه گری از مردم بر عهده رسانه‌هاست.

دبیر قرارگاه مرکزی نهضت خدمات رسانی شهید سلیمانی نیز به ایجاد و ساخت و ساز غسالخانه‌ای کم نظیر مخصوص فوتی‌های کرونا در محل آرامستان شهر با همکاری مسوولان و از سوی نیروهای بسیج و سپاه اشاره کرد.

حجت الاسلام محمدحسین کارگر در ادامه راه اندازی قرارگاه شهید سلیمانی را یادآور شد و گفت: این قرارگاه در میبد شکل گرفت و الگو شد و این الگوی به عنوان ایجاد قرارگاه در استان و سراسر کشور نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌ است.

وی صیانت از اندیشه‌ها و آداب و رسوم ، ذائقه سازی ، ایجاد انگیزه و امید و جلوگیری از روبرو شدن با چالش فرهنگی ،

اتصال بین مردم و مسوولان و مطالبه گری همراه با نقد سازنده ، اطلاع رسانی به موقع و ایجاد موج همدلی را از مواردی عنوان کرد که باید مورد توجه رسانه‌ها باشد.

دبیر قرارگاه مرکزی نهضت خدمات رسانی شهید سلیمانی همچنین همت در تجمیع عزم‌ها و اراده ها و انتقال گزارش‌ها به قرارگاه و ابداع روشی برای فرهنگ سازی را از رسانه‌ها درخواست کرد.

فرمانده بسیج ناحیه میبد هم در این نشست گفت: ما باید میراث دار خوبی برای حاج قاسم سلیمانی باشیم و در این ارتباط باید نشست‌هایی برگزار و هم اندیشی کنیم.

سرهنگ دوم پاسدار مصطفی بهشتی بر ارتباط گیری روزانه رسانه‌های شهرستان با بسیج رسانه تاکید کرد.

شبکه بهداشت ودرمان میبد از سال ۱۳۶۵ با تشکیلات شبکه دارای ۶ مرکز بهداشتی ودرمانی یک مرکز آن شهری روستایی و ۲ مرکز روستاثی و سه مرکز شهری شروع به کار کرد و بعدها آموزشگاه بهیاری به جمع واحدهای این شبکه پیوست .

مرکز بهداشت ، داروخانه شبانه روزی و آموزشگاه بهورزی شبکه بهداشت و درمان میبد را تشکیل می داد و در سال ۱۳۷۳ پایگاه اورژانس ۱۱۵ شهری به این تشکیلات افزوده شد و مرکز روستایی ندوشن از این تشکیلات جدا شد.

هم اکنون مرکز بهداشت این شبکه علاوه بر هشت واحد بهداشتی و درمانی شهری و روستایی، سه پایگاه بهداشتی و ۹ خانه بهداشت دارد.

مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری