فعالیت چراغ خاموش اصناف یار کمکی کرونا


فعالیت چراغ خاموش اصناف یار کمکی کرونا

خرم‌آباد - ایرنا - ستاد مدیریت کرونا به منظور پیشگیری از بیماری کووید 19 فعالیت بسیاری از مشاغل غیرضروری را ممنوع اعلام کرده است اما در مواردی شاهد دور زدن این ممنوعیت از سوی برخی صاحبان اصناف هستیم که این امر به ماندگاری بیشتر ویروس دامن می‌زند.

مرد صندوق عقب ماشینش را بالا زده و روی آن چند دست لباس مردانه آویزان کرده است، زن هم در حالی که بسته های لباس روی سقف ماشین را باز می کند در حال گفت و گو و جذب مشتری است. یکی از مشتری ها پیراهن مردانه را روی ژاکتی که به تن دارد پوشیده است و از مرد تقاضای یک نمره گشادترش را دارد و مرد هم در حالی که شانه های لباس را به تن مشتری مرتب می کند می گوید این روی ژاکت تنگ به نظر می رسد ببر خانه و امتحانش کن، اگر ایراد داشت من تا غروب دور همین میدان هستم بیا تا از مغازه یک نمره گشادتر برایت بیاورم. مرد فروشنده با هر ترتیبی که هست مشتری را راضی به خرید می کند، پول را که از دست مشتری می گیرد بوسه ای بر آن می زند و روی پیشانی می گذارد، اولین فروش امروزش است که بدون توجه به مصیبت انتشار ویروس بر آن بوسه مرگ می زند.

به بهانه خرید قدری لباس ها را زیر و رو می کنم و می پرسم شما توی خیابان کاشانی مغازه دارید، درست است؟ مرد می گوید: این روزها از مغازه داشتن تنها کرایه های سنگینش روی دستمان مانده است، مغازه ای که نتوانی بازش کنی و اجاره خودش را در بیاوری به چه درد می خورد؟ می گویم انگار بعضی مغازه دارها روش دیگری برای فروش به ذهنشان رسیده است و در حال دور زدن ممنوعیت ها هاهستند.

مرد که گویی از ممنوعیت ها دل پری دارد می گوید: ای خانم، آن از فروش شب عیدمان که صدقه سری ویروس کرونا شد، این هم از مصیبت های ادامه دارش که گریبانگیر ما مغازه دارها شده است، اجازه باز شدن مغازه ها را که نمی دهند، مجبوریم اینگونه نان خود را دربیاوریم.

گفتم ممنوعیت ها که به جهت حفظ سلامت من و شما است، اگر زنده نمانیم کاسبی و پول درآوردن به چه کارمان می آید؟ زن که پیداست از وضع موجود ناراحت تر از مردش است، در حالی که لباس های باز شده را تا می کند، می گوید: از نورآباد تا اینجا برای کسب لقمه ای نان می آییم، کرونا اوضاع همه کاسبی ها را فلج کرده است و اگر وضع به همین صورت ادامه داشته باشد، زندگی هایمان با مشکل مواجه می شود، حالا خداروشکر ما این وسیله را دارم و می توانیم اجناسمان را بارش کرده و بخور و نمیری کاسبی کنیم اما برخی از هم راسته هایمان واقعا وضعیت مناسبی ندارند.

از طرفی برخی کسبه نیز که این روزها مجبور به تعطیلی اصناف خود شده اند، رو به روش دیگری برای فروش اجناس خود آورده اند، فعالیتی تحت عنوان فروش" زیر کرکره ای ".

کسبه‌ای که گرچه به ظاهر مغازه های خود را تعطیل کرده اند اما با روشی جدید سعی دارند کرایه مغازه و خرجی خانواده های خود را در بیاورند، اما در باطن همین فعالیت های پنهانی می تواند کماکان به انتشار این ویروس مرگبار و کشنده در جامعه کمک کند و تبعات آن همچنان گریبانگیر افراد بسیاری از جامعه شود.

فعالیت زیرکره کره ای این روزها بیشتر مختص صنف پوشاک و آرایشگران زنانه و مردانه است، فروشندگان یک نفر را در بیرون مغازه برای رصد و اطلاع از حضور بازرسان اصناف قرار می دهند و کرکره مغازه را نیمه پایین می گذارند تا در صورت حضور بازرسان مغازه را به حالت تعطیل درآورند.

بسیاری هم که نمی خواهند پیه اینگونه فعالیت ها و احتمال پلمب را به تن بمالند، ترجیح می دهند در ساعات پایانی عصر که حضور بازرسان نزدیک به صفر می رسد، کاسبی خود را به جریان بیندازند.

گرچه فشارهای اقتصادی وارد بر این اصناف قابل چشم پوشی نیست اما باید دانست که محدودیت های اعمال شده تنها جهت حفظ سلامت شهروندان است و اگر اصناف به این صورت به فعالیت های خود ادامه دهند، اعمال محدودیت ها چندان اثربخش نخواهد بود و کماکان شاهد بیمارشدن هموطنان بیشتری هستیم، ابتلایی که برای عده ای از آنها که ناراحتی های زمینه ای دارند، به قیمت جان تمام می شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سلسله با اشاره به وجود بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنفی مختلف در سطح شهرستان می گوید: از ابتدای هفته دوم اجرای طرح محدودیت فعالیت مشاغل در شهرستان تاکنون بیش از ۲۳۵ مورد بازرسی با همکاری تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، شبکه بهداشت و درمان، اماکن و نیروی انتظامی صورت گرفته است.

یوسف مرادی با بیان اینکه طی این مدت ۸۰ واحد صنفی پلمب و برای ۲ واحد نیز پرونده تخلفاتی تشکیل شده است افزود: بسیاری از صاحبان واحدهای صنفی شهرستان همکاری قابل قبولی در اجرای طرح داشته اند و امیدواریم که با ادامه روند کنترلی ویروس به زودی شاهد فعالیت سایر مشاغل دسته های ۲، سه و چهار نیز باشیم.

وی افزود: هموطنان می توانند در صورت مشاهده مواردی از نقض دستورالعمل تعطیلی مشاغل، مراتب را از طریق سامانه ۱۲۴ اطلاع رسانی نمایند تا برخوردهای قانونی لازم با واحد صنفی مربوطه صورت گیرد.

مرادی خاطرنشان کرد: بی شک اعمال طرح محدودیت فعالیت مشاغل در راستای کنترل ویروس و حفظ سلامت شهروندان و لازم است واحدهای صنفی با احترام به حقوق شهروندان به مسئولان در کنترل بیماری کمک نمایند.

سلسله تا روز گذشته ۱۱ آذر در فهرست شهرهای قرمز وجود داشت و تنها مشاغل ضروری سطح یک آن مجاز به فعالیت بودند اما اکنون شرایط آن نارنجی اعلام شده است.

۵۵ هزار و ۷۳۴ بیمار مبتلا به کرونا تا پایان روز هشتم آذر در این استان شناسایی شده است که یک‌هزار و ۱۴۰ نفر آنان جان باخته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرنوشت تاسفبار بازیگر خردسال فیلم باشو غریبه کوچک بعد 40 سال+ بیوگرافی و عکس های باورنک...