«ایران و روسیه، همسویی تاریخی و ارتباطات متقابل در قرن‌های 16-20 »


«ایران و روسیه، همسویی تاریخی و ارتباطات متقابل در قرن‌های 16-20 »

تهران- ایرنا- رایزن فرهنگی ایران در دیدار با مسئولان دفتر سیاست علمی و آموزشی ریاست جمهوری روسیه پیرامون برگزاری همایش «ایران و روسیه، همسویی تاریخی و ارتباطات متقابل در قرنهای 16-20» تبادل نظر کردند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در دیدار مسئولان فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه و نمایندگان دفتر سیاست علمی و آموزشی ریاست جمهوری روسیه ارتباطات فرهنگی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

در پی ارسال طرحی از طرف فورسنکو دستیار علمی و آموزشی رئیس جمهور روسیه دایر بر برگزاری کنفرانس مشترکی از تاریخ‌دانان دو کشور خطاب به سفیر محترم ج ا ایران در فدراسیون روسیه، دیداری در محل رایزنی فرهنگی ج ا ایران در فدراسیون روسیه بین طرفین صورت گرفت و جوانب مختلف این طرح مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار از جانب روسی آندری کارتوی معاون رئیس دپارتمان سیاست علمی و آموزشی دفتر ریاست جمهوری روسیه و خانم ماریا ماتوییوا رئیس همایش اجتماعی روسیه - اتریش «گفتگوهای سوچی» و از جانب ایران، حمید هادوی مدیر بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا در روسیه و قهرمان سلیمانی رایزن فرهنگی ج ا ایران در فدراسیون روسیه و ناصر طبایی مدیر انتشارات صدرا در مسکو حضور داشتند.

در ابتدا رایزن فرهنگی ج ا ایران ضمن خوشامد به مهمانان همگامی و همراهی مسئولان دفتر سیاست علمی و آموزشی روسیه را در تعریف طرح های مشترک گامی بسیار مثبت توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد گفت و گوهای آغاز شده بتواند به نتایج مثبتی در روابط فرهنگی دو کشور منتهی شود.

در ادامه هادوی ضمن معرفی مجموعه فعالیتهای بنیاد ابن سینا و انتشارات صدرا به عنوان موسسه ای بومی و ثبت شده روسی ، بخشی از منشورات و دستاوردهای علمی بنیاد را در حوزه مطالعات و تحقیقات به ویژه ایران شناسی را معرفی کرد و بیان نمود که بنیاد همکاری مستمری با مهمترین دانشگاهها و مراکز علمی فرهنگی روسیه و ایران دارد و اعلام آمادگی کرد که بنیاد می تواند در حوزه محتوا و ساماندهی و همچنین امور مربوط به چاپ و نشر دستاوردهای علمی محققان دو کشور ظرفیت خود را به کار گیرد.

سپس آندری کارتوی معاون بخش سیاست علمی و آموزشی ریاست جمهوری روسیه و خانم ماریا ماتوییوا به تشریح طرح مورد نظر خود پرداختند و علاقه مندی طرف روس را در خصوص برگزاری همایشی با حضور اصحاب تاریخ طرفین و کشورهای منطقه اعلام کردند.

چارچوب کلی طرح مذکور بدین شرح است:

"ایران و روسیه: همسویی تاریخی و ارتباطات متقابل در قرنهای ۱۶-۲۰ "عنوان :

شرح مختصر طرح: در این طرح روندهای اصلی همکاری های ایران و روسیه در چند قرن آخر و چشم انداز همکاری در آینده نزدیک مورد بررسی قرار می گیرد. طرح مذکور به صورت برگزاری کنفرانس علمی عملی خواهد شد.

در کنفرانس هشت بخش پیشبینی شده است:

- تاریخ شکل گیری روابط تجاری و دیپلماتیک بین ایران و روسیه در قرنهای ۱۶ الی ۱۸ میلادی

- فعالسازی سیاست روسیه در جنگ ۱۸۲۶-۱۸۲۸ میلادی

- حضور نظامی روسیه در اوایل قرن ۲۰

- ایران و روسیه شکل گیری سیمایی متقابل و تصورات در مورد یکدیگر

- قرارداد سال ۱۹۲۱ ایران و شوروی، دوران جدید روابط دوجانبه

- بی طرفی ایران در جنگ دوم جهانی

- دریای خزر و منطقه خزر در روابط ایران و روسیه در قرنهای ۱۹ - ۲۱

- ایران و روسیه همسویی فرهنگی، فکری، علمی و روابط متقابل در قرنهای۱۸-۲۱

همچنین برگزاری مدرسه دانشمندان جوان برای تاریخدانان جوان پیشبینی شده است

در پایان کنفرانس تدوین و چاپ مجموعه مقالات توسط این دانشمندان جوان صورت میگیرد.

سازماندهندگان طرف روسی

دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه و انستیتو شرق شناسی اکادمی علوم روسیه

اهداف طرح

- پژوهش در خصوص سیمای روسیه در ایران

- بازخوانی خاطره تاریخی مثبت و یا منفی در خصوص روسیه در ایران

- بازخوانی نقاط مشترک بین ایران و روسیه در سطح بین الملل

- مشخص کردن چشم انداز همکاری ایران و روسیه در آینده نزدیک

در ادامه فهرستی مفصل از دانشمندان ایرانی و روسی و مجموعه ای از متخصصان کشورهای حوزه قبلی اتحاد جماهیر شوروی برای شرکت در این همایش آمده است. در این دیدار ضمن تشکر از نهادهای مسئول روسی در توجه به این نکته مهم و ضرورت بازخوانی تاریخ گذشته برای تعیین مسیر روشن در آینده بر چند نکته تاکید شد:سال گذشته نخستین دور گفت و گوهای فرهنگی ایران و روسیه با شرکت برجسته ترین چهره های علمی و فرهنگی دو کشور برگزار شد که در همین مسیر بود و برای ادامه این نوع موضوعات دبیرخانه ای دائمی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایجاد شده است که میتواند در برگزاری این نوع کنفرانسهای علمی همراه شود. استمرار این نوع برنامه ها بسیار مهم است ما تجربه گفتگوی مستمر با نهادهای علمی چین و ترکیه و... را هم داریم که بسیار سودمند بوده است.

- کانونها و هسته های علمی مهمترین نهادهایی هستند که باید بار این مسئولیت را بر دوش بگیرند و خوشبختانه زیرساختهای خوبی در ایران و روسیه به این منظور فراهم شده شده است از جمله: بنیاد ابن سینا موسسه ایراس انجمن ایرانی تاریخ که هر یک میتوانند بخشی از این مسئولیت را به عهده بگیرند.طرح طرف روسی نیز بر همین نکته تاکید داشت.

- ما در چند ماه گذشته موضوع تاسیس بنیاد فرهنگی خزر را در ملاقات با مقامات روس طرح کرده ایم که مورد استقبال واقع شده است. پیشنهاد شما نیز در برگیرنده این موضوع است و یک بخش از برنامه پیشنهادی را به موضوع خزر اختصاص داده اید که کاری بسیار لازم است و در صورت شکل گیری بنیاد این نهاد نیز میتواند با برنامه های مستمری از این دست همراه شود.

- ما پیشنهاد میکنیم این موضوع اول در سطح دو کشور شروع شود و سپس به مجموعه کشورهای منطقه تسری یابد.

طرف روس با استقبال از پیشنهاد طرف ایرانی، آمادگی خود را برای اجرای این برنامه و تبدیل کردن موضوع به برنامه ای مستمر اعلام کرد و مقرر شد دیدار بعدی دو طرف با ارائه طرح اجرایی در محل دانشکاه علوم انسانی روسیه انجام پذیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی