محیط بانان ضابطان خاص دادگستری هستند


محیط بانان ضابطان خاص دادگستری هستند

رشت - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان بیان کرد: محیط بانان به عنوان ضابطان قضایی محسوب می شوند و نیروهای یگان حفاظت محیط زیست باید در تمام زمینه های کاری مرتبط با حفاظت و پایش محیط زیست اطلاعات کافی داشته و در محل انجام خدمت خود به عنوان یک منبع و مأخذ عمل نمایند.

ساسان کفایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور آشنایی بیشتر محیط بانان حفاظت محیط زیست گیلان با قوانین، مقررات و ضوابط قضایی دوره آموزشی ضابطین دادگستری با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد.
وی، هدف از برگزاری این دوره آموزشی را آشنایی هرچه بیشتر محیط بانان با آئین دادرسی کیفری و وظایف ضابطین دادگستری در راستای انجام تکالیف و مأموریت های قانونی سازمان برشمرد و اظهار داشت: محیط بانان ضابطین خاص دادگستری محسوب می شوند و باید در بخش های مختلف در زمینه حفاظت و بهسازی محیط زیست، قوانین شکار و صید، آلودگی های زیست محیطی و تخریب زیستگاه ها آموزش های لازم را با قوانین جدید فرا گیرند.
وی گفت: استان درحال حاضر با ۱۷۰ نفر محیط بان محافظت می شود که با توجه به حساسیت تنوع بی نظیر و مناطق گسترده تحت مدیریت اگر حمایت همه مردم و همکاری دستگاه محترم قضایی و نیروی خدوم و زحمتکش انتظامی همراه نباشد بی شک محیط بانان استان دراین راه مقدس با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد که ۱۴۱ شهید ۳۰۰ جانباز در کشور گواه آن است.
کفایی، در بخش دیگری از سخنانش همچنین به برپایی کارگاه های مشارکتی تدوین برنامه تالاب بین المللی انزلی اشاره کرد و بیان کرد: این کارگاه مشارکتی با هدف اجرای بهتر برنامه‌های ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی‌افزایی هر چه بهتر طرح مدیریت تالاب‌ انزلی برگزار می شود.
وی ادامه داد: دومین کارگاه مشارکتی تدوین برنامه ارتباط، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی (سیپا) تالاب بین‌المللی انزلی نیز با هدف حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه از این تالاب در شهرستان صومعه‌سرا برگزار شد.
شهرستان صومعه سرا با داشتن بیشترین مناطق چهارگانه در تالاب شامل منطقه حفاظت شده سیاه کشیم، پناهگاه حیات وحش سلکه، و بخش جنوبی پناهگاه حیات وحش سرخانکل وحدود ۱۳ رودخانه که به تالاب میریزد از این حیث دارای تنوع زیستی بالا و از اهمیت خاصی برخوردار است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان بیان کرد: پروژه های احیای تالاب انزلی در قالب برنامه میان مدت هفت ساله از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۵ تدوین شده است.
وی، ابعاد مدیریت احیای تالاب از جمله مدیریت فاضلاب، پسماند، حفاظت از اکوسیستم، مدیریت رسوبات حوزه آبخیز، پایش تالاب، فعالیت های اکوتوریستی، برنامه های آموزشی و ارتقای فرهنگ زیست محیطی در قالب ۱۰ کد پروژه تعریف شده است.
تالاب انزلی بعنوان یکی از زیست بوم‌های ارزشمند جهان، مهار کننده سیل‌های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین المللی رامسر به ثبت رسید.
علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان محسوب می‌شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب از نظر کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن وابسته است.
فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود، حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است.
این معضلات تالاب انزلی را سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب‌های در معرض خطر (مونترو) قرار داد.
گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن ۸۰ درصد در قالب سه تالاب (انزلی، امیرکلایه و بوجاق) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه، بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند. تالاب‌های استان، زیستگاه مناسب بیش از ۶۰ گونه ماهی را فراهم ساخته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل