مومو؛ چالش مجازی ترسناک اما قابل کنترل


مومو؛ چالش مجازی ترسناک اما قابل کنترل

ساری - ایرنا - این روزها «مومو» در حال جولان دادن در فضای مجازی است تا طعمه های خود را از میان دانش آموزان برای آزار و اذیت شکار کند اما این چالش پیش روی فعلی آموزش مجازی قابل برطرف شدن است در صورتی که بتوانیم محصلان و والدینشان را با چالش‌ها و آسیب‌های این عرصه آشنا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال گذشته بخش های مختلف کشورمان از جمله اقتصادی با تعطیلی صنوف و رکود بازار ، تولید با تعطیلی کارخانه ها و کاهش ساعات کاری، آموزشی با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها را تحت تاثیر خود قرار داد، اما پس از مدتی با اعمال سیستم های جایگزین وضعیت تا حدودی به روال معمول خود بازگشت.

نهادهای متولی آموزشی از جمله آموزش و پرورش و آموزش عالی در مدارس و دانشگاه ها به سمت و سوی روش جایگزین رفتند و بجای آموزش حضوری به سمت روش غیرحضوری و مجازی روی آوردند تا از این طریق بحران کووید ۱۹ بر روند آموزش و تحصیل فرزندان سیطره نکند.

در این زمان که مسئولان در فکر تامین نیازها و رفع کمبودهای ناشی از نداشتن گوشی های هوشمند و تبلت برای دانش آموزان بودند تا بخاطر این کمبود، دانش آموزی از تحصیل دور نماند دریچه دیگری از مشکلات در این بخش باز شد که آموزش را تحت تاثیر قرار داد.

تا پیش از این «مومو» کلمه‌ای غریب و بیگانه برای همگان بود اما اکنون و در روزهای خانه‌نشینی کرونایی دانش‌آموزان و آموزش مجازی، این غریبه به بحرانی برای آنها و والدینشان مبدل شده است و این وضعیت می تواند بر سیستم آموزش و تحصیل تاثیر خود را بگذارد.

اما می توان گفت در حال حاضر که چالش های ظاهری کمبود و نبود امکانات آموزش مجازی از قبیل تبلت و گوشی اندروید با بسیج توان نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی و پرداخت تسهیلات کم بهره و یا کمک خیران تاحدودی جبران شده است چالش نامحسوس و غیرقابل لمسی همچون مومو در فضای مجازی با پیاده کردن و ایجاد بسترهای متناسب قابل مقابله است تا دانش آموزانی واکسینه شده در برابر چالش هایی اینچنینی را تحویل جامعه بدهیم.

بستر سازی مقابله با چالش‌های فضای مجازی

یک کارشناس ارشد جامعه شناسی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : مومو یک ربات مجازی است که به خودی خود چالش محسوب نمی شود بلکه توانسته چالش‌های تربیتی و آموزشی حوزه کودکان و نوجوانان را پدیدار کند.

سعدیه سهرابی افزود: سالهاست ما برای مقابله با تکنولوژی از گزاره های اعتقادی، سیاسی ف فرهنگی و حوزه های دیگر استفاده کرده ایم و هیچ وقت نخواستیم این مسئله را مدنظر قرار دهیم که فرار از تکنولوژی و علم اجتناب‌ناپذیر است و هر علمی بالاخره فراگیر می شود.

وی ادامه داد : در اصل باید فرصت ها و تهدیدهای امکانات ، ابزار و تکنولوژی را شناسایی کنیم و قبل از اینکه دیگران با روشهای خود آن را به ما تحمیل کنند خودمان بستر فرهنگی آن را فراهم سازیم تا کمتر دچار چالش شویم. به عبارتی دقیق تر ما در کشورمان در خصوص ابزارهای علمی و تکنولوژی دچار تاخر فرهنگی هستیم.

این کارشناس در حوزه مسائل جامعه اضافه کرد : وقتی کرونا آمد همه پیش بینی می کردیم که آموزش قرار است مجازی شود و مجازی هم شد پس متخصصان حوزه‌های مختلف در آموزش و پرورش می‌بایست بکار گرفته می شدند تا آسیب‌های احتمالی حضور دانش آموزان در فضای مجازی و بستر اینترنت را احصا می‌کردند.

وی با ابراز تاسف از نادیده گرفتن این موضوع مهم و حساس گفت : تمهیدات مورد نیاز در این زمینه صورت نگرفت و یا حداقل ما در فضای عمومی و رسانه نشنیدیم.

سهرابی گفت : الان به هر حال مومو به عنوان چالش فعلی دانش آموزان و والدین آمده است و در دل حادثه با آن مواجه شدیم ، تهدیدی که الان وجود دارد ، آیا دستگاهها و نهادهای آموزشی آمدند بگویند روش مقابله با این کاربر غریبه چیست؟ جز اینکه در فضای عمومی برای والدین رعب و وحشت ایجاد کردیم.

وی در ادامه راهکارهای لازم برای مقابله با این چالش و دیگر چالش های فضای مجازی برای دانش آموزان را توضیح داد و افزود : آموزش و پرورش باید از متخصصان رسانه ای کمک بگیرد و راههای مقابله با این اکانت و اکانت های مشابه را در گروه شاد و گروههای درسی به دانش آموزان و والدین آموزش دهد.

سهرابی گفت: بذارید برگردیم به قبل از کرونا ، اکثریت نظرها در مورد استفاده کودکان از اینترنت و گوشی افراط و تفریط بود در حالیکه در عصر کنونی اینترنت و آنلاین بودن بخشی از زندگی تمام کودکان ماست، پس قبل از هر بحرانی می بایست به کودکان آموزش های لازم را بدهیم.

وی تاکید کرد : مشکل اساسی والدین ما این است که نسبت به نسل جدید سواد کمتری در استفاده از ابزارهای تکنولوژی دارند که یعنی بچه ها خیلی جلوتر از والدین هستند و بنابراین نصیحت های والدین و ارشادهایشان را نمی پذیرند.

این کارشناس گفت : پس والدین همانطور که از وکیل و پزشک برای امور تخصصی قضایی و درمانی استفاده می کنند می بایست از متخصصین رسانه و فضای مجازی استفاده کنند تا بتوانند بهتر نظارت و کنترل کنند.

وی همچنین از صمیمیت والدین با کودکان به عنوان بهترین راه حل در این موارد نام برد و گفت : حالا که کودک درگیر چالش مومو شد کاری بکنیم بین والدین و کودکان آنچنان صمیمیتی باشد که به والدین اطلاع دهند تا با کمک هم آن را حل کنند.

راههای مقابله با مومو روی میز شبکه شاد

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران با اشاره به اینکه برای مقابله با چالش مومو می بایست بسترهای تخصصی لازم اعمال شود از فراهم شدن راهنمای این منظور در شبکه شاد استان خبر داد.

محمد شعبانی گفت : سرفصل «گالری آسیب های فضای مجازی» توسط کارشناسان آموزش و پرورش و پلیس فتای استان در شبکه شاد ایجاد شد که در آن 130 تصویری هشدارهای لازم در خصوص فضای مجازی ارائه شد.

وی افزود : این آموزش ها به دانش آموزان یاد می دهد تا درباره مسائلی که در فضای مجازی برای آنها پیش می آید چگونه برخورد بکنند و از طریق اطلاع رسانی به والدین و معلمان این مسائل را اعلام بکنند.

معاون آموزش و پرورش مازندران همچنین گفت : در همین حال کارشناسان فتا و حوزه فضای مجازی آموزش و پرورش مازندران با رصد وضعیت به شناسایی چالش های جدید در این حوزه اقدام می کنند تا تدابیر لازم برای مقابله با آن را بیندیشند.

وی با تاکید بر گستردگی فضای مجازی و مسائل آن افزود : به همان اندازه که گستردگی برای دسترسی به امکانات و خدمات این فضا برای افراد عضو این فضا فراهم است به همان میزان می توان عنوان کرد چالش وجود دارد که می بایست برای مقابله با آن از پیش تدابیر و بسترهای مقابله را فراهم کرد.

به گفته شعبانی با توجه به اینکه در حال حاضر بیشتر اوقات فرزندان و نسل امروز در فضای مجازی سپری می شود ما به عنوان مسئولان فرهنگی و تربیتی نباید این قشر را در این فضا تنها بگذاریم و باید با چینش برنامه ها آنها را در این فضا همراهی بکنیم.

وی گفت : برای این منظور آموزش و پرورش با اعلام دعوت از نهادهای مختلف برای ارائه برنامه های تربیتی ، سرگرم کننده و آموزشی به دانش آموزان از آنها خواست تا برنامه ها و پیشنهادهای خود را به آموزش و پرورش ارائه بکنند.

معاون آموزش و پرورش مازندران افزود : برای این منظور اداره کل کتابخانه های عمومی استان با ترکیبی از ۱۰ نفره کارشناسان این نهاد و آموزش و پرورش سایت «کتاب شاد» را به منظور ارائه آنلاین کتاب ها و معرفی آنها راه اندازی کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری دیگر نهادهای مرتبط با حوزه جوانان و نوجوانان شاهد این باشیم که با غنی سازی برنامه ها در فضای مجازی در مقابله با چالش ها فرزندانمان را واکسینه بکنیم و از این طریق فضای مجازی را از تهدید به فرصت مبدل کنیم.

شعبانی اضافه کرد : کرونا هرچند تبعات ناخوشایندی را برای جامعه به بار آورد ولی می توان از آن به عنوان فرصتی استفاده کرد و همانطور که امکاناتی به عنوان آموزش مجازی به فضای آموزش اضافه شد با گذر از چالش هایی نظیر مومو از بستر فضای مجازی برای ارائه برنامه ها و اهداف تربیتی و آموزشی استفاده بکنیم.

مومو یک اکانت شبکه مجازی واتس آپ است که در ابتدا کاربر یک لینک تماس از سوی مومو دریافت و پس از شروع به گفت وگو از سوی حساب کاربری مومو، فرد به رفتارهای خطرناک دعوت می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل روز معلم | عکس تبریک روز معلم