پسته فارس از گمرک دیگر استان‌ها صادر می‌شود


پسته فارس از گمرک دیگر استان‌ها صادر می‌شود

شیراز- ایرنا- رییس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس گفت: با توجه به وجود برخی موانع و مشکلات در صادرات پسته از استان فارس، این محصول از گمرک دیگر استان‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

خسرو فروغان، یکشنبه در نشست کمیسیون صادرات، واردات و گمرک این اتاق در شیراز افزود: فارس در زمینه صادرات و واردات محصولات کشاورزی به ویژه میوه و تره‌بار از لحاظ کمی و کیفی در کشور برتر است اما در زمینه صادرات همین محصولات با مشکلاتی دست به گریبان است.
او ادامه داد: پسته نیز جزو یکی از کالاهای جدید و فاقد نشان در استان فارس است که همین مساله سبب شده دستگاه‌های متولی توجه چندانی به این محصول نداشته باشند و این در حالی است که پسته استان فارس به دلیل کیفیت بالایی که دارد در برخی نقاط کشور شناخته شده است.
وی، یکی از مشکلات پیش روی صادرات پسته از فارس را قیمت پایه آن دانست و اضافه کرد: قیمت پایه این محصول با قیمت واقعی فروش آن در خارج از کشور تفاوت بسیاری دارد.
او گفت: از طرفی نبود آزمایشگاه‌های استاندارد برای این محصول در استان نیز مشکلاتی را برای صادرات آن به وجود آورده که نیاز است نسبت به ایجاد آزمایشگاه‌های تایید استانداردهای این محصول اقدام شود.

لزوم تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی محصولات کشاورزی
رییس اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم، با اشاره به مشکلات پیش روی تولید و صادرات محصولات کشاورزی از جمله پسته این استان، بیان داشت: برای رفع این مشکلات نیاز است که کنسرسیوم‌های صادراتی در فارس تشکیل شود.
محمد دانش‌نیا افزود: برای حل مشکلات موجود در زمینه فرآوری پسته نیز تشکیل انجمن پسته در این استان می‌تواند اثرگذار باشد.
وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۶ گمرک باید ارزش صادراتی پسته به عنوان پیشنهاد به سازمان توسعه تجارت اعلام شود.

گستردگی باغ‌های پسته فارس در سطحی افزون بر ۳۰ هزار هکتار
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، سطح زیر کشته پسته در این استان را حدود ۳۰ هزار هکتار برشمرد و افزود: از این میزان ۲۰ هزار هکتار باغ‌های بارور و افزون بر ۱۰ هزار هکتار غیر بارور (درختان پسته هنوز به مرحله محصول دهی نرسیده‌اند) است.
صمد رنجبری اظهار داشت:: گستره کشت پسته در فارس عمدتا در شهرستان‌های نی‌ریز، سروستان، استهبان، مرودشت، خرامه ، کازرون و شیراز و بیشتر از نوع احمدآقایی، کله قوچی و اکبری است.
وی ادامه داد: سال 98 میزان محصول پسته برداشت شده در این استان حدود ۱۵ هزار تن بود که پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان به ۲۰ هزار تن برسد.
خداداد رحیمی مدیر کل گمرکات استان فارس هم در مورد میزان پسته صادر شده از ااین ستان به خبرنگار ایرنا گفت: در سال ۹۸ و ۶ ماهه نخست سال ۹۹ از گمرک فارس پسته‌ای به خارج از کشور صادر نشده و صادرات این محصول بیشتر از گمرک دیگر استان‌ها انجام شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟