ساخت بارگاه امام‌زاده یحیی (ع) در گناباد آغاز شد


ساخت بارگاه امام‌زاده یحیی (ع) در گناباد آغاز شد

گناباد- ایرنا- رییس اداره اوقاف و امور خیریه گناباد از آغاز عملیات اجرایی ساخت ساختمان جدید بارگاه امام زاده یحیی (ع) از برادران امام رضا (ع) خبر داد.

حجت الاسلام حسن تقوی مند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ساختمان جدید بارگاه امام زاده یحیی بن موسی بن جعفر (ع)
با زیربنای ۵۰۰ متر مربع در دست ساخت است.

وی ادامه داد: توسعه صحن جامع این بارگاه به مساحت ۸۰۰ متر مربع هم در دست اقدام است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه گناباد گفت: برای توسعه صحن این امام زاده که در قله کوهی قرار دارد تاکنون دو میلیارد ریال هزینه شده است و ایجاد راه دسترسی به بارگاه امام زاده یحیی (ع) نیز به طول سه کیلومتر آغاز و با هزینه پنج میلیارد ریال انجام شده است
مزار امامزاده یحیی ابن موسی‌ ابن جعفر(ع) در بالای کوهی به‌نام چاه ‌مزار در ۴۲ کیلومتری شمال غرب گناباد واقع شده که محل زیارت بسیاری از محبان و شیعیان اهل بیت(ع) قرار گرفته و این منطقه به همین علت کمر زیارت نامگذاری شده است.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد با پنج هزار ۷۰۰ موقوفه و رقبه در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

وجود پنج بقعه متبرکه برادران امام رضا(ع) در شهر کاخک و روستاهای خانیک، کمر زیارت، محیی آباد و بیمرغ از جمله ظرفیتهای گردشگری مذهبی گناباد به شمار می رود.

جمعی از علویان و در راس آنها برادران امام رضا(ع)، در زمان مامون قیام کردند اما سران علویان توسط نیروهای مامون دستگیر و به مرو آورده و زندانی شدند ولی بعد از شهادت حضرت امام رضا(ع)، سلطان محمد عابد(ع) و برادرش زید و سایر برادران از زندان گریختند و تصمیم به سفر به بصره گرفتند.

هنگامی که شیعیان و ارادتمندان امام هشتم (ع) از حرکت ایشان مطلع شدند به یاریشان شتافتند و مامون بعد از اطلاع از این قضیه عده‌ای را در تعقیب آنان فرستاد و جنگ سختی بین آنها در گرفت که بسیاری از شیعیان شهید شدند و بقیه عقب‌نشینی کردند ولی محمدبن موسی بن جعفر و برادرانش زید و عبدالله و یحیی و حمزه و ابراهیم علیهم‌السلام گریختند و از کوه‌های کوه سرخ به ترشیز (کاشمر) وارد شدند.

چون مامون از حضور این افراد ترسان و نگران بود به حکام شهرهای مسیر راه نامه ‌نوشت که این علویان را دستگیر و یا به‌قتل برسانند از جمله حمزه موسی ‌بن جعفر (ع) را در سوسفید ترشیز(سوبد معروف به باغ‌مزار کاشمر) به‌ شهادت ‌رساندند.

دیگر برادران حضرت رضا (ع) نیز از کاشمر به طرف کوه‌های گناباد متواری و یحیی‌بن جعفر(ع) در کوه‌های آبادی جیج(کمر زیارت) و سلطان محمد عابد(ع) در کاخک گناباد و حضرت زید و عبدالله (ع) در روستاهای افرز و کارشک به شهادت رسیدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در حیفا