نکات مهم در مورد تعویض روغن موتور خودرو


نکات مهم در مورد تعویض روغن موتور خودرو

عواقب استفاده از روغن نامناسب و تاخیر در تعویض روغن موتور منجر به تحمیل هزینه‌های سنگینی از جمله یاتاقان زدن می‌شود.

به گزارش افکارنیوز،

تعویض روغن موتور همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودرو‌ها است، به خصوص این مساله در خودرو‌هایی که قیمت گران‌تری دارند نگرانی بیشتری ایجاد می‌کند.

روغن موتور مایه حیات خودرو‌ها می‌باشد، بدون وجود آن موتور خودرو از کار می‌افتد. وظیفه اصلی روغن موتور خودرو روان سازی و جلوگیری از اصطکاک اجزای متحرک موتور و هم چنین جلوگیری از فرسودگی می‌باشدو صدای فعالیت موتور خودرو نیز تغییر می‌کند.

قبل از دیدن این نشانه‌ها باید نسبت به تعویض روغن موتور خودرو اقدام کنیم، اما بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو چگونه تشخیص داده می‌شود.

اغلب سازندگان خودرو توصیه می‌کنند در خودرو‌های بنزینی با تکنولوژی روز دنیا هر ۱۰۰۰۰ هزار کیلومتر، یا هر سال یک یا دو بار، باید تعویض روغن شوند.

البته شرایط ذکر شده در مورد کارکرد خودرو در حالت معمولیه و در شرایط سخت کارکرد قضیه کاملا فرق می‌کند.

چرا باید روغن موتور را در فواصل مشخصی تعویض کنیم؟

برای تعویض روغن موتور و فیلتر روغن، زمان مناسب تعویض روغن موتور خودرو به مسافت طی شده توسط خودرو و زمان ماندگی روغن در داخل کار‌تر موتور بستگی داره؛ چون تغییرات خواص روغن موتور، به مقدار کارکرد موتور و به مدت زمانی که روغن در موتور بوده، بستگی زیادی داره. البته موارد خاص مثل استارت زدن زیاد در هوای سرد یا حرکت زیاد در مسیر‌های پر ترافیک، مدت زمان تعویض روغن موتور و فیلتر روغن رو جلوتر می‌اندازد.

چرا روغن موتور باید تعویض شود

با پاکسازی دوده‌های حاصل از عملیات احتراق، روغن موتور آلوده شده و مواد افزودنی‌ای که در آن وجود دارند به همین دلیل، تجزیه و اکسید می‌شوند که رنگش را تیره می‌کنند. در نتیجه در مدت عمر روغن، گرانروی آن بیشتر شده و خواص پاکنندگی، جذب ذرات معلق و روانکاری آن کاهش می‌یابد و باید تعویض گردد.

نکات مهم در مورد تعویض روغن موتور

بهتر است هنگام تعویض روغن، فیلتر روغن نیز تعویض گردد.

در موتور‌های با تکنولوژی بالا نباید از روغن‌های موتور با سطح کارآیی پایین‌تر استفاده شود.

در موتور‌های قدیمی برای استفاده از روغن موتور‌های باکیفیت می‌بایست جانب احتیاط را نگهداشت و در صورت لزوم تفاوت سطوح از یک درجه بیشتر نباشد.

با توجه به عوامل گوناگون از قبیل کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، ترافیک، نوع رانندگی و بسیاری موارد دیگر کیلومتر کارکرد ذکر شده برای روغن موتور عموما قابل حصول نبوده و تعویض روغن قبل از رسیدن به حداکثر زمان کارکرد، توصیه می‌گردد.

در زمان تعویض روغن، از دستگاه‌های مکش که روغن را از بالای موتور، می‌نمایند استفاده نکنید. چرا که به دلیل تجمع رسوبات و آلودگی‌ها در کف کارتر روغن، تخلیه از انتهای کارتر موجب خروج بیشتر لجن و سایر آلاینده‌ها خواهد شد.

استفاده از ظروف پلاستیکی نسبت به فلزی، مقرون به صرفه‌تر بوده و آلودگی کمتری داشته و میزان هدر رفتن روغن پایین‌تر خواهد بود.

هنگام خرید روغن موتور همواره باید به خاطر داشت الزاما گرانترین روغن همیشه مناسب‌ترین نمی‌باشد.

روغن موتور در هر صورت موجب آسیب به پوست می‌شود، از تماس طولانی مدت با آن باید اجتناب کرد.

از ترکیب دو نوع روغن موتور غیرهمنام و یا با دو سطح کیفی متفاوت خودداری کنید، زیرا تاثیر متقابل مواد افزودنی بعضا متفاوت موجود در روغن‌ها بر روی یکدیگر، منجر به صدمات شدید به موتور می‌شود.

متوسط زمان تعین شده برای تعویض روغن در کشور‌های پیشرفته صنعتی ۱۳۰۰۰ کیلومتر و برای کشور ما، ایران این رقم حدود ۳۰۰۰ کیلومتر می‌باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاثیر سال اژدها بر متولدین سال‌های دیگر چگونه است؟