رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ایجاد توانمندی در جوانان است


رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ایجاد توانمندی در جوانان است

حجت الاسلام رفیعی گفت: رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کارآفرینی، ارتقای مهارت و ایجاد توانمندی در جوانان است

رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ایجاد توانمندی در جوانان است

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه همایش علمی"گام دوم انقلاب و رسالت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای" که بصورت مجازی برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی از صاحب نظران حوزه علوم انسانی و استاد حوزه و دانشگاه ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه صفر با اشاره به خطبه امام زین العابدین (ع) در اولین روز این ماه اظهار کرد: این امام همام در این خطبه به شش ویژگی اهل بیت (ع) اشاره کرده اند که نخستین ویژگی علم وآگاهی است و در طول تاریخ ظالمان برمرکب جهل مردم سوار شده اند و حلم، سخاوت، شجاعت، فصاحت و محبت دردل‌های مردم از دیگر این ویژگی‌ها مطرح شده است.

او افزود: بیانیه گام دوم که بعضی آن را هم عرض وصیت نامه امام راحل دانسته اند با این تفاوت که وصیت نامه نگاه چند سال بعد از انقلاب بود، اما بیانیه گام دوم نگاهی چهل ساله بعد از انقلاب است.

رفیعی با بیان اینکه دانشگاه فنی وحرفه‌ای رسالتی بالاتر از دیگر مراکز آموزش عالی دارد، گفت: رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کارآفرینی، ارتقای مهارت و ایجاد توانمندی در جوانان است. بار‌ها گفته ام اشکال آموزش و پرورش ما این است نیرو تربیت می‌کند دانشگاه می‌روند، اما این‌ها توانمند در ارائه خدمت نیستند.

او تصریح کرد: فرض کنیم دانشجویی که با بالاترین رتبه علمی مدرک گرفته و بعد که وارد بازار کارمی شود، نمی‌تواند پاسخگوی جامعه باشد، بنابراین حُسن دانشگاه فنی و حرفه‌ای اینجاست که نیروی کارآمد برای صنعت و بازار کار کشور ایجاد می‌کند و با داشتن بیش از ۱۷۰ مرکز در سراسر کشور، شناسایی این استعداد‌ها و بارور ساختن آن‌ها یکی از بزرگترین رسالت‌های این دانشگاه است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مدیریت جهادی یعنی اعتماد به اصل «ما می‌توانیم»، که بنده معتقدم عامل عزت و پیشرفت ایران در همه عرصه هاست آن هم مدیریت جهادی که از ایمان اسلامی الهام گرفته شده باشد.

رفیعی گفت: یک فرمایشی از رهبری وجود دارد که آنچه انقلاب اسلامی به مردم ما داد فرهنگ جهادی بود. ما باید این روحیه را حفظ کنیم این روحیه باکار علمی و نظم تشکیلاتی هیچ منافاتی ندارد بلکه اتفاقا کار علمی را هم همین روحیه جهادی کلید می‌زند و درمدیریت جهادی نباید کار زمین بماند.

او افزود: غرب با تکیه بر دانش خود توانست برای خود ثروت، نفوذ و قدرت ۲۰۰ ساله فراهم کنند وبا وجود تهی دستی در بنیان‌های اعتقادی و اخلاقی و با تحمیل سبک زندگی خود به جوامع عقب مانده از کاروان علم، اختیار سیاست واقتصاد آن‌ها را بدست گیرد.

خلاقیت نیاز به دانشگاه ندارد

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اولین توصیه مقام معظم رهبری این است پس از انقلاب در دانش و فناوری به رتبه ۱۶ درمیان بیش از ۲۰۰ کشور رسیدیم بنابراین به دانشجویان در دانشگاه فنی وحرفه‌ای تأکید می‌کنم درست است که تحصیلات شما به دو یا چهارسال محدود می‌شود، اما خلاقیت نیاز به دانشگاه ندارد خیلی از خلاقیت‌ها باید در کارگاه‌ها شکل بگیرد.

رفیعی عنوان کرد: معنویت و اخلاق که خیلی مهم است معظم له در این بیانیه می‌فرمایند معنویت یعنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی از جمله اخلاص ایثار توکل که امروزه علم غربی با این معنویت همراه نیست. لذا جوانان عزیز از علم و پژوهش درکنار معنویت غافل نشوید دررشته‌های فنی از تحقیق و پژوهش از راهکار‌های جدید غافل نشوید. همه چیز با تحصیل به دست نمی‌آید این همان خلاقیت است.

او تصریح کرد: مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد می‌فرمایند اقتصاد یک نقطه کلیدی و تعیین کننده است؛ اقتصاد قوی نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف نقطه ضعف. ایشان می‌فرمایند انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به مانشان داده بنابراین بعد از انقلاب کارش درست بوده حال چه شده که با عملکرد‌های ضعیف، اقتصاد کشور از برون وخارج دچار چالش کرده است.

او گفت: توصیه چهارم عدالت و مبارزه با فساد است که این دو لازم و ملزم یکدیگر هستند. ۵۰ بار در قرآن کلمه فَساد آمده است، وقتی خدا خواست انسان را خلق کند مشورتی با ملائکه کردند که من فرشته وحیوان را خلق کردم، می‌خواهم یک موجود ترکیبی بوجود آورم که هم شهوت دارد هم غریزه هم عقل و وجدان، تمام ملائکه اعتراض کردند می‌خواهید کسی را خلق کنی که باعث فساد وخونریزی می‌شود، خداوند فرمود من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید و انسان را خلق کرد.

رفیعی ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند فساد اقسامی دارد فساد سیاسی مثل فساد مدیران، فساد اقتصاد مثل اختلاس، فساد اعتقادی مثل اعتقاد جوانان فساد اجتماعی مثل روابط نامشروع. فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی توده چرکین کشور‌ها و نظام‌ها هستند که اگر در بدنه نظام اسلامی وارد شوند زلزله و ویرانگر و ضربه زننده به مشروعیت آن خواهد بود.

او افزود: استقلال و آزادی استقلال ملی به معنی آزادی ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی ملت‌های سلطه گر جهان است. زمان طاغوت اجازه خلاقیت در تولید را نمی‌دادند چهل سال از انقلاب می‌گذرد با اینکه ما مشکلاتی داریم، اما ۹۸ درصد روستا‌ها صاحب برق، آب، گاز و جاده ومخابرات شده اند. دراین سال‌ها پیشرفت پزشکی پیشرفت ساخت سلاح را داشته ایم، ایجاد یاس در مردم گناه است آقا می‌فرمایند به آینده امیدوارم به این جوانان نیز امیدوارم ما جامعه‌ای داریم که تعداد جوانان آنان بالاست.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره بر اینکه عزت ملی ما در کنار روابط خارجی و مرزبندی با دشمن باید حفظ شود، گفت: مذاکره در ذلت یعنی کوتاه آمدن، یعنی واگذاری یعنی عقب نشینی و گرنه نباید قراردادی که با پشتوانه کشور‌های اروپایی وخود آمریکا بسته شد با این سهولت توسط یک دیوانه پاره شود. بار‌ها رهبری فرمودند اقتصاد مقاومتی یعنی اعتماد به دانش داخلی به شرط اینکه از عوارض وآسیب‌هایی همچون اختلاس و ضعف مدیریتی پرهیز شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات صبح بخیر عاشقانه؛ اس ام اس صبح بخیر عاشقانه، متن صبح بخیر عاشقانه و صمیمانه