روزانه بیش از 400 کامیون کالا از مرز مهران به عراق صادر می شود


روزانه بیش از 400 کامیون کالا از مرز مهران به عراق صادر می شود

ایلام- ایرنا - مدیرکل گمرک استان ایلام از تردد روزانه بیش از 400 کامیون کالا از طریق مرز بین المللی مهران خبر داد و گفت: این آمار نسبت به سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است.

روح الله غلامی روز سه شنبه در نشست کارگروه صادرات غیر نفتی استان ایلام اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۱۰۷ هزار کامیون از مرز بین المللی مهران به عراق تردد داشتند اما امسال به دلیل محدودیت های کرونا و انجام صادرات تنها در ۲ روز از هفته(روزهای یکشنبه و چهارشنبه) به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی از اعلام ممنوعیت ۲۲ قلم کالا برای صادرات به کشور توسط این کشور خبر داد و افزود: فعلا تجارت در مرز مهران با تحویل بار از طرف ایرانی به طرف عراقی در حال انجام است و امیدواریم با تداوم آن و برداشت محدودیت های صادراتی برای برخی اقلام شاهد رونق صادرات از مرز بین المللی مهران باشیم.

غلامی یادآور شد: بیشترین حجم صادرات گمرکات استان ایلام مربوط به کشور عراق به وزن قریب به ۲ میلیون تن و ارزش بیش از یک میلیارد و یکصد و ۲۲ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل گمرک استان ایلام ادامه داد: در سال گذشته جمعا بیش از ۲ میلیون و ۷۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۸۳ میلیون دلار از طریق مرز بین المللی مهران (اظهار شده گمرگ) صادر شده که از لحاظ وزنی ۲۴ درصد رشد داشته‌ است.

وی اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی شامل محصولات کشاورزی، مصنوعات پلاستیکی از جمله آهن، فولاد، ماشین آلات، وسایل مکانیکی، اجزا و قطعات وسایل نقلیه، کاشی، سرامیک، موزاییک، مصالح ساختمانی و شیشه است.

مدیرکل گمرک استان ایلام تصریح کرد: از نیمه دوم اسفند سال گذشته به علت شیوع کرونا فعالیت تجاری از طرف عراق متوقف شد که منجر به کاهش صادرات شده و در همین مدت حجم صادرات محدود استان طی فروردین و اردیبهشت سال جاری بیش از یک هزار و ۹۷۰ تن و به ارزش ۵۷۲ هزار دلار بوده است.

شهر مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی، مهمترین و اصلی‌ترین مسیر تردد خودروهای شخصی، کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات عراق است.

این مرز به دلیل برخورداری از امنیت و کوتاهی مسافت با کشور عراق یکی از پرترددترین مرزهای زمینی به کشور عراق محسوب می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دادا محمد کجوری