نحوه توزیع و قیمت‌گذاری واکسن کرونا پس از ساخت چگونه خواهد بود؟


نحوه توزیع و قیمت‌گذاری واکسن کرونا پس از ساخت چگونه خواهد بود؟

گجت نیوز در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در حال ساخت واکسن کرونا هستند، اما پس از ساخت موفقیت‌آمیز واکسن کروناویروس نحوه توزیع و قیمت‌گذاری آن چگونه خواهد بود؟ هم‌اکنون 165 شرکت دولتی و خصوصی در حال ساخت واکسن کرونا هستند که 26 شرکت به مرحله آزمایش بالینی روی انسان رسیده‌اند، اما پس از این که این... نوشته نحوه توزیع و قیمت‌گذاری واکسن کرونا پس از...

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در حال ساخت واکسن کرونا هستند، اما پس از ساخت موفقیت‌آمیز واکسن کروناویروس نحوه توزیع و قیمت‌گذاری آن چگونه خواهد بود؟

هم‌اکنون ۱۶۵ شرکت دولتی و خصوصی در حال ساخت واکسن کرونا هستند که ۲۶ شرکت به مرحله آزمایش بالینی روی انسان رسیده‌اند، اما پس از این که این شرکت‌ها موفق به ساخت واکسن کروناویروس شدند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این واکسن ابتدا در کدام کشورها توزیع خواهد شد و قیمت آن چقدر خواهد بود؟

چه کشورهایی اول از همه واکسن کرونا را دریافت می‌کنند؟

شواهد حاکی از آن است که کشورهای اتحادیه اروپا زودتر از سایر کشورها به واکسن کرونا دسترسی پیدا خواهند کرد. در واقع اگر واکسن ویروس کرونا به تایید نهایی برسد، ‌در چنین شرایطی اگر تولید کننده پیش از آن با اتحادیه اروپا توافق کرده باشد، کشورهای عضو قادر خواهند بود واکسن را دریافت کنند، اما احتمال دارد دسترسی کشورهای عضو بر اساس اولویت جمعیتی باشد. در همین راستا هنگامی که یک کشور عضو اتحادیه به واکسن کرونا دسترسی یابد، در خصوص قیمت‌گذاری و اولویت توزیع با شهروندان خود تصمیم خواهد گرفت.

استراتژی کمیسیون اروپا این گونه است کشورهایی که دارای درآمد بالا هستند، تحت عنوان گروهی از خریداران بین‌المللی عمل کنند تا مراحل ساخت واکسن‌های موثر و ایمن با سرعت بیشتری انجام شود و بسیاری از کشورها بتوانند به این واکسن دسترسی پیدا کنند. این در حالی است که پیش از ورود جدی کمیسیون اروپا به موضوع پیش خرید واکسن کرونا، کشورهای هلند، ایتالیا، فرانسه و آلمان به صورت جمعی با شرکت آسترازنکا، تولیدکننده واکسن احتمالی دانشگاه آکسفورد توافق کردند.

پیش خرید واکسن توسط کشورها در حالی اتفاق افتاده است که سازمان جهانی بهداشت در مقیاس جهانی طرح کوواکس COVAX را ارائه داده است تا واکسن کرونا عادلانه‌تر و سریع‌تر برای تمامی کشورها اعم از ثروتمند و فقیر تامین شود.

قیمت واکسن کروناویروس چقدر خواهد بود؟

در حال حاضر نه نمایندگان شرکت‌های داروسازی، نه کمیسیون اروپا و نه محققان نمی‌توانند قیمت هر دوز واکسن را برای شهروندان به صورت دقیق محاسبه کنند. البته برخی شرکت‌ها قیمت‌های تولیدی آن را به صورت تقریبی اعلام کردند، اما هنگامی که واکسن کرونا به تایید نهایی برسد، قیمت آن بسته به نوع تقاضا، اهمیت و کارایی می‌تواند متفاوت باشد. همچنین مشخص نیست هر شخص باید چه مقدار دوز از واکسن کروناویروس را دریافت کند تا در مقابل این بیماری ایمن شود.

در همین راستا استفان دوکرزماکر، سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد هدف ما این است که مطمئن شویم واکسن کرونا با قیمت اقتصادی به دست شهروندان برسد. وی افزود حتما نیازی نیست که این واکسن از سوی شرکت‌ها به صورت رایگان توزیع شود، اما حداقل باید برای تمامی اقشار جامعه مقرون به صرفه باشد. گفتنی است چند شرکت داروسازی نیز اعلام کرده بودند در صورت نهایی شدن مراحل ساخت واکسن، آن را به شکل غیرانتفاعی به بازار عرضه خواهند کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در حیفا