لایق شاعر خوب، سیاست باز بد و افراطی


سلیمان لایق شاعر خوب، سیاست باز بد و ناسیونالیست افراطی قومی بود! سلیمان لایق را از نزدیک می شناختم چون مسوول شعبه تبلیغ و فرهنگ کمیته مرکزی ح د خ ا بعداً حزب ( وطن ) از طرف بیروی سیاسی بود و من مسوول سکتور تجزیه و تحلیل در همان شعبه...

سلیمان لایق شاعر خوب، سیاست باز بد و ناسیونالیست افراطی قومی بود!
سلیمان لایق را از نزدیک می شناختم چون مسوول شعبه تبلیغ و فرهنگ کمیته مرکزی ح د خ ا بعداً حزب ( وطن ) از طرف بیروی سیاسی بود و من مسوول سکتور تجزیه و تحلیل در همان شعبه بودم.

اسماعیل اکبر، ببرک ارغند، ربانی بغلانی، ظاهر دروگر، حسن مسرور و حنیف بکتاش هم از دیگر مسوولین سکتور ها بودند، البته فقیر محمد ودان و دادعلی نیرو از معاونین شعبه بودند، حد اقل اگر روزمره نه، هفته یکبار باهم دید و وادید و یا جلسه داشتیم.

لایق در دنیای شعر، شعر های خوب سروده است که با هر ذوق برابر است، در دنیای سیاست موضیع معین و استقامت درست نداشت و بیشتر به یک سیاست مدار اپرچونیست شباهت داشت و در درون حزب هم همواره با رهبران حزب میانه خوبی نداشت و به این طرف و آن طرف می لغزید و در زمان داکتر نجیب بیشتر به مسایل قومی توجه کرد و یکی از افراد قدرتمند در کنار نجیب گردید و در همان زمان بود که ارقام غلط را در مورد ترکیب قومی کشور به نشر رسانید، هزاره ها و اوزبیک ها را از سه تا شش فیصد، تاجیک ها را دوازده فیصد و پشتون ها را شصت فیصد تخمین زده بود که در همان زمان جنجال آفرید.

بعد از سقوط داکتر نجیب نظریه خود را در باره داکتر نجیب هم تغییر داد و جملات ناشایسته در مورد موصوف به زبان آورد.
لایق مدت را در پیشاور و بعد در آلمان زندگی کرد و در زمان کرزی به کابل بازگشت و گفته می شود که در پشت پرده با کرزی و احمدزی از نزدیک در تماس بود و به آنها مشورت می داد.

در گذشت لایق میان چیز فهمان جامعه افغانستان کنش ها و واکنش های گوناگون داشت و از همه جای تعجب این است که از درگذشت لایق بیشتر جهادی ها و به خصوص روشنفکران مطرح تاجیک و تا جایی هزاره ها متاثر شده اند.

حسن علی عدالت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نخستین نمایشگاه قرآن کریم حکومت طالبان