در قم ایران: 37 میلبون بده جنازه را تحویل بگیر (عکس)


فوتی کرونای مهاجر افغانستان در بیمارستان شهید بهشتی قم، به دلیل بدهی ترخیص نشد. این در حالی است که ستاد مبارزه با کرونا جمهوری اسلامی ایران، اعلام نموده بود که تمام بیماران کرونای ایرانی و افغانستانی به صورت رایگان درمان می...

فوتی کرونای مهاجر افغانستان در بیمارستان شهید بهشتی قم، به دلیل بدهی ترخیص نشد.
این در حالی است که ستاد مبارزه با کرونا جمهوری اسلامی ایران، اعلام نموده بود که تمام بیماران کرونای ایرانی و افغانستانی به صورت رایگان درمان می شوند.

۳۷ میلیون تومان پرداخت کنید، جنازه را تحویل بگیرید!
۱. یک لحظه تصور کنید، خانواده‌ی عزیزش را از دست داده، رفته جسد بی‌جانش را تحویل بگیرد، اما یک مرتبه دستور صادر شود که مبلغ ۳۷ میلیون تومان(به‌انداره تمام اندوخته سی‌ساله‌ای یک کارگر مهاجر) هزینه‌اش را هم پرداخت کنید. چه حالی برای‌تان دست می‌دهد؟ از این جهت، به مهاجرین مظلوم و بی‌پناه مقیم ایران سفارش می‌کنیم کرونا را جدی بگیرید؛ که با بی‌پروایی و بی‌احتیاطی، هم جان‌تان در خطر است، هم مال‌تان!

۲. سختی‌ها و مشکلات بحران ناشی از تحریم اقتصادی ایران برای ما قابل درک است. بحث ما هم این نیست که چرا این هزینه را از یک بیمار می‌گیرند. بحث این است که بارها از زبان مقامات جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌ها شنیده‌ایم که خدمات بهداشتی و درمانی به اتباع ایران و افغانستان یک‌سان و درمان بیماران کرونایی رایگان است. آقای روحانی، رئیس جمهور در جریان عیادت تلویزیونی از یعقوب یسنا، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، سخنگوی وزارت بهداشت و اخیرا آقای عراقچی در سفر به افغانستان، این مطلب را یادآوری و هر کدام بارها به نحوی منت‌گذاری کرده‌اند. اما حقیقت، غیر از آن‌چیزی است که در رسانه‌ها ادعا می‌شود؛ یا شاید رایگان بودن خدمات درمانی بیماران کرونایی تنها برای نام‌آوران است؛ نه برای مهاجرین بی‌نام و نان در ایران.

۳. یکی از اقوام که به کرونا مبتلا شده بود، پس از دو هفته تحمل بیماری و بستری در بیمارستان شهید بهشتی قم، دیروز (۱/ ۵/ ۱۳۹۹) فوت نمود. اول صبح برای ترخیص و تشریفات اداری به بیمارستان رفتیم، ارجاع دادند به صندوق حساب‌داری. وقتی به صندوق مراجعه کردیم، دستور داد به پرداخت ۳۷ میلیون تومان هزینه بیماری که فوت شده است. پرسیدیم مگر درمان بیماران مبتلا به کرونا رایگان نیست؟ گفتند تا پیش از عید رایگان بود، بعد از آن نه. رفتیم به بخش مددکاری بیمارستان، آن‌ها نیز همین جواب را دادند و سرانجام بعد از کل جنجال، گفتند تنها همکاری که می‌توانیم، نصف مبلغ را پرداخت کنید، جنازه را تحویل بگیرید؛ به جای نصف باقی مانده، مدارک شناسایی‌تان را گیرو بگذارید، وقت پول را تامین کردید، بیایید مدارک‌تان را ببرید. چند مرتبه دفتر رئیس بیمارستان رفتیم، هر بار رفتیم منشی‌اش گفت نیست و او نیز تاکید می‌کرد که رئیس نمی‌تواند بیش از آن‌چه دفتر مددکاری گفته، کاری کند. سرانجام، ناچار مبلغ ۹ میلیون تومان را تامین و پرداخت نمودیم، در مقابل ۲۷ میلیون تومان باقی مانده، سه جلد گذرنامه را گیرو گذاشتیم تا اجازه ترخیص جنازه را دادند.

۴. تنها همکاری که در مورد فوتی‌های کرونایی در شهر قم را شاهدش بودم، معافیت از پرداخت هزینه‌ی قبرستان و عوارض شهرداری در بهشت معصومه است. در این بخش همکاری کردند. دو روحانی موظف از اول تا آخرین لحظه‌ی تشییع، تکفین و تدفین، عزاداران را همراهی و رهنمایی کردند، خداوند اجرشان دهد!
۵. حقیقت ماجرا را به سفارت افغانستان در تهران رسانده‌ایم، پی‌گیر و منتظر می‌مانیم که تا کجا می‌تواند از حقوق مهاجربن مظلوم و بی‌پناه دفاع کند.

دکتر عبدالعلیم برهانی


در قم ایران: 37 میلبون بده جنازه را تحویل بگیر (عکس)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو