بیش از یک هزار میلیارد ریال به حساب گندمکاران کردستانی واریز شد


بیش از یک هزار میلیارد ریال به حساب گندمکاران کردستانی واریز شد

سنندج - ایرنا - نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: تاکنون یک هزار و 110 میلیارد و 185 میلیون و 437 هزار ریال بهای خرید تضمینی گندم به حساب گندمکاران این استان که محصول خود را تحویل مراکز خرید داده‌اند، واریز شده است.

جمال صالحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه از ابتدای فصل خرید گندم (یکم تیرماه سال جاری) تاکنون ۱۸۴ هزار و ۹۲۱ تُن گندم مازاد برنیاز کشاورزان استان خریداری شده است، اظهار داشت: ۵۶ هزار و ۸۱ تُن گندم در بیجار، ۴۲ هزار و ۱۰ تُن در سقز، ۲۵ هزار و ۶۸۴ تُن در کامیاران، ۲۷ هزار و ۶۵۴ تُن در قروه و ۲۱ هزار و ۹۳۸ تُن در دهگلان خریداری شده است.

وی اضافه کرد: هفت هزار و ۵۷۱ تُن در دیواندره، سه هزار و ۲۰۸ تُن در سنندج، ۴۳۸ تُن در بانه، ۲۹۰ تُن در مریوان و ۸۳ تُن گندم در سروآباد هم تاکنون به مراکز خرید گندم در این استان تحویل داده شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با اعلام اینکه آهنگ خرید روزانه گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان ۱۶ هزار و ۱۹۴ تُن است، افزود: لیست خرید گندم تا ۱۹ تیرماه امسال توسط مراکز خرید در اختیار بانک کشاورزی استان قرار داده شده و بهای خرید گندم تا این تاریخ هم به حساب گندمکاران واریز شده است.

صالحی از رشد ۶ درصدی خرید گندم در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: میزان بهای واریز شده خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزان استان یک هزار و ۱۱۰ میلیارد و ۱۸۵ میلیون و ۴۳۷ هزار ریال است.

وی تاکید کرد: فرآیند خرید گندم در مراکز خرید و سیلوها با رعایت همه موارد بهداشتی همچون استفاده از ماسک و موادضدعفونی انجام می‌شود و ساعت کار هم در این مراکز از هشت صبح تا ۲۰ تعیین شده که با پیشنهاد فرمانداران در ایام پیک خرید قابل تغییر و افزایش است.

استان کردستان دارای ۲۸ میلیون هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد بوده و دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

تولید سالانه محصولات کشاورزی کردستان نزدیک به دو میلیون تن است که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آن شامل انواع محصولات زراعی و بقیه باغی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...