آغاز مرمت محوطه تاریخی ریوی خراسان شمالی


آغاز مرمت محوطه تاریخی ریوی خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- فصل جدید مرمت در محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان خراسان شمالی در قالب حفاظت و مرمت ساختمان خشتی و تالار ستون‌دار از روز چهارشنبه آغاز شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی روز چهارشنبه اظهار داشت: اعتبار اختصاص ‌یافته به این بخش، ۹۷۰ میلیون ریال و از محل اعتبارات ملی است.

جبیب یزدان پناه افزود: در سال جاری، چهار میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و تامین فضاهای مورد نیاز گردشگران در محوطه تاریخی ریوی اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این محوطه در رشد صنعت گردشگری منطقه، طرح ایجاد سایت‌ موزه گردشگری در محوطه تاریخی ریوی تهیه و مورد تصویب کارگروه گردشگری و شورای فنی استان قرار گرفت.

یزدان‌پناه اظهار داشت: نزدیکی این محوطه تاریخی به شهر آشخانه و جاده ارتباطی گرگان به مشهد فرصت مناسبی را برای ایجاد سایت‌موزه گردشگری و رشد صنعت گردشگری در دشت سملقان فراهم کرده است.

محوطه تاریخی ریوی در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود ۳۵۰۰ سال قبل تاکنون مورد توجه جوامع بشری بوده است.

مهم‌ترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوران‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده که سکونت‌گاه شهری و مرکز استقرار مردمان دشت سملقان بوده است.

این محوطه مدت هفت سال است که هرساله توسط گروه مشترک ایرانی‌آلمانی، با حمایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، اداره‌کل خراسان شمالی و مؤسسه باستان‌شناسی آلمان مورد کاوش باستان‌شناسی قرار می‌گیرد و تاکنون بقایای ساختمان‌های خشتی بزرگی مربوط به دوره هخامنشی در آن کشف و مرمت شده است.

تاکنون ۶۴۲ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر و بنای تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی