هزینه تست کرونا اعلام شد/ ماجرای جنجالی شدن تست فوتبالیست‌ها


هزینه تست کرونا اعلام شد/ ماجرای جنجالی شدن تست فوتبالیست‌ها

سمیعی گفت: تعرفه تست سرولوژی که از جانب وزارت بهداشت تعیین شده، حدود 29 هزار تومان است.

هزینه تست کرونا اعلام شد/ ماجرای جنجالی شدن تست فوتبالیست‌هابه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران اظهار کرد: این روز‌ها رعایت فاصله فیزیکی و شرایطی که مانع از انتقال ویروس شود بسیار اهمیت دارد.

او افزود: آزمایشگاه‌های پزشکی، مکان هایی هستند که مردم تجمع می‌کنند و می‌توانند موجب انتقال ویروس کرونا شوند. لازم است که در آزمایشگاه‌ها ها شرایطی توسط مدیران آزمایشگاه چه دولتی چه خصوصی فراهم شود، تا دستورالعمل‌ها برای پیشگیری در محل کار اجرایی شده و مردم در شرایطی قرار نگیرند که قابلیت انتقال ویروس را داشته باشند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت گفت : متوجه شدیم در برخی از آزمایشگاه‌های ما صف‌های طولانی برای کار‌های آزمایشگاهی تشکیل می‌شود که همین امر موجب ابتلا مردم به کرونا می‌شود. نکته مهم دیگر درباره خدمات آزمایشگاهی انجام شده در بخش خصوصی است. ما تا به الان شکایت متعددی داشته ایم و سوالات مختلفی در ارتباط با آزمایشگاه‌ها که با چه هزینه‌ای خدمات را انجام می‌دهند و این نوع خدمات چقدر معتبر است.کار وزارت بهداشت و درمان کاملا شفاف و روشن است. کسانی که آزمایش‌ها را تجویز و انجام می‌دهند طبق دستورالعمل‌ها حرکت می‌کنند.

سمیعی بیان کرد: آزمایشگاه‌ها باید مانع ایجاد هزینه‌های غیرضروری در شرایط فعلی برای مردم شوند.

او تاکید کرد: آزمایش‌های مولکولی یا PCR که در این روز‌ها برای تست‌ کرونایی انجام می‌شود، فقط باید در آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت صورت بگیرد. ما متوجه شدیم تعدادی آزمایشگاه‌ها بدون مجوز، پذیرش سرپایی انجام می‌دهند. دانشگاه‌های علوم پزشکی ما موظف هستند با این آزمایشگاه‌ها برخورد کنند. اجازه نمی‌دهیم افراد سودجو از این فرصت استفاده کنند و استاندارد‌های ما را زیر پا بگذارند و برای منفعت خود فعالیت کنند.

سمیعی بیان کرد: هر چقدر بتوانیم هزینه خدمت آزمایشگاهی را کمتر کنیم و استفاده از نتایج آزمایشگاهی را بهبود ببخشیم به نفع مدیریت بیماری در کشور است.

او با بیان اینکه مردم برای تست کرونا به طور مستقیم به آزمایشگاه‌ها مراجعه نکنند، گفت: مردم اصلا ارتباط مستقیم با آزمایشگاه‌ها نداشته باشند و به صورت ابلاغی جواب به آزمایش‌ها داده شود.

۱۷۰ آزمایشگاه مجوز انجام تست مولکولی کرونا را دارند

سمیعی با اشاره به اینکه ۱۷۰ آزمایشگاه در کشور مجوز انجام تست PCR دارند، افزود: بیش از ۱۸۰ آزمایشگاه داریم که داوطلب خدمت هستند که ۷۰ آزمایشگاه خصوصی هستند و ۹۰ آزمایشگاه مربوط به معاونت درمان و یکسری آزمایشگاه برای دستگاه‌های دیگر است.

او گفت: آن چیزی که باید رعایت کنیم در حقیقت اقدامات پیشگیرانه است. همه مردم باید فاصله اجتماعی رعایت کرده وحتما از ماسک استفاده کنند و همچنین شست و شوی دست‌ها را فراموش نکنند. در هر شغلی که هستیم باید خودمان را با شرایط فعلی وفق دهیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ اقدامی به اندازه پیشگیری از ابتلا به ویروس نمی‌تواند موثر باشد، گفت: در این صورت کار به آزمایشگاه‌ها نخواهد رسید. البته باید در نظر بگیریم کاربرد آزمایشگاه و سختی کار در آن در شرایط قرنطینه و شرایط بازگشایی‌ها متفاوت است. پس از بازگشایی‌ها تقاضای مردم برای انجام تست‌های آزمایشگاه‌هایی افزایش پیدا می‌کند. از همکاران آزمایشگاهی خود می‌خواهیم در صورتی که پیشنهاداتی برای کاهش هزینه‌های بخش آزمایشگاهی چه برای مردم و چه برای خود آزمایشگاه دارند، به ما ارائه دهند.

هزینه تست های کرونا در آزمایشگاه ها

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت یا اشاره به هزینه های آزمایش های سرلوژی کرونا گفت: برخی آزمایشگاه‌ها در حال جا انداختن تعرفه‌هایی در ذهن مردم هستند، در حالی که انجام این تست ها لزومی ندارد، هزینه آزمایش‌های سرولوژی حدودا بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است و تفسیر آن فقط از طریق پزشک متبحر و مطلع از دستورالعمل های وزارت بهداشت است و باید کسانی تفسیر کنند که صلاحیت کافی را دارن و در حالی که گاهی شنیده می‌شود این هزینه به بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم در برخی مقاطع رسیده است.آن چیزی که وزارت بهداشت در خصوص تعرفه آزمایش سرولوژی ابلاغ کرده نسبی است. براین اساس بخش خصوصی باید حدود ۲۹ هزار تومان برای آزمایش سرولوژی دریافت کند.

او در ادامه به هزینه تست های مولکولی کرونا یا PCR اشاره کرد و گفت: در مورد تست تشخیصی مولکولی کرونا (PCR) هم هزینه‌ها در بخش خصوصی ۵۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان است و در بخش دولتی هم در صورتی که با تشخیص پزشک انجام شود، تست رایگان خواهد بود.

مجوز به ۷۰ آزمایشگاه خصوصی برای تست تشخیصی کرونا

سمیعی به نکات بهداشتی در هنگام مراجعه به آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: افراد هنگام مراجعه به آزمایشگاه‌ها حتما باید ماسک به همراه داشته باشند و بهداشت دست‌ و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنند، همکاران من در آزمایشگاه‌ها جزو افرادی هستند که برای تأمین وسایل حفاظت فردی آن‌ها باید بیشتر فکر شود و از مسئولان می‌خواهم در این رابطه حمایت های لازم را داشته باشند.

او ادامه داد: حدودا ۷۰ آزمایشگاه خصوصی داریم که با مراجعه به دانشگاه‌ها مجوزها را برای انجام تست پی‌سی‌آر اخذ کردند، اما متأسفانه برخی انجام تست را به یک تبلیغ برای خود تبدیل کرده‌اند و وقتی چنین اتفاقی می‌افتد سامانه‌ای نیست که در اسرع وقت به ما موضوع را اطلاع دهد و ما زمانی متوجه تخلف می‌شویم که یا آزمایشگاه دیگری از آزمایشگاه خاطی شکایت کرده باشد یا مردم شکایات خود را به ما اعلام کنند.

مجوز تست سرپایی کرونا را نداده ایم

سمیعی درباره تعداد آزمایشگاه های دارای مجوز برای تست های کرونا گفت: در حال حاضر بیش از ۱۸۰ آزمایشگاه داوطلب ارائه خدمت داریم که ۷۰ مورد خصوصی، نزدیک به ۹۰ مورد آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت و تعدادی آزمایشگاه داریم که مربوط به دستگاه‌های دیگر مثل وزارت علوم و نیروهای مسلح هستند. ۱۷۰ آزمایشگاه مجوز وزارت بهداشت را دارند که این مجوزها دو مرحله‌ای است. اول آزمایشگاه باید اعلام آمادگی کند و پس از تایید دانشگاه علوم پزشکی آزمایشگاه‌ به انستیتو پاستور سپرده می‌شود و اگر صلاحیتش تایید شود، اجازه انجام آزمایش داده می‌شود. تا این لحظه فقط به آزمایشگاه‌ها برای همکاری با دانشگاه‌ها مجوز دادیم و نه این‌که خودشان تست کرونا را انجام بدهند.

او افزود: در حال تدوین دستورالعمل‌ها هستیم که اگر وزارت بهداشت برای پشتیبانی آزمایشگاهی برای بازگشت به کار برنامه‌ای داشت، از ظرفیت بخش خصوصی انجام شود. تا آن زمان، بیشتر این آزمایش‌ها در بخش خصوصی غیرضروری است. در حال حاضر بین ۲۸ تا ۳۰ هزار ظرفیت انجام آزمایشگاهی داریم، اما در حال ارتقای این ظرفیت هستیم.

کاربرد تست های سرولوژی کرونا

سمیعی درباره انجام تست‌های سرولوژی کرونا گفت: برخی از آزمایش‌های سرولوژی برای تعیین تکلیف کرونای افراد استفاده می‌شود، در حالی‌که این آزمایش‌ها واکنش سیستم ایمنی بدن را به مواجهه با ویروس مشخص می‌کنند. سیستم ایمنی بدن به زمان نیاز دارد و کوتاه‌ترین زمان که سیستم ایمنی بدن می‌تواند پاسخ بدهد، کمتر از یک هفته است. اگر بخواهیم یک آزمایش مثبت سرولوژی از یک فرد داشته باشیم، در فردی که ویروس را دریافت کرده باید تا یک ماه صبر کنیم.

وی ادامه داد: افرادی که در بیمارستان بستری هستند، بیشتر از افرادی که کارشان به بیمارستان نمی‌کشد، پاسخ ایمنی می‌دهند. در نتیجه ممکن است کاربرد این آزمایش در بیمارستان بیشتر باشد. افرادی که فرم بی علامت یا فرم کم علامت را می‌گیرند، ممکن است آزمایش سرولوژی آنها منفی بماند و از این آزمایش نمی‌توان برای تعیین وضعیت فرد در حال حاضر استفاده کرد. از این آزمایش فقط برای بررسی اپیدمیولوژی استفاده می‌شود.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت بیان کرد: در انگلستان تجربه ناموفق استفاده از آزمایش سرولوژی و حتی در اختیار گذاشتن رپید تست آن وجود دارد. در انگلستان بعد از چند میلیون کیت مختلفی نتوانستند نتایج خوبی دست پیدا کنند، امیدواریم در آینده کیت‌های سرولوژی درست شود که نتایج آن مثل کیت‌های هپاتیت و اچ آی وی معتبر باشد چرا که هنوز چند ماه از اپیدمی می گذرد.

او ادامه داد: این تست‌ها بی‌ارزش نیستند، اما به اندازه کیت‌های تشخیصی آنتی بادی تست‌های هپاتیت ب و اچ آی‌ وی قاطع هستند، کاربرد ندارند. استفاده نادرست از این تست‌ها ممنوع است و در صورتی که تعرفه‌ها در این زمینه رعایت نشود باید با آزمایشگاه خاطی برخورد شود. دو تست IGM و IGG وجود دارد که سیستم ایمنی بدن در اولین مقابله با ویروس مولکولی می‌سازد که تا یک هفته قابل اندازه‌گیری است و این به عنوان IGM شناخته می‌شود و در صورتی که مثبت باشد نشانگر این است که بیمار در مراحل حاد خود قرار دارد. سپس این ملکول روی IGG سوییچ می‌شود. این در حالی است که در مورد کووید ۱۹ نمی‌توان نتایج را در تست سرولوژی به این صراحت تفسیر کرد. این بیماری ناشناخته است و باید صبر کنیم که بدانیم کدام آزمایش سرولوژی می‌تواند برای ما موثر باشد.

سمیعی افزود: چندین بار از انجمن‌های آزمایشگاهی و نظام‌پزشکی دعوت کرده‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم که حتی اگر مشکلات اقتصادی دارند برخی کارها را انجام ندهند. در حال حاضر ما گرفتار کاربرد غیرضروری آزمایش سرولوژی شده‌ایم. البته بدون پژوهش اطلاعات ما زیاد نخواهد شد. ماجرای تمایل به سمت تست‌های سرولوژی نیز برای کاربرد متفاوتی به اسم گواهی سلامت بود و ما هنوز امیدواریم تست‌هایی پیدا شود که بتوانیم از آن استفاده کنیم و بیماری را مدیریت کنیم. دقت کنید که برد در این زمانه با کسی است که بتواند بهترین راه برای بازگشت نیروها به کار را پیدا کند. هر کشوری فاصله خودش را با بازگشت ایمن به کار به هر روشی که به صلاح باشد، کوتاه می‌کند و در این صورت می‌تواند برنده باشد آن هم به شرطی که با پرداخت هزینه کمتر بتوانیم موفق باشیم.

تست مولکولی یا PCR در تشخیص کرونا قطعی هستند

سمیعی گفت: فقط آزمایش‌های تشخیص مولکولی یا PCR قطعی است. این آزمایش‌ها گران قیمت و تخصصی هستند. خیلی مهم است افرادی که این آزمایش‌ها را انجام می‌دهند دانش و مهارت کافی داشته باشند. کیت‌هایی که برای این کار استفاده می‌شود عمدتا کیت‌های تولید داخل است و قبل از توزیع، این کیت‌ها بین آزمایشگاه‌ها در انستیتو پاستور تست می‌شوند. اگر نتیجه مطلوب داشته باشند، بین آزمایشگاه‌ها توزیع می‌شوند.

او ادامه داد: آزمایش‌های سرولوژی هم اگرچه اسم اختصاصی آزمایش کووید ۱۹ را دارند، اما کاربرد محدودی در مدیریت بالینی و تعیین وضعیت افراد را دارد اما برای تعیین وضعیت جامعه می‌توانیم از تست‌های سرولوژی استفاده کنیم. در این شرایط نیاز نیست وضعیت همه افراد جامعه را تشخیص داد و تصویر کلی کافی است و این تست ها در فاصله یک و سه ماهه انجام می شود و در حال حاضر دو مطالعه در وزارت بهداشت برای آزمایش‌های سرولوژی شروع شده است. یکی ارزش این آزمایش را در نظر گرفته و دیگری نیز در فواصل یک ماهه، تصویری از استان‌های کشور و وضعیت ابتلا در کشور را نشان خواهد داد.

اولویت های وزارت بهداشت برای تست رایگان کرونا

سمیعی درباره اینکه چرا مانند گذشته از خانواده و اطرافیان افراد مبتلا به کرونا تست گرفته نمی شود، بیان کرد:‌ با افزایش شیوع کرونا و ابتلای بیشتر مردم، ظرفیت آزمایشگاه‌های ما نیز تحت تأثیر قرار گرفته است و این اصلا جای تعجب ندارد که زنجیره تأمین دچار مشکل شود و این موضوع تقاضا و تولید است و با دستور معاونت درمان به طور موقتی مقر شد، تنها افرادی که نیازمند به انجام آزمایش هستند، آزمایش را انجام می‌دهند و آنها در اولویت قرار خواهند گرفت و باید توجه داشت وزارت بهداشت الگوی های جهانی را هم برگزار کند.

او ادامه داد: مردم عادت کرده بودند بی مورد به مراکز سرپایی مراجعه کنند و باید اندیکاسیون یا مورد تجویز را در نظر گرفت، اندیکاسیون‌ها در این مورد بسیار وسیع‌اند. مثلا اگر در محل کار تعریفی از مواجهه نزدیک میان افراد داشته باشیم، ممکن است ملاک انجام آزمایش میان فرد مبتلا و سایرین متفاوت باشد. این موضوع بنا به تشخیص پزشک صورت می‌گیرد، اما زمانی که ظرفیت آزمایشگاهی محدود هستند، باید تعادل را برقرار کنیم. برای این موضوع سازمان جهانی بهداشت کشورها را در عین تشویق به تست بیشتر توصیه می کنند تا تعادل ایجاد شود و اعلام می‌کند کسانی که آسیب پذیر هستند یا در بیمارستان‌ها بستری هستند در اولویت اول انجام آزمایش قرار دارند. اولویت دوم گروه‌های پزشکی هستند که در ارتباط با افراد بیماری قرار دارند و در کشور ما پزشکان خط مقدم در اولیت گروه های پزشکی برای تست محسوب می شوند و گروه سوم گروهی هستند که اولین فرد در یک خانه، پادگان یا سایر جاهایی حضور داشتند که افراد زیادی در تعامل با آنها بودند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود: سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند اگر نفر اول با آزمایش مثبت شناسایی شد تمام افراد علامت‌داری که با او در ارتباط بودند باید بدون انجام آزمایش وارد فاز ایزولاسیون شوند و باید متقاعد شوند که ایزوله شوند و زنجیره انتقال را این گونه قطع کنیم، افرادی که علامت ندارند و شغل مهمی دارند می‌توانند به محل کار برگردند و اگر علامت‌دار شدند باید به قرنطینه بروند.پس از گذراندن دوره می‌توانند بدون آزمایش از قرنطینه خارج شوند. وقتی به محل کار حاضر شدند باید ماسک بزنند و فاصله فیزیکی را رعایت کنند. با این روش می‌توان حداکثر استفاده را از ظرفیت آزمایشگاهی انجام داد.

سمیعی درباره شرایط انجام دورکاری در ادارات و سازمان‌ها بیان کرد: در سازمانی که افراد دورکاری می کنند، بهترین کار این است که مسئول فناوری اطلاعات تحت نظر باشد، زیرا حضور او اهمیت زیادی در حفظ دورکاری برای سایر افراد دارد و از این رو حتی این افراد اگر بدون علامت هم آزمایش بدهند، کار درستی انجام شده است و این آزمایش ها اتلاف هزینه نیست. همچین حفظ سلامت افراد یا کسانی که پست مهم یا امنیتی دارند، باید مورد توجه قرار گیرد البته سیاست‌ها در مجموعه‌های مختلف متفاوت است. مثلا در کارخانه‌ها ممکن است افراد صرفا با علامت‌های خود مورد بررسی قرار گیرند و غربالگری می شوند.

تست کرونا در منزل ممنوع

او درباره انجام آزمایش‌های تشخیصی کرونا در منازل و با اپلیکیشن‌ها بیان کرد: خیلی اپلیکیشن‌ها مردم را تشویق می کنند که در منزل از انها تست بگیرند و این باعث می‌شود که سیستم موازی و پنهان درست شود و ما با این کار آزمایشگاه‌ها و نمونه‌گیری در منزل موافق نیستیم چرا که از کنترل وزارت بهداشت خارج است و اطلاعات نیز همان‌جا می‌چرخد و مشخص نیست از این اطلاعات چطور استفاده می‌شود همچنین مشخص نیست جواب این تست‌ها چقدر درست است.

سمیعی گفت: می دانیم برخی آزمایشگاه های مورد تایید با سالمندان یا افراد ناتوانی رو به رو هستند که توانایی حضور در آزمایشگاه را ندارند و پرخطر محسوب می شوند و انجام آزمایش در منزل با تشخیص پزشک برای موردی این چنین اشکالی ندارد البته مشروط به اینکه استانداردهای وزارت بهداشت و تعرفه‌ها رعایت شود و نتایج در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد.

سمیعی درباره تغییر رفتار ویروس و انتقال از سطوح بیان کرد: نظرات در مورد نحوه انتقال ویروس در حال تکمیل شدن است و یکی از دلایلی که باعث می‌شود نظرات متفاوت شنیده شود، این است که مردم اجازه زندگی نرمال را ندارند، به نظر نمی‌رسد رفتار مردم در استان‌های مختلف خیلی متفاوت باشد، اما می‌بینیید که شرایط برخی استان‌ها حاد شده و علت یابی دشوار است. در مورد انتقال از سطوح نیز همه چیز بسته به شرایط فیزیکی محیط دارد، مثلا در آزمایشگاه ها خطر انتقال ویروس وجود دارد و آلودگی زدایی سطوح اهمیت دارد تا در آزمایشگاه‌ها خطر انتقال ویروس کاهش یابد.

در حال تکمیل/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر یعنی