مدیرکل میراث فرهنگی یزد: برخی آثار اردکان قابلیت ثبت جهانی را دارد


مدیرکل میراث فرهنگی یزد: برخی آثار اردکان قابلیت ثبت جهانی را دارد

یزد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به برخی ظرفیت های اردکان در این حوزه ، گفت: تعدادی از آثار کهن و با ارزش تاریخی این شهرستان قابلیت ثبت در فهرست جهانی را دارد.

سید مصطفی فاطمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ثبت بافت تاریخی داخل حصار و شریف آباد اردکان در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو ) با توجه به ویژگی های شاخصی که برای ثبت جهانی دارد از جمله این آثار است.

وی این ویژگی ها را یکپارچگی و همبستگی کالبدی، تنوع و تعدد آثار تاریخی ارزشمند، با توجه به ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست آثار جهانی و مشابهت های غیرقابل انکار در اصول و تکنینک های معماری ذکر کرد.

وی اضافه کرد: این موارد یک پروسه پیچیده و زمان بر است و از این رو با تاکید بر شاخص ملی و جهانی بافت تاریخی داخل حصار و شریف آباد، بهترین راه برای جهانی شدن اردکان از منظر میراث فرهنگی تمرکز ویژه بر ۲ موضوع قنات و کاروانسراهای تاریخی منطقه است.

وی اظهار کرد:‌ در حال حاضر پرونده ۲ کاروانسرا و قنات های ایرانی به صورت باز و قابل اضافه شدن از سوی ایران در یونسکو مطرح است .

فاطمی یادآور شد: با توجه به باز بودن پرونده و اضافه کردن مواردهای جدید ۲ مورد یادشده امکان سنجی معرفی یکی از کاروانسراهای شاخص و رشته قنات های مهم شهرستان جایگزینی مناسب است و در عین حال تهیه پرونده آن با بازه زمانی کوتاه مدت قابل دستیابی است.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد به نقل از معاون میراث فرهنگی وزارتخانه گفت: هرکدام از کاروانسراهای شاخص اردکان و رشته قنات های مهم شهرستان که دارای تعاریف و مصداق های هفتگانه مورد تایید یونسکو باشد، معرفی تا روال تخصصی تشکیل پرونده انجام شود.

فاطمی اظهار کرد:‌ در این مورد می توان کاروانسراهای قلعه خرگوشی، یغمیش ، ابوالقاسم رشتی در بخش عقدا و کاروانسراهای خرانق، ریزاب، رباط پشت بادام و الله آباد ساغند را ذکر کرد .

وی ادامه داد: همچنین با توجه به تکنیک و ابتکار به کار رفته در ساختار «کول گذاری» مسیر حرکت آب قنات « چهار بازار» در بستر رودخانه فصلی که خلاقیت ویژه استادکاران اردکانی است که تاکنون نمونه آن در هیچ یک از رشته قنات های کشور این موضوع واضح و مبرهن نشده است می توان در این ۲ موضوع برای جهانی شدن اردکان فعالیت کرد .

فاطمی در ادامه با اشاره به اینکه بافت تاریخی اردکان دارای انسجام خوبی است، افزود: شهرداری با وجود کاهش درآمدها اقدامات خوبی را در احیای بافت قدیم انجام داده و نگذاشته است فعالیت‌ها در حوزه میراث فرهنگی متوقف شود و در این زمینه همکاری‌ این اداره کل با شهرداری ادامه دارد.

وی اضافه کرد: رونق گردشگری اردکان در سال‌های اخیر مربوط به فعالیت بخش خصوصی گردشگری و بوم گردی‌ است اما در حال حاضر و با توجه به شیوع ویروس کرونا، صنعت گردشگری تعطیل است.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد بابیان اینکه به جز زیارتگاه« چک‌چک » زرتشتیان و شهر خرانق که در محور گردشگری یزد قرار دارد، تصریح کرد: شهر اردکان در این محور قرار نداشته که با راه‌اندازی بوم گردی‌ها و اضافه شدن محل‌هایی برای پذیرایی از گردشگران و تبلیغات صورت گرفته، محور گردشگری یزد در حال تبدیل ‌به محور خرانق، چک‌چک، اردکان و میبد است که در این محور بافت تاریخی چرخاب و شریف‌آباد اردکان نیز دیده‌ شده است.

فاطمی در ادامه با اشاره به ثبت ملی شهر عقدا از توابع شهرستان اردکان، افزود: این موضوع سال‌ها بود که پیگیری می‌شد و از حدود هشت سال قبل بحث پرونده ثبتی آن مطرح شد و با رایزنی

«محمدرضا دشتی اردکانی»، نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی موافقت نهایی ثبت شهر عقدا از معاونت میراث فرهنگی کشور اخذ و مقرر شد که موضوع برای صدور حکم مرمت برای وزیر میراث فرهنگی ارسال شود.

وی با اشاره به تلاش های نماینده اردکان در موضوع حفظ میراث فرهنگی،یادآور شد: پیگیری ثبت ملی و ثبت جهانی هنر کاربافی اردکان از دیگر خواسته‌های نماینده مجلس بود که در دیدار با معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث فرهنگی مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد اظهار کرد: همچنین معرفی کاروانسراهای قلعه خرگوشی و خرانق اردکان در فهرست آثار جهانی قرار شد، تلاش ها در این مورد ادامه یابد.

تاکنون یک هزار اثر تاریخی و فرهنگی در شهرستان اردکان شناسایی شد که ۲۴۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تاکنون پنج اثر از استان یزد در فهرست میراث جهانی ثبت شده است که می توان به باغ پهلوانپور مهریز، باغ دولت آباد، ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی شهر یزد و ۲ رشته قنات اشاره کرد.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل