بیش از 102 هزار راس دام علیه شاربن در بوکان واکسینه شدند


بیش از 102 هزار راس دام علیه شاربن در بوکان واکسینه شدند

مهاباد- ایرنا- مدیر شبکه دامپزشکی بوکان گفت: با توجه‌ به اهمیت بهداشت و صیانت از سرمایه دامی، 102 هزار و 221 راس دام سبک و سنگین علیه شاربن در این شهرستان واکسینه شدند.

اسماعیل محمدیانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شاربن یا سیاه زخم بیماری عفونی حاد و مشترک بین انسان و دام است که توسط باکتری "باسیلوس آنتراسیس" ایجاد می شود.

وی بیان کرد: علایم سیاه زخم به سه فرم در انسان مشاهده می شود که فرم جلدی یا پوستی، فرم تنفسی و فرم گوارشی را شامل می شود.

مدیر شبکه دامپزشکی بوکان همچنین از مایه‌کوبی بر روی ۳۴۶ قلاده سگ گله و ۲۱۹ قلاده سگ بلاصاحب در سطح این شهرستان علیه بیماری هاری خبر داد و افزود: واکسیناسیون تمامی سگ‌های مشمول این طرح به صورت رایگان و با استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی و دولتی صورت می‌گیرد.

وی اظهار بیان کرد: هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بوده که بهترین راه کنترل و پیشگیری از آن، واکسینه کردن سگ‌های خانگی، سگ‌های گله و بلاصاحب است.

محمدیانی اضافه کرد: پیشگیری از بیماری هاری تا قبل از ظاهر شدن علایم بیماری به وسیله واکسن و سرم قابل انجام است ولی در صورت بروز علایم این بیماری در حیوان و انسان مرگ آن‌ها حتمی است و درمانی برای آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: شهروندانی که در شهرها دارای سگ های زینتی هستند نیز هر ۶ ماه یک بار باید برای معاینات لازم به مطب های بخش خصوصی دامپزشکی مراجعه کرده و اقدام به تزریق به موقع این واکسن کنند.

بوکان دارای ۲۲ هزار راس دام سنگین ۲۰۰ هزار راس دام سبک است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل